FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ook wel veelgestelde vragen, die door bezoekers of klanten worden gesteld en vaak op een apart gedeelte van je website worden beantwoord. Iets waar we wekelijks, al dan niet dagelijks weleens mee in aanraking komen om snel antwoord te krijgen op onze vragen. Het is een handige informatiebron die perfect aansluit bij de trend om de beste gebruikerservaring te bieden aan bezoekers van jouw website. Toch wordt de kracht van een goede FAQ-sectie regelmatig onderschat en het positieve effect ervan op SEO over het hoofd gezien.

Geldt dit ook voor jou? Maak je niet druk. Wat is een FAQ en wat zijn de voordelen van zo’n pagina? Dat vertel ik je hier!

Wat is een FAQ?

Als bedrijf of organisatie zijn inhoudelijke vragen over jouw producten, diensten of website niet te vermijden. En dat wil je ook niet. Wat je wel wilt, is eventuele vragen of problemen bij de bezoeker zo snel mogelijk tackelen. Daarom zijn jaren geleden FAQ vragen in het leven geroepen, om de meest voorkomende vragen direct te beantwoorden op de website. Het kan namelijk erg vermoeiend zijn om steeds dezelfde vragen of problemen op te moeten lossen, terwijl het een stuk eenvoudiger kan. Maak jij al gebruik van een FAQ op jouw website? Zo niet, dan maak je nu kennis met een stille kracht.

Wat is een goede FAQ? Een FAQ kan veel meer betekenen voor een bedrijf of organisatie dan ‘slechts’ het beantwoorden van FAQ vragen die bezoekers of klanten stellen. En dat brengt ons terug bij de (ja, daar is ie weer 😉) gebruiksvriendelijke website. Je wilt natuurlijk dat klanten zo lang mogelijk op jouw website blijven en daar een positieve ervaring aan overhouden. FAQ vragen kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Wat kun je met een FAQ?

 

  • Bezoekers in staat stellen om problemen zelfstandig op te lossen en snel de gewenste informatie te vinden. Zo ontlast je niet alleen de klantenservice, maar wordt er ook tijd bespaard.
  • Eventuele twijfels bij (potentiële) klanten wegnemen door gedetailleerde antwoorden te geven op vragen of problemen.
  • Vertrouwen wekken.
  • Expertise tonen.
  • Klanten verrassen met creatieve oplossingen.

Oftewel: een win-win situatie voor iedereen, vind je ook niet?

SEO-voordelen van FAQ vragen

Nu je antwoord hebt op de vraag: ‘wat is een FAQ?’, ga ik graag nog wat dieper in op de SEO-voordelen van FAQ vragen. Het verwerken van een veelgestelde vragen-pagina is belangrijk voor het bieden van een optimale gebruikservaring én kan de vindbaarheid van jouw website aanzienlijk verbeteren. Hoe dan?

1. Verhoogde relevantie

De FAQ stelt je in staat om vragen te beantwoorden die specifiek zijn voor jouw branche, producten of diensten. Met deze antwoorden optimaliseer je de inhoud van je website voor relevante zoekwoorden en zoekopdrachten. Zoekt een gebruiker bijvoorbeeld naar een antwoord op de vraag: ‘wat is een FAQ?’ en geef jij hier een sterk antwoord op, dan is de kans groot dat jouw website naar voren komt in de zoekresultaten.

2. Verbeterde gebruikservaring

Niet verrassend, maar nog even belangrijk. Snelle toegang tot relevante informatie betekent een goede gebruikservaring en kan resulteren in een langere sessieduur en een lagere bounce rate, wat een positief effect heeft op je ranking binnen zoekmachines als Google.

3. Interne linkbuilding

Je bepaalt zelf welke FAQ vragen je relevant vindt om op jouw veelgestelde vragen-pagina te verwerken. Door deze vragen te koppelen aan gerelateerde pagina’s op je website, creëer je een interne linkstructuur die je autoriteit versterkt. Dit maakt het voor Google makkelijker om te crawlen, wat weer bijdraagt aan een hogere ranking. Volg je het nog?

4. Long-tail zoekwoorden

Een veelgestelde vragen-pagina biedt kansen om long-tail zoektermen op te nemen. ‘Wat is een FAQ’ is een voorbeeld van een long-tail zoekterm. Door deze goed te verwerken in je antwoorden, vergroot je de kans dat bezoekers die naar specifieke informatie zoeken, op jouw website terechtkomen. Logisch toch? Want jij bent degene die het perfecte, bondige antwoord geeft.

Opstellen van een relevante veelgestelde vragen-pagina

Allemaal leuk en aardig, maar nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je zo’n FAQ-pagina opstelt. Het is belangrijk om dit zorgvuldig te doen met duidelijke antwoorden. Hier zijn wat tips om je op weg te helpen:

  • Verzamel FAQ vragen: Begin met het verzamelen van vragen die klanten daadwerkelijk stellen (en denk na over potentiële vragen waar ze antwoord op zouden willen hebben).
  • Categoriseren: Verdeel je vragen onder in logische categorieën, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.
  • Schrijf heldere en informatieve antwoorden: Formuleer je antwoorden duidelijk en beknopt en laat je expertise goed naar voren komen.
  • Voeg afbeeldingen toe indien nodig: Kunnen afbeeldingen of video’s je antwoord verduidelijken? Probeer deze dan te verwerken in je antwoorden.
  • SEO-optimalisatie: Maak gebruik van relevante zoekwoorden en voeg interne links toe. Zo bouw je aan een goede structuur en verhoog je jouw vindbaarheid.

Belangrijk om niet te vergeten: blijf bijwerken en optimaliseren. Zo houd je je FAQ-pagina up-to-date en blijft relevante informatie toegankelijk voor bezoekers.

Vraag jij je nog af: wat is een FAQ?

Ik kan het me haast niet voorstellen, maar mocht jij je nou toch nog afvragen: wat is een FAQ? Neem dan gerust contact met ons op! Bij Wemessage helpen we je graag verder om jouw bedrijf (online) te laten groeien. Kom sparren met onze experts.

Oh, en voor de scherpe lezers onder ons: bij Wemessage hebben we inderdaad geen FAQ-pagina, maar ik heb het bij ons team neergelegd! 😉

Wemessage Nick 02

Nick

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Nick

Neem contact op met Nick
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Blogs

    Inspirerende blogs

    Viraal Op Tiktok

    6 augustus 2020

    Viraal op TikTok: hoe werkt het algoritme?

    Lees meer
    Blog Whatsapp

    21 januari 2021

    WhatsApp, Telegram of Signal?

    Lees meer
    Laat Hashtags Niet Liggen

    26 november 2019

    Laat hashtags niet links liggen

    Lees meer
    Wat is Ahrefs en wat kan je ermee?

    21 februari 2024

    Wat is Ahrefs? En wat kun je er allemaal mee?

    Lees meer
    Minder Ruimte Voor Berichten Van Bedrijven Op Facebook

    24 juli 2018

    Minder ruimte voor berichten van bedrijven op Facebook

    Lees meer
    Sterke Online Teksten

    16 augustus 2019

    Sterke online teksten

    Lees meer
    Auteursrecht En Je Website, Hoe Zit Dat?

    16 augustus 2019

    Auteursrecht en je website, hoe zit dat?

    Lees meer
    Neurowetenschap En Marketing Merkvertrouwen

    20 november 2021

    Neurowetenschap en marketing: merkvertrouwen

    Lees meer
    Social Media, Wat Doet Het Voor Je Seo?

    27 juli 2021

    Social media, wat doet het voor je SEO?

    Lees meer
    Vergroot Je Bereik Met Social Media

    6 september 2019

    Vergroot je bereik met social media

    Lees meer
    Server-side tagging

    12 april 2024

    Privacy first: het verborgen wonder van server-side tagging!

    Lees meer
    Afbeelding optimalisatie

    3 november 2023

    De kunst van afbeelding optimalisatie

    Lees meer
    Blog Foto4 9

    30 november 2021

    Van feelings naar feiten

    Lees meer
    Je Werksfeer Als Belangrijke Marketingtool

    29 december 2021

    Je werksfeer als belangrijke marketingtool

    Lees meer
    Lang Leve De Nieuwsbrief

    20 augustus 2020

    Lang leve de nieuwsbrief!

    Lees meer
    Brent

    31 oktober 2023

    5 tips voor Google Ads-specialisten ter voorbereiding op Black Friday

    Lees meer
    1 1

    22 september 2021

    Aap, noot, mies - hou het simpel!

    Lees meer
    Threads Vs Twitter

    12 juli 2023

    Alles wat je moet weten over Threads

    Lees meer
    Beeld Blog Behind The Scenes Floor Scaled

    23 oktober 2020

    Behind the scenes-beelden: waarom werken ze zo goed?

    Lees meer
    Sea

    16 januari 2020

    Google Ads automatiseren

    Lees meer
    OOO

    14 december 2023

    Maak van jouw out-of-office een feestelijke afwezigheid

    Lees meer
    SEO specialist

    18 maart 2022

    Google Analytics 4, moeten we er nu echt aan geloven?

    Lees meer
    Zo Vind Je De Inspiratie Voor Al Jouw Blogs

    18 april 2021

    Zo vind je de inspiratie voor al jouw blogs

    Lees meer
    Google's HCU

    20 september 2022

    Google's Helpful Content Update

    Lees meer
    If Functies Google Awards

    17 juli 2018

    IF-functies Google AdWords

    Lees meer
    Aan het werk met LinkedIn Business Manager

    27 juli 2022

    Nieuw: LinkedIn Business Manager!

    Lees meer
    Kantoorhond

    14 april 2021

    Waarom een kantoorhond een heel goed idee is

    Lees meer

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland