Eén miljoen views voor een kookvideo, 200 duizend views voor een pasgeboren puppy; op TikTok kan alles viral gaan. Toch? Jouw video onder de aandacht brengen lijkt makkelijk, maar een viral video is niet zomaar gemaakt. Wil je toch een poging wagen? Raadpleeg dan deze ‘how-to-go-viral’-handleiding!

Ongeveer anderhalf jaar geleden heeft Ellen al een blog over TikTok geschreven, maar er zijn twee aspecten die het platform veranderd hebben. Allereerst krijgen we steeds meer grip op het algoritme van TikTok en daarnaast hebben we ons eigen account met succes een nieuw leven ingeblazen. Neem gerust een kijkje zou ik zeggen. 🤩

#1 Maak kennis met het platform

Voordat je aan de slag gaat met een TikTok-account voor je bedrijf, moet je de TikTok-cultuur wel eigen gemaakt hebben. Je moet als het ware proeven wat aanslaat, wat mensen leuk vinden en welke sfeer er op het platform hangt. Dit doe je niet alleen door te scrollen. Kijk bijvoorbeeld ook naar het aantal likes dat een video behaalt, de reacties die eronder staan en welke hashtags populair zijn. Je moet TikTok leren snappen. That’s the key!

#2 Just-in-time

Dat het platform TikTok om trends en geluid draait, is duidelijk. We weten er echter ook steeds beter op in te spelen. Trends houden hoogstens een maand aan, maar de gemiddelde trendduur is zo’n vijf à zes dagen. Het in een razend tempo komen en gaan van trends zorgt ervoor dat je de app vaak moet gebruiken om te weten wat er speelt. Ontdek je dat een trend of sound twee tot drie procent van je For you-page beslaat? Kom dan gelijk in actie! Speel diezelfde dag nog creatief in op de trend door zelf een TikTok te uploaden. Wij spreken uit ervaring en het resultaat? Al ruim 30.000 weergaven. Check de sound waarop de TikTok gebaseerd is en ontdek waarom deze TikTok een succes werd.

#3 Anticipeer

Ieder kwartaal organiseert Wemessage een FIFA-toernooi. Aangezien het bijkomende fanatisme voor levendige momenten kan zorgen, werd alles met voorbedachten rade op beeld vastgelegd. Wanneer achteraf bleek dat we mooi beeldmateriaal hadden verzameld, hebben we dit voor TikTok gebruikt. Zo plaatsten we een TikTok waarin euforie snel de kiem in werd gesmoord, doordat het winnende doelpunt vanuit buitenspelpositie werd gemaakt. Het resultaat? Al 35.000 weergaven en bijna 1000 likes.

#4 Kort maar krachtig

Stel jezelf eens de vraag wat het verschil is tussen TikTok en YouTube. Zoals bij iedere vorm van social mediamarketing mag je nooit vergeten voor welk platform je de content maakt. Houd je TikToks daarom zo kort mogelijk (het liefst onder de tien seconden). Het kan zijn dat je een superidee hebt voor een wat langere TikTok (15+ seconden). Zorg er dan voor dat kijkers niet te snel doorscrollen. Dat kan door middel van spanningsopbouw, vraag & antwoord, een how-to-video of opsomming. Doorgaans geldt de regel: hoe korter de TikTok, hoe meer kans op slagen.

#5 Verleg je focus

Het interesseert de gemiddelde TikTok-gebruiker niet dat jouw nieuwe machine ook gegalvaniseerd staal kan lassen of dat de eettafels die je verkoopt bestaan uit bamboe, eiken en fenix. Informatieve video’s op TikTok zijn daarom in haast alle gevallen kansloos. Zorg dat er altijd een connectie blijft tussen de TikTok en je bedrijf, maar hecht niet te veel waarde aan de relevantie van de TikTok vóór je bedrijf. Daar is TikTok namelijk niet het platform voor.

#6 Kies je mensen

Knappe mensen, en dan met name knappe vrouwen, scoren goed op TikTok. Ik kan er ook niets anders van maken, maar zo werkt het nu eenmaal. Niet voor niets bestaan er meer vrouwelijke dan mannelijke influencers. Doe ermee wat je wilt.

#7 Not for you

Nog regelmatig worden allerlei ‘for you’-varianten als hashtags gebruikt. Of dat daadwerkelijk ten goede komt van het algoritme, valt echter te betwisten. Zo werd een van de weinige TikToks die we niét zo’n hashtag meegaven, juist het best bekeken. Focus je in plaats daarvan meer op trendgebonden hashtags. Merk je dat bij een bepaalde trend eenzelfde hashtag vaker terugkomt? Gebruik die hashtag om sneller op de For you-page te komen.

#8 Valsspelen

Je gaat pas viral als je TikTok op de For you-page komt. Of dat lukt, hangt af van verschillende factoren en een heleboel geluk. Dat geluk kun je uiteraard wel een handje helpen. Zodra je TikTok online staat, stuur je de link door naar al je collega’s, vrienden en familie. Je vraagt ze de TikTok te liken en (nog belangrijker) te delen. Als het algoritme ziet dat een TikTok vaak wordt geliket, gedeeld en opnieuw door dezelfde gebruiker wordt afgespeeld, is de kans groter dat hij op de For you-page terecht komt. Dit gebeurt natuurlijk sneller als je een open account hebt. Op deze manier help je jouw TikTok in ieder geval een eindje op weg.

Hulp nodig?

Met deze tips heb je alvast een houvast. En nu hop… aan de slag ermee! De concurrentie is immers moordend, maar zeker niet onoverbrugbaar. Heb je toch hulp nodig bij de social media van je bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wemessage is gespecialiseerd in advertising op, en gebruik van, alle social mediakanalen. Onder het genot van een heerlijke kop koffie bespreken we wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Hopelijk tot snel!

Daan

Daan

Online marketeer

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan

Neem contact op met Daan

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox.

Ik heb kennisgenomen van het privacybeleid *
Volg ons ook op: