Instagram heeft een nieuwe manier geïntroduceerd waarmee jij jouw zichtbaarheid een megaboost kunt geven. Volgers kunnen jouw content voortaan vinden met behulp van keywords! Denk aan hoe je op platformen zoals Google, Pinterest en TikTok een superhandige zoekfunctie kunt gebruiken om content te vinden. Well, Instagram joined the crew. Deze nieuwe zoekfunctie gaat jouw Insta-game naar een heel nieuw level tillen!
Je kunt in een paar simpele stappen jouw zichtbaarheid een boost geven en ik ga je in deze blog uitleggen hoe.
Waarom is SEO zo belangrijk?
Met een sterke SEO-strategie voor Instagram kun je ervoor zorgen dat je berichten worden weergeven op de explore page en in feeds van Instagramgebruikers en -volgers. SEO speelt dus een hele grote rol in jouw vindbaarheid en zichtbaarheid op Instagram.
Hoe werkt SEO op Instagram?
Voorheen kon je alleen gevonden worden via hashtags, geotags, gebruikersnaam en betaalde advertenties. Er was niet echt een zoekfunctie zoals op Google, Pinterest en TikTok. Maar daar heeft Instagram verandering in gebracht door ook een zoekfunctie te implementeren. Dus nu kun je op Instagram voortaan content zoeken met keywords!
Dit is geweldig nieuws, want als jij keywords gaat gebruiken waar vaak op wordt gezocht, dan verhoogt jouw zichtbaarheid direct. Stel: je zoekt op het zoekwoord “appeltaart”, dan zie je appeltaarten verschijnen in je feed. Dat komt doordat het keywoord “appeltaart” wordt gebruikt in bijvoorbeeld de caption of hashtags.
Waar kun je keywords gebruiken?
- In jouw captions
- In jouw bio
- In relevante hashtags
- In de alt-tekst van jou Instagramposts
Hoe ga je met deze info aan de slag zodat je super zichtbaar wordt?
1. Pas je naam en bio direct aan en voeg trefwoorden toe.
Neem trefwoorden op die jouw unieke eigenschappen weergeven. Door deze trefwoorden moeten mensen meteen een beeld krijgen van wie jij bent, wat je doet en wat zij inhoudelijk van jouw pagina kunnen verwachten. Ook de zoekmachines van Instagram moeten dat laatste goed kunnen inschatten.
Vergeet ook niet om locaties die aan je bedrijf zijn gerelateerd in je bio weer te geven. Deze kunnen alleen door bedrijfs- en videomakeraccounts worden toegevoegd. Had je nog geen Professional-account? Dan is het dus de hoogste tijd om deze aan te maken!
2. Gebruik bij iedere post relevante hashtags waar vaak op wordt gezocht.
Instagram heeft bekend gemaakt dat je trefwoorden en hashtags direct in je caption moet laten verschijnen om deze effect te laten hebben op de zoekresultaten. Dit is verrassend, omdat vaak werd gedacht dat het een goed idee was om de hashtags in reacties te verbergen. Om hashtags in de zoekresultaten weer te laten geven, kun je de volgende dingen doen:
- Gebruik alleen hashtags die echt relevant zijn.
- Gebruik een combinatie van bekende (bijv. #love, #fashion, #instagram), niche en specifieke (bijv. #onlinemarketing, #socialmedia, #blogtips) hashtags.
- Gebruik niet meer dan drie tot vijf hashtags per post.
Wat dus een duidelijke no-go is: het gebruik van niet-gerelateerde of algemene hashtags. Deze hebben weinig invloed op jouw vindbaarheid. Maar wat is nu de beste SEO-hashtag voor Instagram? Het is lastig om hierover in algemene zin iets te zeggen. Het hangt namelijk helemaal af van jouw bedrijf en je doelgroep. Kijk eens naar Instagram Insights. Dan kun je heel mooi zien welke hashtags er op dit moment al verkeer naar je berichten leiden. De inzichten voor elk bericht laten zien dat het aantal vertoningen voor dat bericht afkomstig is van de hashtag. Misschien gebruik je meerdere hashtags. In dat geval kun je in Insights precies zien welke specifieke hashtag het beste presteerde.
3. Voeg alt-tekst toe voordat je een post uploadt.
Alt-tekst op Instagram: hoe werkt dat precies? Het werkt eigenlijk hetzelfde als alt-tekst op internet. Het gaat om een schriftelijke beschrijving van een video of afbeelding die de inhoud ervan duidelijk maakt voor slechtzienden. Het geeft daarnaast een beschrijving van de inhoud. Dat kan handig zijn wanneer de afbeelding onverhoopt om wat voor reden dan ook niet kan worden geladen. Een ander voordeel van alt-tekst is dat Instagram op die manier goed doorheeft waar je content over gaat en dus beter kan inschatten in hoeverre deze inhoud relevant is voor een bepaalde zoekopdracht.
Hoe voeg je alt tekst toe aan jouw posts?
- Klik voor het uploaden van je post onderaan op “Geavanceerde instellingen”.
- Klik op “Alternatieve tekst schrijven”.
- Vul de belangrijkste trefwoorden in waar je op gevonden wilt worden.
4. Voeg trefwoorden toe aan je captions.
Wil jij beter vindbaar zijn? Gebruik dan trefwoorden die verband houden met je captions! Hiervoor klik je op de pagina waarop de zoekwoordresultaten worden weergegeven (aangegeven met een vergrootglas) om alle pagina’s met inhoud te openen en te bekijken. De resultatenpagina voor elk zoekwoord is in feite een zoekpagina voor dat specifieke zoekwoord.
Een laatste tip nog: gebruik de zoekbalk van Instagram om populaire trefwoorden te vinden en uit te vogelen in welke hashtags de mensen die je volgt geïnteresseerd zijn. Dikke kans dat deze trefwoorden ook zullen resoneren met jouw doelgroep.
Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig met het groeien op Instagram en/of andere social mediakanalen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bij Wemessage zijn gespecialiseerd in advertising op, en gebruik van, alle social mediakanalen.