Pinterest is een social mediaplatform waarover je niet zoveel hoort. Het is een platform voor een zeer specifieke doelgroep, maar dat maakt het kanaal niet minder interessant voor marketeers. Want wist je dat Pinterest meer is dan alleen een online prikbord? Het biedt namelijk grote kansen om meer verkeer naar je website of webshop te leiden.
Waarom is Pinterest interessant?
Bij Pinterest denk je gelijk aan een verzameling van mooie plaatjes, verdeeld op verschillende borden. Interieur, recepten, vakanties, auto’s en fotografie, noem een categorie en je gaat er zeker iets over vinden op het platform. Maar waarom is het interessant om als ondernemer actief te zijn op het platform? Pinterest is een visuele zoekmachine waarop je van alles kunt vinden. Dit is uiteraard in de vorm van visuele content, maar achter die content schuilen vaak links naar de bron waarop het beeld te vinden is. Een goede manier om meer verkeer naar je website te generen en hoger in de resultaten van Google te belanden. Naast het feit dat je meer traffic naar de website of webshop genereert, vergroot je ook je naamsbekendheid.
Groeiende populariteit
Pinterest is dus zeker een interessant platform om je als marketeer in te verdiepen. Want wist je dat dit platform razend populair aan het worden is? Steeds meer bedrijven zijn actief op Pinterest. Inmiddels maken er al meer dan 3,5 miljoen Nederlanders gebruik van en dit aantal stijgt nog steeds. Een krachtig kanaal om in te zetten voor je marketing, dus. Belangrijk is wel om te weten dat Pinterest-marketing anders is dan marketing voor andere social mediaplatformen. Wil je succes behalen, dan is het belangrijk dat je weet wat dit platform onderscheidend maakt van de andere soorten social media. En, er is een specifieke strategie nodig om daadwerkelijk meer websitebezoekers te krijgen via Pinterest.
Van plaatjes naar websitebezoekers
Op Pinterest verleid je mensen met prachtige plaatjes die ze graag willen delen. Ze klikken op de afbeeldingen voor meer informatie. Deze afbeeldingen linken naar tips voor een reis naar Spanje, een gratis checklist voor nieuwe bloggers of een webshop waar je die leuke jeans kunt kopen. Na het klikken op de afbeelding komt de bezoeker dus op jouw website. Dan is het aan jou om zo’n websitebezoek om te zetten in een inschrijving voor je nieuwbrief of een telefoonafspraak, een conversie dus. En juist dat is de kracht van Pinterest.
Lange houdbaarheidsdatum van content
Daarnaast blijven de plaatjes op Pinterest altijd vindbaar. Ze verdwijnen niet naar onderen op de tijdlijn, zoals bij Instagram en Facebook het geval is. Een paar dagen na plaatsing levert een Facebook-post nauwelijks nog iets op, omdat niemand deze meer ziet. De gemiddelde houdbaarheid van een Tweet is bijvoorbeeld achttien minuten, terwijl die van een pin (post op Pinterest) maar liefst vier maanden is. Content op Pinterest heeft dus een lang leven. Mensen bewaren afbeeldingen op hun borden, maar ze zijn ook goed vindbaar op zoekwoorden. Daardoor kun je één of zelfs twee jaar later nog steeds veel bezoekers op je website genereren dankzij die ene pin.
De juiste content
Wil je Pinterest inzetten voor je marketing? Deel dan content waar potentiële klanten naar zoeken. Maar deel ook content die inspirerend en goed vindbaar is, zodat mensen deze vinden, bewaren en er graag op klikken. De diverse essentiële ingrediënten voor succes zijn:
- Zoekwoorden: Pinterest is een zoekmachine. Daarom is het van belang om Pinterest-SEO te gebruiken. Daarmee kun je zoektermen op het platform ranken. Dit geldt niet alleen voor je profiel, maar ook voor je borden en pins.
- Tijdloze content: Alle content moet tijdloos zijn. Zo kunnen gebruikers die op een bepaalde term zoeken weer op je pin terechtkomen, ook als dat een tijdje na plaatsing is. Zorg dus dat de content die je nu deelt over een half jaar of een jaar nog steeds relevant is.
- Hoogwaardige afbeeldingen: Mooie afbeeldingen trekken de aandacht. Daarnaast slaan mensen dat soort plaatjes graag op en klikken ze er sneller op. Dus met kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen bereik je een groter publiek.
Een succesvolle Pinterest-marketingstrategie
Het doel van je strategie op Pinterest is zowel de aandacht trekken van potentiële klanten, als meer bezoekers naar je website sturen. Maar hoe creëer je een strategie die meer clicks naar je website of webshop genereert?
Zakelijk account
Om je succes te meten, heb je natuurlijk duidelijke doelen nodig. Bepaal dus eerst wat je uiteindelijke doel is en bedenk vervolgens hoe je Pinterest hiervoor kunt inzetten. Daarnaast heb je een professionele, mobile responsive-website nodig, want de meeste pinners gebruiken het platform op hun mobiele telefoon. Voor Pinterest-marketing heb je een zakelijk account nodig. Daarvoor kun je gemakkelijk je bestaande profiel omzetten. Met een zakelijk account krijg je inzicht in diverse statistieken.
Search Engine Optimization
Wat is het belangrijkste aspect van Pinterest? Zoekwoorden! Je kunt waanzinnige pins delen die linken naar waardevolle content, maar als niemand ze ziet, levert het niks op. Voeg dus relevante zoekwoorden toe aan je profiel, titels en omschrijvingen van borden en pins. Consistentie is tenslotte belangrijk in al je marketinguitingen. Dus ook op Pinterest! Pinterest beloont actieve gebruikers door ze aan te bevelen en een betere positie te geven in de feed. Dus hoe vaker je pint, hoe beter!
De eindsprint
Pinterest-marketing kan dus veel voordelen bieden voor jouw bedrijf! Maar het heeft geen zin om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te sturen als er verder niks gebeurt. Je wilt natuurlijk dat deze mensen vaker terugkomen. Zorg daarom voor een goed converterende website. Zo neem je mensen aan de hand mee als ze op je website komen. Verleid hen om een conversie te genereren. Denk dus na over wat je wilt bereiken met de bezoekers en zorg dat je hier een systeem voor hebt. Heb je hulp nodig bij het creëren van een marketingstrategie? De specialisten van Wemessage helpen je graag!
Aniek
Social Advertising & Email Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek