Als we iets opzoeken op internet gebruiken we bepaalde woorden en/of zinnen. In marketingtermen worden dit zoekwoorden genoemd. Als SEO-specialist wil je natuurlijk weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Dit wil je weten, zodat je kan inspelen op hun behoeften, ze jouw pagina vinden en jouw product of dienst afnemen. Om na te gaan welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken, kun je een zoekwoordonderzoek doen. Een zoekwoordonderzoek is belangrijk om te voorkomen dat je content maakt die niet relevant is of waar niemand op zoekt. Dit onderzoek is een essentieel onderdeel van online marketing. De belangrijke vraag is dan ook: hoe doe je een zoekwoordonderzoek? Wij vertellen het je van A tot Z!

Een zoekwoordonderzoek doen

Hoe doe je een zoekwoordonderzoek? Dat lees je in de volgende stappen:

1. Doel bepalen

Start met het bepalen van de doelstelling en de zoekintentie van de gebruiker waarvoor je content creëert. Zo kunnen twee soortgelijke zoekopdrachten een hele andere intentie hebben, denk aan: ‘hoe doe je een zoekwoordonderzoek?’ en ‘een zoekwoordonderzoek laten uitvoeren’. De ene zoekintentie is educatief, terwijl de andere persoon op zoek is naar het vervullen van zijn behoefte (transactionele zoekintentie). Waar wil je je op gaan focussen en misschien nog wel belangrijker: wat wil je bereiken met je content of onderzoek?

2. Maak een lijst met mogelijke zoekwoorden

Nu bekend is wat de doelstelling van de content is, kun je gaan bepalen welke zoekwoorden je wil gaan gebruiken in je content. Denk na over relevante zoekwoorden die aansluiten op jouw product/dienst/onderwerp. Houd hierbij rekening met short en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit één tot drie woorden bestaan, zoals ‘zoekwoordonderzoek doen’. Vaak hebben short tail zoekwoorden een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Daarnaast is bij short tail zoekwoorden de zoekintentie van de gebruiker meestal nog niet duidelijk. Hierdoor kun je minder goed inspelen op de behoefte van de gebruiker. Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat uit drie of meer woorden bestaat. Een voorbeeld: ‘Hoe doe je een zoekwoordonderzoek voor SEO-doeleinden?’. Deze woorden hebben vaak een lager zoekvolume en minder concurrentie dan short tail zoekwoorden. Bij long tail zoekwoorden is de zoekintentie van de gebruiker meestal duidelijker, wat inspelen op de behoefte van de gebruiker makkelijker maakt.

Bedenk zoveel mogelijk zoekwoorden en zet ze in een lijst of in een Excel-sheet. Wees hierbij niet té kritisch! Denk na over eventuele synoniemen en neem deze ook mee in de lijst. Later in het onderzoek ga je onnodige woorden schrappen en kom je tot een concretere lijst.

3. Keyword planner van Google

Om erachter te komen of je relevante zoekwoorden hebt verzameld, kun je gebruikmaken van diverse handige tools. In deze blog gaan we verder in op de Keyword Planner van Google. Deze gratis tool geeft je inzicht in de zoekvolumes (hoe vaak per maand het zoekwoord gemiddeld wordt opgezocht), concurrentie en de advertentiekosten per zoekwoord. Advertentiekosten zijn alleen relevant als je een zoekwoordonderzoek doet voor SEA-doeleinden.

Op basis van het maandelijkse zoekvolume en de concurrentie kun je bepalen welke zoekwoorden interessant zijn. Soms is een zoekwoord met lager zoekvolume juist interessant, omdat daar minder concurrentie op zit en de kans daarom groter is dat je hoger zal ranken.

Zet de zoekwoorden in de keyword planner om te kijken of je relevante zoekwoorden hebt verzameld. Haal de woorden die toch niet relevant blijken van je lijst of Excel-sheet af en ga verder met de woorden die overblijven. Niet relevante zoekwoorden zijn woorden die niet aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker, maar ook woorden die een te hoog of te laag zoekvolume hebben.

De keyword planner geeft bij het invullen meerdere suggesties. Overweeg welke van de door de keyword planner aangedragen suggesties relevant zijn voor jou en neem deze mee in de lijst.

4. Verder gaan met de meest relevante zoekwoorden

Dit is hoe je een zoekwoordonderzoek doet. Nu je een lijst met zoekwoorden hebt, kun je deze doorvoeren in je content. Je hebt nu goed in beeld op welke zoekwoorden je je gaat focussen in de content die je gaat maken. Zet de zoekwoorden bijvoorbeeld in een contentplanning. Zo kun je makkelijk en overzichtelijk in beeld brengen welke zoekwoorden bij elkaar horen.

Aan de slag!

Je hebt nu antwoord op de vraag: hoe doe je een zoekwoordonderzoek? Je weet het verschil tussen short en long tail zoekwoorden en hoe je de keyword planner kan inzetten om de meest relevante zoekwoorden te vinden. Hoe je een zoekwoordonderzoek doet is dus niet moeilijk, maar je moet er wel wat tijd in steken. Tijd om zelf aan de slag te gaan!

Geef je dit werk liever uit handen aan een van onze SEO-specialisten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag bij het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek, maar ook met het opstellen van contentstrategieën!

Wemessage Thom

Thom

SEO Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Thom

Neem contact op met Thom
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland