Vorig jaar hebben we je al kennis laten maken met het algoritme van social mediakanalen in tijden van corona. Toen hebben we inzicht gegeven in hoe het precies kan dat een post nu slechter of juist beter loopt. Maar social media zou social media niet zijn als het niet met de dag verandert. Bedrijven als Facebook en Google zijn constant bezig met het optimaliseren van hun algoritme. De feed van Instagram toont berichten allang niet meer volgens een chronologische tijdlijn, maar op basis van een algoritme. Extremen worden daarin uitvergroot: ‘goede’ content presteert nóg beter, ‘slechte’ content nog slechter. Bereik en interactie zijn daardoor niet vanzelfsprekend meer. Hoe je als marketeer het algoritme kunt kraken of wat je moet doen om alsnog te scoren met je post, lees je hier!

Instagram en haar algoritme

Voordat we ingaan op het algoritme zelf, is het handig om te weten waarom er met een algoritme gewerkt wordt. In de eerste zes jaar van Instagram bestond je timeline nog ‘gewoon’ uit alle geplaatste posts van mensen die je volgt, op chronologische volgorde. Dat is natuurlijk geen probleem met weinig gebruikers en volgers. Echter, de populariteit van het platform nam binnen no-time toe, waardoor het te veel werd. Volg je meer dan 500 mensen? Dan is het zeker een dagtaak om alle updates te bekijken en te lezen. In 2016 mistte zeker 70% van de gebruikers alle posts in de feed. Dus ook de posts van je beste vrienden of accounts die je interessant vindt en dus liever niet wilt missen. Daarom is Instagram in datzelfde jaar nog begonnen met het ontwikkelen van een algoritme. Klinkt logisch, toch? Ze zijn aan de slag gegaan met ranking-factoren die ervoor zorgen dat jij ziet ‘wat je wilt zien’. Of in ieder geval: wat Instagram denkt dat je wilt zien.

De aandacht is verlegd

Waarom wordt jouw ene post aan enorm veel gebruikers getoond en de andere bijna aan niemand? Instagram bepaalt wat jij te zien krijgt op basis van ‘thousands of signals’. Voor elk apart onderdeel van de app, je Feed, Stories, Explore en Reels, gebruikt het platform een andere set signalen die het algoritme samenstellen. Zo bestaat je Feed bijvoorbeeld meer uit posts van vrienden en Explore meer uit posts van onbekenden. Instagram selecteert zo op hoe en waarom gebruikers deze onderdelen van de app gebruiken.

Profiteer van je volgers!

Of je het nu leuk vindt of niet: het blijft op Instagram voorlopig een strijd om aandacht. Als je die strijd wilt winnen, doe je er goed aan om als marketeer effectief op het algoritme in te spelen. Dat levert je op termijn meer op dan die geforceerde trucjes om het algoritme te manipuleren. Voorheen waren de likes en reacties belangrijke pijlers om je bericht meer interactie te geven. Nu zijn dat de opslaan- en deelfuncties. Ook dit heeft als reden dat Instagram hoopt dat jij je volgers aanspoort om je berichten op te slaan of te delen. Alles om te bevestigen dat hetgeen dat jij deelt, leuk of interessant genoeg is. Wees vooral sociaal, zorg dat je een niche hebt waarover je kunt posten (zo blijf je uniek binnen het algoritme) en moedig inhoudelijke comments aan. Als mensen bij wijze van spreken alleen maar reageren met een standaard 🔥-emoji, dan helpt dit het algoritme niet. Dus zorg ervoor dat je mensen een reden geeft om een inhoudelijke comment achter te laten. Maar onthoud: het Instagram-algoritme verandert continu. Als vandaag A het beste werkt, kan dat morgen dus alweer B zijn.

Wemessage helpt!

Wil jij je strategie wijzigen, heb je hulp nodig om jezelf of jouw bedrijf te verkopen of wil je kijken hoe je meer bekendheid krijgt via social media? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag.

Wemessage Aniek

Aniek

Social Advertising & Email Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek

Neem contact op met Aniek
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland