Wie mij een beetje kent, weet dat LinkedIn een van mijn favoriete social mediaplatformen is.

Eigenlijk ook geen verrassing, want vroeger hield ik al van verhalen verzinnen, schrijven en bloggen, en LinkedIn voelt toch een beetje als jouw eigen website met jouw eigen content. En dat is het ook!

Je kunt op jouw LinkedIn-profiel niet alleen delen wat jij wilt, het is ook nog eens onderdeel van jouw sales- en marketingfunnel – net als een ‘echte’ website.

Des te belangrijker dus dat de LinkedIn content díe je deelt, indruk maakt op je lezers en hen verder leidt door de funnel die jij zo zorgvuldig voor ze hebt uitgestippeld.

Waar te beginnen?

Gelukkig zien steeds meer mensen de toegevoegde waarde van LinkedIn. Maar daar komen we meteen bij de kern van het probleem: veel LinkedIn-gebruikers zouden wel actiever gebruik willen maken van het platform, maar weten simpelweg niet waar te beginnen.

Want waar moet ik het dan over gaan hebben? Wat als niemand (of juist iedereen!) mijn post gaat lezen? En mensen zitten toch helemaal niet op mijn verhaal te wachten?

Geloof mij, die eerste drempel is het allerhoogst.

Het begint allemaal bij het verzinnen van een onderwerp voor je post. En laat ik nou eens een paar goede ideeën hebben voor jouw LinkedIn content. Deze je zomaar mag gebruiken!

Niet alleen als je moeite hebt met het verzinnen van een onderwerp voor die allereerste post, maar ook als je al wel actief gebruikmaakt van LinkedIn en even in een writer’s block zit.

Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en tot op de tijdlijn!

1. Laat je LinkedIn content inspireren door iemand anders

Laten we niet al te moeilijk beginnen.

Ze zeggen wel dat alles al een keer bedacht is, toch?

Dat is ook zo met het schrijven van content op LinkedIn, dus laten we daar dan ook mooi gebruik van maken.

Wie zie jij als autoriteit op LinkedIn?

Wie is jouw grote voorbeeld in jouw vakgebied?

Scrol eens door hun berichten – gegarandeerd dat zij een onderwerp hebben besproken dat ook jou interesseert en waar jij weer op kunt verder borduren!

Wees ook niet bang om de originele creator te benoemen in jouw post. Wie weet zien zij je tag en plaatsen ze een comment, wat jouw post weer een boost kan geven.

2. Gebruik (visuele) voorbeelden om jouw verhaal kracht bij te zetten

Je ziet ze vast weleens voorbijkomen: geniale reclamespotjes, screenshots waarbij de UX van twee apps wordt vergeleken of foto’s van real-time billboards. Kennen we de virale post over de reclame van Besured nog?

Dit zijn natuurlijk perfecte voorbeelden waar je op kunt inhaken als jij je (net zoals ik) in de marketingwereld bevindt.

Maar zulk soort voorbeelden kun je natuurlijk in ieder vakgebied vinden. Ik heb nog twee voorbeeldposts voor je verzameld uit het HR- en recruitmentvak.

3. Probeer iets nieuws en deel je ervaring

Iets testen en daarvan de uitkomst delen is niet alleen waardevol voor jou (want jij weet nu wat het beste werkt), maar ook voor je netwerk op LinkedIn.

Een van de beste manieren om meer bereik en een betrokken netwerk te creëren, is door kleine stukjes kennis weg te geven. Zo bouw je vertrouwen op en werk je aan jouw autoriteit op het platform.

Een voorbeeld?

Onlangs testte ik hoe mijn LinkedIn content het zou doen zonder hashtags. De uitkomst lees je hier. 😉

4. Maak een lijst van wat je hebt geleerd of doelen die je hebt behaald

Iets nieuws proberen is één ding, maar wat heb je er daadwerkelijk van geleerd?

Heb je doelen gesteld voordat je aan dit nieuwe avontuur begon? Zo ja, heb je die ook behaald?

Lijstjes zijn de perfecte, beknopte content om te delen op jouw LinkedIn-profiel.

Toen ikzelf een jaar geleden startte in mijn leidinggevende rol, vond ik dat enorm spannend en het duurde zelfs even voordat ik dat ‘durfde’ te verkondigen op LinkedIn. Na een halfjaar had ik al enorm veel geleerd en dat resulteerde in mijn eigen lijstje.

5. Doe mee aan of start een challenge

Je eigen onderwerp bedenken is al moeilijk zat (daarom lees je natuurlijk deze blog 😉).

Gelukkig zijn er genoeg challenges gaande op LinkedIn waaraan je mee kunt doen. Zo werd Serkan uitgedaagd om mee te doen aan de #teljezegeningen-challenge van een van zijn connecties.

Loop je nou helemaal over van inspiratie? Start dan je eigen challenge en daag jouw connecties uit!

Tip: tag altijd 3-5 mensen, zodat zij zich ook echt aangesproken voelen en de kans groter is dat zij meedoen met jouw challenge.

6. Wees spontaan!

We worden pas verliefd als we niet naar de liefde op zoek zijn, toch?

Zo gaat het ook met inspiratie.

De ideeën komen pas op het moment dat je het loslaat.

En dan zul je zien dat eigenlijk alles LinkedIn content kan zijn!

Op een evenement? Maak een foto en plaats spontaan een post.

Uit eten met collega’s? Een snelle selfie en enthousiaste caption zorgt geheid voor engagement.

Een tof overleg gehad met een nieuwe klant of langdurige relatie? Leg het vast en plaatsen maar!

Murat doet het even voor. 📸

7. Doe het tegenovergestelde van wat wordt verwacht

LinkedIn is en blijft een social mediaplatform, al is het een zakelijk kanaal.

Dat betekent ook dat mensen graag de meest perfecte kant van zichzelf laten zien.

Gelukkig zien we een trend waarin dit steeds meer wordt losgelaten en waarbij steeds vaker juist tegen de standaard in wordt gegaan.

Onlangs ging een ontzettend leuke (satirische) LinkedIn-post viral over het starten van een nieuwe uitdaging. Dat is eens wat anders dan het standaard ik-heb-een-nieuwe-baan-en-bedank-mijn-oude-werkgever-ook-nog-even-bericht.

8. Plaats een vacature, maar dan net even anders

Over satire gesproken, er verschijnen dagelijks honderden, zo niet duizenden vacatures op LinkedIn. Hoe spring je daar als werkgever nou tussenuit?

Door het nét even anders aan te pakken natuurlijk.

De mannen van EEN STUKJE begrijpen dat als geen ander en namen een wel heel bijzondere vacaturevideo op.

Neem deze video met een korreltje zout, maar denk vooral ook eens na hoe jij humor in je LinkedIn content kunt gebruiken om kandidaten te werven.

9. Een ode aan jouw vangnet

LinkedIn kan nog weleens voelen als een ego-platform.

De een kondigt zijn nieuwe job aan, de ander heeft haar financiële doelen al halverwege het jaar bereikt en de derde maakt na twee maanden al promotie. Het welbekende perfecte plaatje waar we het al eerder over hadden.

Maar aan wie heb jij al dat succes eigenlijk te danken? Zonder wie had je dit allemaal niet kunnen bereiken?

Tijd om hen in het zonnetje te zetten in plaats van het weer eens over jezelf te hebben. Hier vind je een mooi voorbeeld.

10. Haal inspiratie voor LinkedIn content uit persoonlijke ervaringen

Ja, LinkedIn is een zakelijk platform.

En ja, er is een verschil tussen persoonlijk en privé.

Feit is dat mensen zakendoen met mensen, niet met bedrijven. En dus willen zij op LinkedIn meer weten over de persoon achter het account.

Je doet er dus slim aan om persoonlijke verhalen te verwerken in jouw content.

Het zal je vast opgevallen zijn dat de virale verhalen steeds persoonlijker worden. Het gaat regelmatig over kinderen, ouders en zeer emotionele situaties.

Ik zeg niet dat je daarover moet schrijven (voor veel zal dat een brug te ver zijn), maar het kan geen kwaad om bij jezelf na te gaan welke persoonlijke ervaringen een brug kunnen slaan tussen jouw lezers en jouw zakelijke doelstellingen.

Zo schreef Serkan een persoonlijke post over een maatschappelijk probleem die veel engagement opleverde.

Nog steeds geen inspiratie voor LinkedIn content?

Zit hier hét onderwerp voor jouw LinkedIn content nou niet tussen? Lees dan eens mijn LinkedIn-artikel met maar liefst 100 ideeën voor jouw volgende LinkedIn-post.

Als je dan nog niet aan het schrijven slaat… 😉

Wij zijn je laatste redmiddel

Wil je meer weten over de kracht van LinkedIn en hoe je daadwerkelijk nieuwe klanten uit het platform kunt halen?

Mijn collega’s en ik vertellen je graag meer over hoe jij LinkedIn ook in jouw voordeel kunt gebruiken.

De mogelijkheden zijn eindeloos – van inspiratiesessies tot ghost writing en van LinkedIn Advertising tot trainingen.

Neem dus vooral contact met ons op voor meer inspiratie voor je LinkedIn content!

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

Inschrijven voor nieuwsbrief

Volg ons ook op: