Je draait een campagne of verstuurt een mail. Dan wil je natuurlijk graag weten wat de resultaten zijn. Welke producten of diensten doen het goed; valt de mail in de smaak? Waar haal je leads uit? Het mooie van de online wereld is dat je dit soort dingen wel kunt bijhouden, dus maak hier dan ook gretig gebruik van! Met UTM tags (ook wel UTM code of UTM parameters genaamd) kun je bezoekersgedrag volgen, en daardoor besluiten nemen over hoe je je budget verdeelt en waar je focus moet komen te liggen.
- Een paar jaar terug in de tijd
- Wat is UTM code?
- Zelf een UTM tag aanmaken
- Waar zijn UTM’s niet voor?
- UTM parameters uitlezen
- En dat was ‘m!
Een paar jaar terug in de tijd
UTM staat voor Urchin Tracking Module. De afkorting verwijst naar de voormalige web analytics software Urchin en ja, met de naam wordt inderdaad een zee-egel bedoeld. Het logo van Urchin zal ik je dan ook niet weerhouden, want het heeft alle nostalgische charme van een logo uit 2005.
Het bedrijf ontwierp UTM’s om het gedrag van websitebezoekers te tracken. In 2005 werd het overgenomen door Google (zoals het geval is bij zoveel succesvolle internetbedrijven) en vormde het de basis van wat uiteindelijk Google Analytics werd en wat we tegenwoordig als Google Analytics 4 kennen, een bekend en geliefd programma onder de marketeer van vandaag.
Wat is UTM code?
Een UTM is een klein stukje code, toegevoegd aan een link om het gedrag van een bezoeker te kunnen volgen. Zo kunnen marketeers zien hoe een campagne, post of kanaal presteert. Gelukkig hoef je geen programmeur te zijn om zo’n UTM te maken.
Zelf een UTM tag aanmaken
Sommige mailprogramma’s, zoals Copernica, maken zelf een UTM aan bij het verzenden van een mailing. In veel gevallen zul je deze echter zelf aan moeten maken. Hiervoor zijn verschillende (gratis) online tools beschikbaar, maar zelf beveel ik deze aan, aangezien deze van Google zelf is.
Het is voor e-mailcampagnes niet altijd nodig om alle velden in te vullen, maar deze doe je wel altijd:
- Website URL. Dit is de pagina waar je naar wil linken.
- Campaign source. Dit is de bron waar je de UTM gaat plaatsen. Geef deze een naam waardoor je later herkent waar het over gaat, dus bijvoorbeeld ‘Google’, ‘Nieuwsbrief’, ‘Mailchimp’ of ‘Instagram’.
- Campaign medium. Dit is, je raadt het al, het medium waar je de UTM gaat plaatsen. Geef deze bijvoorbeeld ‘email’, ‘banner’ of ‘post’ als naam.
- Campaign name. De naam van je campagne. Tussen woorden zet je dus een liggend streepje of een underscore.
Let op! Spaties of leestekens zijn hier niet toegestaan, omdat deze onderdelen letterlijk overgenomen worden in de mail. Je UTM zou er uiteindelijk ongeveer zo uit moeten zien:
https://www.jewebsite.nl/?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=campagne_naam
Waar zijn UTM’s niet voor?
UTM’s plaats je alleen op plekken waar je normaliter ook een linkje zou zetten. Achter een button, dus, of een afbeelding. Dat je de wonderen van een UTM hebt ontdekt betekent niet dat je ze ineens overal neer moet gaan zetten waar je ze normaliter niet zou plaatsen. Hou je UTM’s dus uit de buurt van je koppen, beschrijvingen en uit de lopende tekst. Waag het niet… 😉
UTM parameters uitlezen
Je kunt nu inzien welke bezoekers uit je mailing voortgekomen zijn. Top… hoe zie je dat in? Ga naar je Google Analytics 4-account en selecteer het juiste account. Ga vervolgens in het linker menu naar Rapporten en klik daarop. Navigeer daarna naar Acquisitie > Verkeersacquisitie. Op deze pagina vind je de resultaten van je getrackte campagne terug onder de naam die je hebt ingevuld bij utm-campaign.
Om campagnegegevens en verkeersbronnen te bekijken, stel je het eerste filter in op Sessiebron/-medium. Voeg daarna een extra filter toe door op het plusje ernaast te klikken, kies Verkeersbron en scrol naar Sessiecampagne. Je kunt ook direct zoeken op de naam van je campagne. Zodra alle resultaten zichtbaar zijn, kun je zien welk kanaal de grootste bijdrage heeft geleverd aan je campagne.
En dat was ‘m!
Nu is het aan jou om de cijfers te bekijken en daaruit je conclusies te trekken. Of misschien is de moed je volledig in de schoenen gezakt en denk je: ‘Joh, regelen jullie dat lekker!’ Doen we natuurlijk graag. Neem contact op om de mogelijkheden door te spreken en te ontdekken hoe we het maximale uit jouw e-mailmarketing gaan halen!

Sigrid
E-mailspecialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Sigrid