Mijn vorige blog ging, voor wie het onthouden heeft, over het bouwen aan het betekenisvolle verbindingen met e-mailmarketing. Ik heb dit onderwerp niet zomaar aangehaald. Dit omdat ik jou mee wil nemen in de wereld van duurzame relaties. Nu zijn er talloze manieren om professioneel aan de slag te gaan met het verzenden van e-mails, maar een van de meest gebruikte manieren is Mailchimp. Misschien heb je er weleens van gehoord, maar weet je niet zeker of het iets voor jou is. Wie weet is het schrijven en versturen van nieuwsbrieven wel helemaal nieuw terrein voor jou. Daarom stel ik je graag voor aan jouw gids voor effectieve e-mailmarketing.

First things first, wat is Mailchimp? 🧐

Sinds 2001 bestaat dit e-mailmarketingplatform. Hiermee kun je diverse marketinglijsten, nieuwsbrieven en campagnes maken en onderhouden. Eigenlijk is het dus jouw beste vriend in de wereld van digitale communicatie. Met Mailchimp kun je op een creatieve en effectieve manier in contact blijven met je klanten en volgers. Of je nu een beginnende ondernemer bent of een doorgewinterde marketeer, Mailchimp is dé tool voor het bouwen aan langdurige relaties met jouw publiek en het vergroten van je merkbekendheid. Dankzij het gebruiksgemak en de krachtige functies voelt het laagdrempelig en hierdoor val je op in deze drukke digitale wereld.

Een gids waar je écht wat aan hebt

Als je op het internet zoekt naar een handleiding over Mailchimp, vind je meerdere voordelen, nadelen en tips. Daarentegen kom je niet een duidelijke gids tegen die je stapsgewijs meeneemt in de wereld van Mailchimp. So here I am! Ik ga je hieronder stap voor stap vertellen hoe jij betekenisvolle verbindingen bouwt met huidige klanten en volgers.

1.     De belangrijkste eerste stap 🚨

Ga naar de website van Mailchimp om je account aan te maken. Daarna krijg je de vraag hoeveel contacten je wilt gaan mailen. Deze staat boven in het scherm. Zodra jij de juiste hoeveelheid geselecteerd hebt, kun je kiezen tussen een gratis, essentieel, standaard of premium account. Een gratis account is te gebruiken tot 500 contacten. Elke variant heeft logischerwijs andere features. Meld je je vervolgens aan voor het juiste account. Je wordt doorgestuurd naar een aanmeldformulier dat om je e-mailadres, gebruikersnaam en wachtwoord vraagt. Tot slot ontvang je van Mailchimp een mail om jouw account te activeren. En klaar. 🤩

2.     Autoriteit

De volgende stap is het invullen van jouw bedrijfsinformatie. Denk dan bijvoorbeeld aan de naam, het bezoekadres etc. Hier kun je ook je e-mailhandtekening en voorkeuren instellen.

3.     Wie gaat jouw mails lezen?

Het onboarding-proces gaat van start door je eerste e-mail vorm te geven. De vraag is: naar wie ga jij jouw e-mails verzenden? Maak allereerst in het ‘Audience Dashboard’, links in het menu, een lijst aan en geef deze een relevante naam. Voeg dan contacten toe door ze uit een (CSV-)bestand te importeren of handmatig in te voeren. Zorg ervoor dat je toestemming hebt om deze contacten te mailen, anders riskeer je een fikse boete. 😉

4.     Tijd voor jouw eerste emailmarketingcampagne

Je staat op dit punt vast te popelen om een eerste e-mail te ontwerpen. In de menustructuur kun je bij alle campagnes een nieuwe mail creëren. De editor bied je vele opties die je sleept of neerzet in de desbetreffende mailing. Denk dan aan logo’s, afbeeldingen, headings, apps, lay-outs en meer. Door verschillende Merge Tags toe te voegen, personaliseer je bijvoorbeeld je e-mail met de namen van je abonnees. Zorg er te allen tijde voor dat je relevante informatie deelt. Dit moet ook blijken uit de onderwerpregel. In een volgend blog stel ik graag een aantal emailmarketing tools aan je voor, so stay tuned!

5.     Verzend gelijk of plan in via Mailchimp!

Hoewel je het misschien niet zou denken: dit is een belangrijke factor in e-mailmarketing. Wanneer is het juiste moment om jouw doelgroep te triggeren? De beste tip die ik je hierbij kan geven, is je verplaatsen in je volgers. Op welk moment zal iemand tijd hebben om jouw e-mail te openen? Zodra jij voor jezelf besloten hebt wanneer je de e-mail wilt verzenden, kun je gebruik maken van de Mailchimp planner en/of een specifieke verzendtijd instellen.

6.     Analyseer en reageer 🚀

Na het verzenden is het van belang dat je de rapporten bekijkt om te zien hoe de e-mail gepresteerd heeft. Analyseer open rates, click-through rates en conversies om je e-mailmarketing te verbeteren. Je kunt Analytics ook toevoegen aan Mailchimp voor een volledige marketingfunnel.

Geen excuses meer, maar gewoon doen!

Dankzij het simpele onboarding-proces hoef je krachtige e-mailmarketing niet langer uit te stellen. Mailchimp biedt oneindige functies die je kunt toepassen naarmate je meer vertrouwd raakt met het platform. Heb je hulp nodig bij het realiseren van effectieve e-mailmarketing? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact op. Wij realiseren graag samen met jou online successen! 🏆

Wemessage Aniek

Aniek

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek

Neem contact op met Aniek

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

Inschrijven voor nieuwsbrief

Volg ons ook op: