FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ook wel veelgestelde vragen, die door bezoekers of klanten worden gesteld en vaak op een apart gedeelte van je website worden beantwoord. Iets waar we wekelijks, al dan niet dagelijks weleens mee in aanraking komen om snel antwoord te krijgen op onze vragen. Het is een handige informatiebron die perfect aansluit bij de trend om de beste gebruikerservaring te bieden aan bezoekers van jouw website. Toch wordt de kracht van een goede FAQ-sectie regelmatig onderschat en het positieve effect ervan op SEO over het hoofd gezien.
Geldt dit ook voor jou? Maak je niet druk. Wat is een FAQ en wat zijn de voordelen van zoān pagina? Dat vertel ik je hier!
Wat is een FAQ?
Als bedrijf of organisatie zijn inhoudelijke vragen over jouw producten, diensten of website niet te vermijden. En dat wil je ook niet. Wat je wel wilt, is eventuele vragen of problemen bij de bezoeker zo snel mogelijk tackelen. Daarom zijn jaren geleden FAQ vragen in het leven geroepen, om de meest voorkomende vragen direct te beantwoorden op de website. Het kan namelijk erg vermoeiend zijn om steeds dezelfde vragen of problemen op te moeten lossen, terwijl het een stuk eenvoudiger kan. Maak jij al gebruik van een FAQ op jouw website? Zo niet, dan maak je nu kennis met een stille kracht.
Wat is een goede FAQ? Een FAQ kan veel meer betekenen voor een bedrijf of organisatie dan āslechtsā het beantwoorden van FAQ vragen die bezoekers of klanten stellen. En dat brengt ons terug bij de (ja, daar is ie weer š) gebruiksvriendelijke website. Je wilt natuurlijk dat klanten zo lang mogelijk op jouw website blijven en daar een positieve ervaring aan overhouden. FAQ vragen kunnen hier een belangrijke rol in spelen.
Wat kun je met een FAQ?
- Bezoekers in staat stellen om problemen zelfstandig op te lossen en snel de gewenste informatie te vinden. Zo ontlast je niet alleen de klantenservice, maar wordt er ook tijd bespaard.
- Eventuele twijfels bij (potentiƫle) klanten wegnemen door gedetailleerde antwoorden te geven op vragen of problemen.
- Vertrouwen wekken.
- Expertise tonen.
- Klanten verrassen met creatieve oplossingen.
Oftewel: een win-win situatie voor iedereen, vind je ook niet?
SEO-voordelen van FAQ vragen
Nu je antwoord hebt op de vraag: āwat is een FAQ?ā, ga ik graag nog wat dieper in op de SEO-voordelen van FAQ vragen. Het verwerken van een veelgestelde vragen-pagina is belangrijk voor het bieden van een optimale gebruikservaring Ć©n kan de vindbaarheid van jouw website aanzienlijk verbeteren. Hoe dan?
1. Verhoogde relevantie
De FAQ stelt je in staat om vragen te beantwoorden die specifiek zijn voor jouw branche, producten of diensten. Met deze antwoorden optimaliseer je de inhoud van je website voor relevante zoekwoorden en zoekopdrachten. Zoekt een gebruiker bijvoorbeeld naar een antwoord op de vraag: āwat is een FAQ?ā en geef jij hier een sterk antwoord op, dan is de kans groot dat jouw website naar voren komt in de zoekresultaten.
2. Verbeterde gebruikservaring
Niet verrassend, maar nog even belangrijk. Snelle toegang tot relevante informatie betekent een goede gebruikservaring en kan resulteren in een langere sessieduur en een lagere bounce rate, wat een positief effect heeft op je ranking binnen zoekmachines als Google.
3. Interne linkbuilding
Je bepaalt zelf welke FAQ vragen je relevant vindt om op jouw veelgestelde vragen-pagina te verwerken. Door deze vragen te koppelen aan gerelateerde paginaās op je website, creĆ«er je een interne linkstructuur die je autoriteit versterkt. Dit maakt het voor Google makkelijker om te crawlen, wat weer bijdraagt aan een hogere ranking. Volg je het nog?
4. Long-tail zoekwoorden
Een veelgestelde vragen-pagina biedt kansen om long-tail zoektermen op te nemen. āWat is een FAQā is een voorbeeld van een long-tail zoekterm. Door deze goed te verwerken in je antwoorden, vergroot je de kans dat bezoekers die naar specifieke informatie zoeken, op jouw website terechtkomen. Logisch toch? Want jij bent degene die het perfecte, bondige antwoord geeft.
Opstellen van een relevante veelgestelde vragen-pagina
Allemaal leuk en aardig, maar nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je zoān FAQ-pagina opstelt. Het is belangrijk om dit zorgvuldig te doen met duidelijke antwoorden. Hier zijn wat tips om je op weg te helpen:
- Verzamel FAQ vragen: Begin met het verzamelen van vragen die klanten daadwerkelijk stellen (en denk na over potentiƫle vragen waar ze antwoord op zouden willen hebben).
- Categoriseren: Verdeel je vragen onder in logische categorieƫn, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.
- Schrijf heldere en informatieve antwoorden: Formuleer je antwoorden duidelijk en beknopt en laat je expertise goed naar voren komen.
- Voeg afbeeldingen toe indien nodig: Kunnen afbeeldingen of videoās je antwoord verduidelijken? Probeer deze dan te verwerken in je antwoorden.
- SEO-optimalisatie: Maak gebruik van relevante zoekwoorden en voeg interne links toe. Zo bouw je aan een goede structuur en verhoog je jouw vindbaarheid.
Belangrijk om niet te vergeten: blijf bijwerken en optimaliseren. Zo houd je je FAQ-pagina up-to-date en blijft relevante informatie toegankelijk voor bezoekers.
Vraag jij je nog af: wat is een FAQ?
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar mocht jij je nou toch nog afvragen: wat is een FAQ? Neem dan gerust contact met ons op! Bij Wemessage helpen we je graag verder om jouw bedrijf (online) te laten groeien. Kom sparren met onze experts.
Oh, en voor de scherpe lezers onder ons: bij Wemessage hebben we inderdaad geen FAQ-pagina, maar ik heb het bij ons team neergelegd! š
Nick
Content Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Nick