Voor de marketeer een wondermiddel, maar voor de consument str*ntvervelend en onbewust zeer handig. 😉 We hebben het over retargeting. Retargeting is in de basis een van de meest effectieve vormen van marketing. Je benadert namelijk potentiële klanten die een behoefte hebben en ook al op jouw website zijn geweest. Als consument zal je het dan ook niet snel vergeten dat je ‘alvast’ even aan het kijken was naar een paar nieuwe schoenen. De eerste dagen of weken hierna zal jij, en misschien je partner ook, geconfronteerd worden met retargetingbanners op bijna elke website.

Hoe werkt retargeting?

Praktisch gezien plaatst een bedrijf/merk een ‘pixel’ op een bepaalde plek in zijn website. Dit kan gelden voor de gehele website of voor bepaalde pagina’s. De meeste marketeers gebruiken hier Google Tag Manager voor. Via Tag Manager kun je gemakkelijk een pixel toewijzen per pagina of voor de gehele website. De pixel zorgt ervoor dat bij de bezoeker een anonieme “cookie” achter wordt gelaten in de browser. Hierdoor weet de ingestelde campagne dat de banners getoond moeten worden. Retargeting is dus een anonieme vorm van marketing en verzamelt geen persoonsgegevens of andere privacygegevens.

Waar kun je retargeting tegenkomen?

Retargeting kom je tegen op verschillende plaatsen. De meeste marketingbureaus maken gebruik van een zogeheten publishing network. Dit is een overkoepelend netwerk waar je gemakkelijk een retargetingcampagne kunt opzetten en instellen op verschillende plekken. Denk bijvoorbeeld aan Google-websites, social mediakanalen, apps en ga zo nog maar even door. Het verschil zit hem in de vormen van retargeting. Bij een app kun je bijvoorbeeld video’s tegenkomen voordat de app daadwerkelijk opent. Op social media zie je tussen je feed advertenties met verschillende vormen van beeldmateriaal. De meest voorkomende en bekendste variant is retargeting op websites. Hier gaat het vaak om statische banners of geanimeerde banners, ook wel HTML5-banners genoemd.

Wist je dat er 71% vaker op een geanimeerde banner wordt geklikt dan op een statische banner?

“Retargeting? Daar trap ik echt niet in!”

Als marketeer is het een kreet die je vaak langs hoort komen op een verjaardag: “Ik trap niet in marketing!” Retargeting is hierin geen uitzondering op de regel. Wie trapt er nu in al die banners op websites? Het antwoord is simpel: wij allemaal! Het gaat er bij retargeting niet om dat jij op die banner klikt. Het gaat om de kracht van herhaling en in de top of mind awareness van de potentiële klant blijven. Vanaf het moment dat je de eerste keer ‘stiekem’ googelt naar nieuwe schoenen tot het moment dat jij een maand later de nieuwe schoenen daadwerkelijk koopt. Na die eerste keer dat jij naar die mooie Adidas-schoenen hebt gekeken, kun je tot wel 30 dagen af en toe benaderd blijven worden met retargetingbanners. Zonder dat je het door hebt, koop je een maand later de schoenen, maar ben je zelf naar adidas.com gegaan, zonder geklikt te hebben op de retargetingbanners. De banners hebben er puur voor gezorgd dat jij die schoenen of dat merk niet bent gaan vergeten. Ze hebben ervoor gezorgd dat ze bij jou in de top of mind awareness zijn blijven hangen.

‘Trap’ jij in retargeting? Ik in ieder geval wel!

Wil jij ook van de kracht van retargeting profiteren? Wemessage kan je daarbij helpen. Wij zetten sterke retargetingcampagnes voor je op, zodat ook jij klant na klant binnen kan hengelen. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op of wandel eens binnen op ons kantoor! De lekkerste koffie van Deventer staat al voor je klaar! ☕

Wemessage Danny

Danny

Head of Marketing

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Danny

Neem contact op met Danny
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: