FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ook wel veelgestelde vragen, die door bezoekers of klanten worden gesteld en vaak op een apart gedeelte van je website worden beantwoord. Iets waar we wekelijks, al dan niet dagelijks weleens mee in aanraking komen om snel antwoord te krijgen op onze vragen. Het is een handige informatiebron die perfect aansluit bij de trend om de beste gebruikerservaring te bieden aan bezoekers van jouw website. Toch wordt de kracht van een goede FAQ-sectie regelmatig onderschat en het positieve effect ervan op SEO over het hoofd gezien.

Geldt dit ook voor jou? Maak je niet druk. Wat is een FAQ en wat zijn de voordelen van zoā€™n pagina? Dat vertel ik je hier!

Wat is een FAQ?

Als bedrijf of organisatie zijn inhoudelijke vragen over jouw producten, diensten of website niet te vermijden. En dat wil je ook niet. Wat je wel wilt, is eventuele vragen of problemen bij de bezoeker zo snel mogelijk tackelen. Daarom zijn jaren geleden FAQ vragen in het leven geroepen, om de meest voorkomende vragen direct te beantwoorden op de website. Het kan namelijk erg vermoeiend zijn om steeds dezelfde vragen of problemen op te moeten lossen, terwijl het een stuk eenvoudiger kan. Maak jij al gebruik van een FAQ op jouw website? Zo niet, dan maak je nu kennis met een stille kracht.

Wat is een goede FAQ? Een FAQ kan veel meer betekenen voor een bedrijf of organisatie dan ā€˜slechtsā€™ het beantwoorden van FAQ vragen die bezoekers of klanten stellen. En dat brengt ons terug bij de (ja, daar is ie weer šŸ˜‰) gebruiksvriendelijke website. Je wilt natuurlijk dat klanten zo lang mogelijk op jouw website blijven en daar een positieve ervaring aan overhouden. FAQ vragen kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Wat kun je met een FAQ?

 

  • Bezoekers in staat stellen om problemen zelfstandig op te lossen en snel de gewenste informatie te vinden. Zo ontlast je niet alleen de klantenservice, maar wordt er ook tijd bespaard.
  • Eventuele twijfels bij (potentiĆ«le) klanten wegnemen door gedetailleerde antwoorden te geven op vragen of problemen.
  • Vertrouwen wekken.
  • Expertise tonen.
  • Klanten verrassen met creatieve oplossingen.

Oftewel: een win-win situatie voor iedereen, vind je ook niet?

SEO-voordelen van FAQ vragen

Nu je antwoord hebt op de vraag: ā€˜wat is een FAQ?ā€™, ga ik graag nog wat dieper in op de SEO-voordelen van FAQ vragen. Het verwerken van een veelgestelde vragen-pagina is belangrijk voor het bieden van een optimale gebruikservaring Ć©n kan de vindbaarheid van jouw website aanzienlijk verbeteren. Hoe dan?

1. Verhoogde relevantie

De FAQ stelt je in staat om vragen te beantwoorden die specifiek zijn voor jouw branche, producten of diensten. Met deze antwoorden optimaliseer je de inhoud van je website voor relevante zoekwoorden en zoekopdrachten. Zoekt een gebruiker bijvoorbeeld naar een antwoord op de vraag: ā€˜wat is een FAQ?ā€™ en geef jij hier een sterk antwoord op, dan is de kans groot dat jouw website naar voren komt in de zoekresultaten.

2. Verbeterde gebruikservaring

Niet verrassend, maar nog even belangrijk. Snelle toegang tot relevante informatie betekent een goede gebruikservaring en kan resulteren in een langere sessieduur en een lagere bounce rate, wat een positief effect heeft op je ranking binnen zoekmachines als Google.

3. Interne linkbuilding

Je bepaalt zelf welke FAQ vragen je relevant vindt om op jouw veelgestelde vragen-pagina te verwerken. Door deze vragen te koppelen aan gerelateerde paginaā€™s op je website, creĆ«er je een interne linkstructuur die je autoriteit versterkt. Dit maakt het voor Google makkelijker om te crawlen, wat weer bijdraagt aan een hogere ranking. Volg je het nog?

4. Long-tail zoekwoorden

Een veelgestelde vragen-pagina biedt kansen om long-tail zoektermen op te nemen. ā€˜Wat is een FAQā€™ is een voorbeeld van een long-tail zoekterm. Door deze goed te verwerken in je antwoorden, vergroot je de kans dat bezoekers die naar specifieke informatie zoeken, op jouw website terechtkomen. Logisch toch? Want jij bent degene die het perfecte, bondige antwoord geeft.

Opstellen van een relevante veelgestelde vragen-pagina

Allemaal leuk en aardig, maar nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je zoā€™n FAQ-pagina opstelt. Het is belangrijk om dit zorgvuldig te doen met duidelijke antwoorden. Hier zijn wat tips om je op weg te helpen:

  • Verzamel FAQ vragen: Begin met het verzamelen van vragen die klanten daadwerkelijk stellen (en denk na over potentiĆ«le vragen waar ze antwoord op zouden willen hebben).
  • Categoriseren: Verdeel je vragen onder in logische categorieĆ«n, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.
  • Schrijf heldere en informatieve antwoorden: Formuleer je antwoorden duidelijk en beknopt en laat je expertise goed naar voren komen.
  • Voeg afbeeldingen toe indien nodig: Kunnen afbeeldingen of videoā€™s je antwoord verduidelijken? Probeer deze dan te verwerken in je antwoorden.
  • SEO-optimalisatie: Maak gebruik van relevante zoekwoorden en voeg interne links toe. Zo bouw je aan een goede structuur en verhoog je jouw vindbaarheid.

Belangrijk om niet te vergeten: blijf bijwerken en optimaliseren. Zo houd je je FAQ-pagina up-to-date en blijft relevante informatie toegankelijk voor bezoekers.

Vraag jij je nog af: wat is een FAQ?

Ik kan het me haast niet voorstellen, maar mocht jij je nou toch nog afvragen: wat is een FAQ? Neem dan gerust contact met ons op! Bij Wemessage helpen we je graag verder om jouw bedrijf (online) te laten groeien. Kom sparren met onze experts.

Oh, en voor de scherpe lezers onder ons: bij Wemessage hebben we inderdaad geen FAQ-pagina, maar ik heb het bij ons team neergelegd! šŸ˜‰

Wemessage Nick 02

Nick

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Nick

Neem contact op met Nick
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Blogs

    Inspirerende blogs

    Video in marketingstrategie

    19 december 2022

    Waarom video's niet in jouw marketingstrategie mogen ontbreken

    Lees meer
    BeReal

    19 juli 2022

    BeReal op social media

    Lees meer
    Afbeelding optimalisatie

    3 november 2023

    De kunst van afbeelding optimalisatie

    Lees meer
    Generatie Z Is Koning

    16 januari 2019

    Generatie Z is koning

    Lees meer
    Blog Interne Linkstructuur

    22 november 2022

    Optimaliseer je interne linkstructuur

    Lees meer
    Blog Foto4 9

    30 november 2021

    Van feelings naar feiten

    Lees meer
    Fid Naar Inp

    7 maart 2024

    Google Core Update ā€“ maart 2024 (maar dan genuanceerd)

    Lees meer
    B2B-influencer marketing op LinkedIn: de doā€™s & donā€™ts

    13 september 2023

    B2B-influencer marketing op LinkedIn: de doā€™s & donā€™ts

    Lees meer
    Blog Whatsapp

    21 januari 2021

    WhatsApp, Telegram of Signal?

    Lees meer
    1 1

    22 september 2021

    Aap, noot, mies - hou het simpel!

    Lees meer
    Tips Om Je Paginasnelheid Te Verbeteren

    7 augustus 2018

    Tips om je paginasnelheid te verbeteren

    Lees meer
    Googleā€™s Bard AI

    14 juli 2023

    Googleā€™s Bard AI

    Lees meer
    linkedin

    31 januari 2024

    Hoe maak ik mijn LinkedIn-profiel compleet?

    Lees meer
    Beeld Blog Behind The Scenes Floor Scaled

    23 oktober 2020

    Behind the scenes-beelden: waarom werken ze zo goed?

    Lees meer
    De Kracht Van Inhakers

    15 oktober 2019

    De kracht van inhakers

    Lees meer
    Brandingstrategie

    8 april 2024

    Hoe jouw brandingstrategie deuren opent Ć©n blijft hangen

    Lees meer
    Nieuwsbrief versturen via LinkedIn

    24 juni 2022

    Een nieuwsbrief versturen via LinkedIn, ja of nee?

    Lees meer
    Marleen Nederlands

    19 september 2023

    Taal in beweging, wat is de toekomst van het Nederlands?

    Lees meer
    Emoij

    25 maart 2020

    Emoji in online marketing: content om blij van te worden šŸ˜ƒ

    Lees meer
    Marketingstrategie uitwerken

    18 december 2019

    Terugblik: de marketingtrends van 2019

    Lees meer
    Profiteren Van Long Tail Zoekwoorden

    4 april 2019

    Profiteren van long tail-zoekwoorden

    Lees meer
    Zo Schrijf Je Een Ongekende Toptekst

    9 december 2020

    Zo schrijf jij een ongekende toptekst

    Lees meer
    Trainee Nick

    14 september 2021

    WeBuddy - Maak kennis met nieuwe collega Nicholas!

    Lees meer
    Leadinfo

    23 juli 2020

    Maak klanten van je websitebezoekers met Leadinfo

    Lees meer
    Clubhouse De Nieuwste Social Mediahype

    10 februari 2021

    Clubhouse: de nieuwste social media hype

    Lees meer
    Avg Privacywetgeving

    10 juli 2018

    AVG-privacywetgeving

    Lees meer
    Blog Schrappen

    16 april 2024

    Voorjaarsschoonmaak: 8 schraptips voor jouw tekst

    Lees meer

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland