Nieuwe content bedenken, relevant blijven voor je doelgroep, zoekwoorden, trends, H2, SEO…. Sh*t, de inspiratie is op! Dag in, dag uit je doelgroep bereiken, makkelijker gezegd dan gedaan. No worries, er zijn hulptroepen onderweg.
Het klinkt gemakkelijker dan het is: je doelgroep bereiken. Je kent je eigen doelgroep van top tot teen, maar toch zit je op een dag met de handen in het haar. Waar ga ik dit keer over schrijven? Wat zouden mijn klanten graag willen lezen of zien? Je hebt inmiddels elk onderwerp gehad dat je kunt bedenken. Daarnaast wil je ook graag relevant blijven voor jouw doelgroep. Wat speelt er vandaag de dag? “Trump in handelsoorlog met China.” Maar dit heeft niks te maken met mijn product en doelgroep. Goed nieuws, Google heeft een gratis tool waarmee je inspiratie kunt opdoen. Met Google Trends wordt het makkelijker om jouw doelgroep te bereiken.
Met Google Trends kun je live kijken wat zich in de wereld afspeelt, wat trending is in Nederland of zelfs in jouw stad. Google verzamelt deze trends door de dagelijkse zoekgegevens te verzamelen en te analyseren. Wanneer je op de startpagina van Google Trends komt, zijn in eerste instantie de populaire categorieën/trends te zien; Ajax speelt vanavond in de Champions League, Max Verstappen rijdt een spectaculaire race in Brazilië, Gerard Joling gaat trouwen, etc. Deze trends zijn misschien actueel, maar niet gelijk relevant voor jouw organisatie. Lokale trends zijn waarschijnlijk makkelijker om de doelgroep van je organisatie mee te bereiken.
Bovenaan de webpagina van Google Trends is het mogelijk om de huidige/live trends te vinden over jouw onderwerp/product. Daarnaast is het ook mogelijk om op regionaal/lokaal niveau informatie te vergaren over trends. Ben jij bijvoorbeeld een voetbalzaak in het oosten van het land, dan typ je het woord ‘voetbal’ in. Hierna klik je op de regio die voor jouw doelgroep relevant is. “Voetbal afgelast in regio oost.” Hier wordt dus veel over gepraat in de regio op dit moment. Ga op zoek naar meer informatie over deze live trend en creëer hier content bij. Op deze manier kan je je doelgroep bereiken.
Met de live trends van Google kun je dus nieuwe content creëren waarmee je je doelgroep kunt bereiken, maar ook bij SEO-optimalisatie helpt Google Trends je op weg. Via Google Trends is het mogelijk om zoekwoorden en -termen in te voeren. Trends geeft jou dan informatie over de populariteit van het zoekwoord. Passende zoekwoorden vinden voor webteksten of blogs wordt zo een piece of cake. Google geeft je zelfs aanvullende informatie over zoektermen die verwant zijn aan jouw term: gerelateerde zoekwoorden. Gerelateerde zoektermen zijn goed voor je tussenkoppen (H2 t/m H6). Met jouw focus keyword en gerelateerde zoektermen staat je tekst al in de steigers.
Mogelijkheden genoeg dus, laat die inspiratie maar komen!