‘Long tail SEO’ en ‘long tail-zoekwoorden’, termen die we steeds vaker tegenkomen in marketingland. Het geeft je webteksten, blogs en landingspagina’s meer kracht en zorgt uiteindelijk voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Hoe dan?
Wat zijn long tail-zoekwoorden? Deze vraag is dus long tail SEO. Dit zijn groepen zinnen van meer dan drie woorden. Het voordeel van deze zoekwoorden is dat er in de meeste gevallen weinig concurrentie is. Hierdoor kun je dit ‘laaghangend fruit’ redelijk gemakkelijk plukken zonder dat er uren optimaliseren aan te pas hoeft te komen. Er zit namelijk vaak wel een aantrekkelijk zoekvolume op deze zoekwoorden. Daarnaast pak je ook gelijk zoekwoorden mee die als combinatie verwerkt zitten in deze termen. Win-win dus! 🏆
Op long tail-zoekwoorden zit minder concurrentie dan op short tail-zoekwoorden. Hierdoor kun je gemakkelijker schrijven op deze woorden en behaal je sneller een hoge positie in de zoekresultaten. Daarnaast beschrijft een long tail-zoekwoordengroep een vraag waar een bezoeker of potentiële klant antwoord op zoekt. Hierdoor behalen de juiste zoekwoorden de hoogste conversie.
Bedrijf X gebruikt een short tail-zoekwoord met een zoekvolume van 400 zoekopdrachten per maand. Ze staan in de Google-zoekresultaten op plek 14 met dit woord. Dit levert tien bezoekers op en één conversie. Naar een long tail-variant wordt maar 50 keer per maand gezocht, maar hiermee staat bedrijf X wel op plek 3 in de zoekresultaten. Door zijn hogere positie levert deze zoekterm ook 10 bezoekers. De long tail-variant is echter veel specifieker geformuleerd en sluit beter aan op de behoefte van de klant. Deze levert twee conversies op.
Zoals te zien in bovenstaand voorbeeld kan het bij zoekwoorden met een hoge concurrentie dus winstgevender zijn om het zoekwoordonderzoek te verdiepen naar long tail. Let op: dit geldt natuurlijk niet in iedere casus. Wel is het zo dat long tail-teksten en short tail-teksten elkaar versterken wanneer er op dezelfde termen wordt geschreven. Long tail is dus winst!
Short: Dartbord
Long: Welk dartbord kopen
Short: Cementdekvloer
Long: Wat kost een cementdekvloer
Short: Zonwering
Long: Zonwering in Haarlem
Voor het vinden van long tail-zoekwoorden kun je verschillende tools gebruiken. De eerste tool die je altijd moet gebruiken, is je eigen brein! Leef je in. Wat zou de klant in Google intypen als hij zoekt naar jouw product of dienst? Deze long tail-zoektermen kun je gemakkelijk verifiëren in de Google Zoekwoordplanner. Noteer in deze tool wat er in je opkomt en laat je verrassen door de resultaten. Daarnaast kan de zoekbalk van Google ook enige verlichting bieden. De zoekbalk van Google visualiseert namelijk suggesties tijdens het typen op basis van de zoekgegevens. Hierdoor is het gemakkelijker om de juiste long tail-zoekwoorden te identificeren. 🔍
Ben je gevorderd in het gebruik van long tail-zoekwoorden? Dan raden wij je aan om is een kijkje te nemen op de site van Answer the Public. Deze tool geeft een uitgebreid overzicht van long tail-zoekwoorden op basis van het zoekwoord dat jij hebt ingevoerd. De tool van Answer the Public kun je twee keer per dag gratis gebruiken. Als je de tool vaker wilt gebruiken, kun je een abonnement afsluiten. In onderstaande afbeelding zie je de werking van de tool.
Wij gaan graag in gesprek om de mogelijkheden samen te bespreken. Neem vrijblijvend contact met ons op om te sparren over de long tail-zoekwoorden of andere marketingmogelijkheden voor jouw onderneming.
Danny
Head of Marketing
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Danny