De IF-functie van Google Adwords maakt het voor adverteerder mogelijk om tekstadvertenties te personaliseren. Met de komst van deze nieuwe tool kan er onderscheid gemaakt worden tussen bezoekers die op mobiel actief zijn en bezoekers die lid zijn van een audience-lijst. Voorbeelden van een IF-functie waarbij je de advertentie op verschillende manieren kunt customizen, zijn:
- bij een nieuwe bezoeker wordt er een welkomstkorting getoond;
- bij een terugkerende bezoeker wordt het loyaliteitsprogramma uitgelicht;
- bij een bezoeker die op de mobiele telefoon of tablet zit, wordt de gemakkelijke en snelle check-out op de voorgrond gebracht.
De IF-functie maakt het mogelijk om een advertentietekst volledig programmeerbaar te maken. Het voordeel hiervan is dat een boodschap nog relevanter gemaakt kan worden voor potentiële klanten. De IF-functie kan in elk veld worden toegepast, behalve op de landingspagina-URL.
Hoe werkt de IF-functie?
IF-functies werken alleen voor advertenties die worden weergegeven in het zoeknetwerk. IF-functies zijn parameters tussen accolades ({}). De parameter wordt vervangen door de tekst die je opgeeft wanneer jouw advertentie wordt geactiveerd door een zoekopdracht. Je kunt overal in jouw tekstadvertentie IF-functies opnemen, behalve in het veld met de uiteindelijke URL.
Voorbeelden IF-functie
Stem de boodschap af op mobiele gebruikers
Geef winkelwagen-verlaters een extra stimulans om een transactie te voltooien.
Voordelen IF-functie
De invoering van de IF-functie heeft meerdere voordelen, onder andere specifieke en gepersonaliseerde advertenties op basis van de doelgroep en/of apparaat. Een ander voordeel is dat er geen moeilijkheden zijn met feeds, wat bij traditionele ad customizers wel het geval is. De IF-functie is nog een relatief nieuwe functie bij Google Adwords, daarom hangen er aan de functie ook een aantal nadelen. Het is vooralsnog nog niet mogelijk om de presentaties van de doelgroep IF-functies te segmenteren. Ook wanneer je bij een IF-functie voor een doelgroep gebruik maakt van meerdere doelgroeplijsten, kun je binnen diezelfde advertentie niet meerdere tekstjes aanmaken voor de verschillende doelgroeplijsten.
Waarom IF-functies invoeren?
De toegevoegde waarden van de IF-functie zijn:
- Countdown-functie; de IF-functie maakt het mogelijk dat er wordt afgeteld naar een verloopdatum, van bijvoorbeeld een evenement of een aanbieding.
- Advertentie-aanpassers; de functie laat de kenmerken van aanbod (bijvoorbeeld product, modeltype en prijs) zien op basis van de zoekopdracht.
- Keyword insertion; de IF-functie vervangt de titel door het specifieke zoekwoord in de advertentiegroep, dat overeenkomt met de zoekterm van de bezoeker.
Wil je meer informatie over de IF-functie of ben je benieuwd of het geschikt is voor jouw website? Neem dan snel contact met ons op. Wij denken graag met je mee hoe je beter jouw doelgroep kunt bereiken.
Danny
Head of Marketing
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Danny