Performance Max: de nieuwe standaard?

Afgelopen jaar kwam Google met een grote update binnen Google Ads, namelijk Performance Max. Dit is de nieuwste campagnesoort in Google Ads en is, zoals de naam al doet vermoeden, erop gericht om maximale prestaties voor je campagnes te behalen. Maar wat is het precies? En wat zijn hier de gevolgen van voor Google Ads-accounts? Vragen waarop wij in deze blog antwoorden gaan geven.

Wat is Performance Max?

Performance Max is de volgende stap van Google richting meer automatisering en machine learning. Hiermee geef je namelijk nog meer controle over je campagnes en advertenties uit handen aan Google. De kern van Performance Max is dat alle vormen (netwerken) van Google Ads-campagnes in één campagne gecombineerd worden. Denk hierbij aan Search, Display, YouTube, Shopping, Discovery, Gmail en Maps. Dit met het idee om op alle netwerken van Google aanwezig te zijn en te verschijnen bij je doelgroep. Of zoals Google het zelf zegt:

‘’Performance Max helpt je om meer conversies te behalen binnen het complete advertentienetwerk van Google.’

Performance Max De Nieuwe Standaard? Performance Max De Nieuwe Standaard

Google geeft dus aan dat je met Performance Max meer conversies en leads binnen gaat halen. Daarnaast verwerf je met deze campagnesoort ook meer inzichten en integreer je verschillende werkzaamheden in één campagne.

Heeft het dan alleen maar voordelen? Nou, daar zijn de meningen wel over verdeeld. Want met deze nieuwe campagnesoort geef je nog meer controle uit handen aan Google. Waar je bij Display-, Video- en Shopping-campagnes altijd al grotendeels afhankelijk was van Google en zijn algoritme, gaat dit nu binnen je Search-campagnes ook gebeuren. En dat is voor veel marketeers wel een grote stap. Hoewel Google aangeeft dat Search-campagnes blijven vertonen op de zoekwoorden van exacte matches, zal er toch een deel van de data verschuiven naar de Performance Max-campagnes. Het krijgen van minder conversiedata kan dan wel degelijk negatieve gevolgen hebben voor de Search-campagnes.

De voordelen van Performance Max

Volgens Google brengt de implementatie van Performance Max veel voordelen met zich mee. De belangrijkste hebben we hieronder op een rijtje gezet:

  • Vind meer (converterende) klanten voor jouw doelen

Doordat Performance Max op alle kanalen van Google zal verschijnen, bereik je je doelgroep vaker. Daarnaast zal Google dankzij machine learning ook beter in staat zijn om op de juiste momenten de juiste content te laten zien. Dit vergroot de kans op conversies en/of aankopen.

  • Haal meer waarde uit je budget

Het budget dat je instelt voor je campagnes zal door Google aan de hand van machine learning en realtime biedingen op de juiste momenten en op de juiste kanalen worden ingezet. Hierbij wordt rekening gehouden met de door jouw ingestelde doelen, waardoor Google in staat is om de juiste biedingen te doen op het juiste moment.

  • Ontvang waardevolle en transparante inzichten

Binnen Performance Max heeft Google ook het kopje ‘’Inzichten’’. Hier ontdek je meer over hoe de automatisering van Google werkt en krijg je handvatten om de juiste optimalisaties door te voeren. Zo vind je hier welke doelgroepen bijvoorbeeld ook interesse tonen in jouw producten of diensten, zonder dat je je daar nog op focust. Waardevolle informatie dus om op voort te borduren.

  • Profiteer van de beste automatisering van Google

Performance Max combineert de beste Google Ads-automatiseringstechnologieën voor snellere, maar vooral betere resultaten. Dit in combinatie met de door jouw zelf aangedragen doelgroepssignalen zorgt ervoor dat relevante doelgroepen op een efficiënte en doelgerichte wijze worden benaderd.

Hoef je dan niks zelf te doen?

Nee, het is niet zo dat je als adverteerder helemaal niks meer hoeft te doen. Want om ervoor te zorgen dat Performance Max een succes wordt, is het goed instellen van je campagnes cruciaal. Voordat je een succesvolle Performance Max-campagne kunt laten draaien, moet je namelijk het nodige aanleveren, waaronder:

  • Koppen
  • Beschrijvingen
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Logo’s
  • Doelgroepen
  • Remarketinglijsten
  • Zoekwoorden
  • Websites (van vergelijkbare en/of concurrerende bedrijven)

Het goed inrichten en opstarten van je campagnes is dus van groot belang. Het instellen van de juiste doelgroepssignalen waarop je wil gaan targeten, bepaalt namelijk of je campagne zal leiden tot conversies of niet. Binnen Performance Max werk je namelijk niet met advertentiegroepen, maar met itemgroepen.

Een itemgroep is een verzameling aan advertentiemateriaal gerelateerd aan een thema of gericht op een specifieke doelgroep. Binnen een itemgroep moet je een doelgroepssignaal bepalen. Een doelgroepssignaal bepaalt op wie je je met een itemgroep gaat richten. Dit kunnen eigen doelgroepen zijn, In-Marketsegmenten van Google, doelgroepen gebaseerd op zoektermen of combinaties hiervan. Door het aanmaken van meerdere itemgroepen met verschillende doelgroepssignalen, ben je in staat om specifieke doelgroepen apart te targeten. Vervolgens kun je je advertenties op je doelgroepen afstemmen, waardoor de advertentierelevantie hoog is. Hierdoor zul je meer klikken genereren en waarschijnlijk ook meer conversies binnenhalen. Erg interessant dus.

De gevolgen

Google heeft aangegeven dat vanaf juli 2022 alle Smart Shopping-campagnes automatisch worden omgezet naar Performance Max-campagnes. De gevolgen voor accounts met Smart Shopping-campagnes zijn dus groot, aangezien zij zullen moeten werken met een nieuwe campagnesoort. Maar het is goed om te weten dat bij de overgang naar Performance Max alle data uit de Smart Shopping-campagnes wordt meegenomen.

Ook voor accounts die niet aan e-commerce doen is Performance Max zeer interessant. Op het gebied van leadgeneratie kun je namelijk ook vaker en op de juiste momenten verschijnen bij je doelgroep. Hierbij is het wel belangrijk om Performance Max-campagnes naast je reguliere campagnes te laten lopen en niet in plaats van. Wanneer je Performance Max-campagnes laat draaien naast je Search-campagnes, zullen deze niet met elkaar gaan concurreren. Ze zullen dus geen leads of conversies van elkaar afpakken, maar juist gezamenlijk meer leads en conversies binnenhalen. Performance Max verschijnt namelijk op de momenten dat je andere campagnes dat niet doen, waardoor je te allen tijde op een kanaal een contactmoment creëert met je doelgroep.

De conclusie?

Performance Max is zeker een aanrader. Ondanks dat we als adverteerders nog meer controle kwijt zijn en raken, lijkt Google de spijker op de kop te hebben geslagen. En waar e-commerce-accounts dus in ieder geval over moeten naar Performance Max, is dit ook aan te raden voor accounts gericht op leadgeneratie. Het zorgt op alle kanalen van Google voor meer en beter getimede contactmomenten. Dit maakt de kans op klikken, conversies en sales groter. Dit is dus zowel voor bedrijven gericht op sales als voor bedrijven gericht op leads uitermate relevant. De tijd zal leren hoe Performance Max zich over een lange periode verhoudt ten opzichte van de huidige campagnes, maar de eerste resultaten zien er in ieder geval veelbelovend uit.

 

Zelf ook profiteren van Performance Max campagnes? Neem dan gerust contact op, dan gaan wij graag voor je aan de slag.

Wemessage Robin

Robin

SEA Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Robin

Neem contact op met Robin
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: