Er bestaat een grote kans dat wie dit leest, niet tot Generatie Z behoort. Toch begint er vast een lampje te branden bij de term ‘TikTok’, al weet je misschien niet precies wat het inhoudt. Wellicht heb je een neefje of buurmeisje al eens gevraagd wat het toch is, dat TikTok. Of misschien ving je in de kantoorgangen op dat deze nieuwe, immens populaire video-app niet te vergelijken is met de social media die momenteel in gebruik zijn. Mogelijkerwijs heb je het in je nieuwsgierigheid zelfs uitgeprobeerd, maar begreep je er niets van en verdween de app weer van je smartphone. 📲
Wat is het toch, dat nieuwe TikTok?
TikTok lijkt misschien een groot raadsel, maar het is zeker de moeite waard je erin te verdiepen. TikTok is een video-sharing-app die enorm aan het groeien is. Gebruikers uploaden filmpjes van maximaal 15 seconden waaraan allerlei effecten toegevoegd kunnen worden, zoals muziek, geluidseffecten en filters. De key tot succesvolle content is vaak humor en ironie. Wereldwijd is de app al 1,5 miljard keer gedownload en in Nederland heeft het al 4,5 miljoen gebruikers. Hoewel de nieuwkomer ‘al’ in 2017 gelanceerd werd, is TikTok vorig jaar na de fusie met lip-synchroniseer-app ‘Musical.ly’ pas echt door het plafond gestegen. De app heeft inmiddels zelfs meer maandelijkse downloads dan Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat. Het zal je niet verbazen dat het overgrote deel van de downloaders jonger is dan 30 jaar. 40% van de gebruikers is zelfs tussen de 10 en 19 jaar! 🤯
De aantrekkingskracht van TikTok voor tieners
Maar wat maakt TikTok zo’n succes bij Generatie Z? Ten eerste gaat het voor de jongeren van tegenwoordig veel minder om het perfecte plaatje – waar Instagram nog weleens van wordt beschuldigd – en meer om de ‘echtheid’. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en daarom zijn video’s met grappen en zelfspot vaak een grote hit. Daarnaast heeft Generatie Z zich de digitale wereld compleet eigen gemaakt. Daardoor hebben ze de skills die nodig zijn voor TikTok helemaal in de vingers: het editen van video’s, het toevoegen van effecten en het uitzoeken van precies de juiste muziek. Tot slot zijn deze jongeren ook niet vies van gaming, denk maar eens aan de populariteit van Fortnite. Ook daar speelt TikTok slim op in met zogenaamde challenges. Hiermee dagen gebruikers elkaar uit met een liedje of hashtag. Zo startte presentator Jimmy Fallon de zogenaamde #tumbleweedchallenge, waarbij je een rollende hooibaal na moet doen zodra je een tune van het wilde westen hoort.
Moet ik me als bedrijf wagen aan TikTok?
Onze tip: kijk als bedrijf altijd naar goede inhakers, zeker op een platform als TikTok. De jonge doelgroep van TikTok is vooral interessant voor merken en bedrijven die Generatie Z willen bereiken. Nog niet veel merken hebben zich gewaagd aan TikTok, maar dat maakt het des te gemakkelijker om op te vallen tussen de gebruikers. Het is als bedrijf inmiddels ook mogelijk om TikTok Ads in te zetten. Hierdoor is het niet meer slechts een social mediaplatform, maar ook een marketingplatform. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om de app te gebruiken zoals hij bedoeld is en een inspirerende hashtag de wereld in te slingeren. Zo genereer je organische engagement en bind je de trouwe Generatie Z in no time aan je merk. Wie je bijvoorbeeld voorging? Coca-Cola met hun #ShareaCoke-campagne, waarbij ze songteksten op hun flesjes Cola plaatsten en hun volgers challengede om een video te maken met het desbetreffende liedje. Neem je daar een voorbeeld aan, dan zou het zomaar kunnen dat ook jij straks 953.000 user generated video’s op je naam hebt staan.
Geen kleine speler meer
Maar is het het waard, inzetten op TikTok? 🤔 Blijkbaar wel. Social mediaplatform Instagram ziet TikTok in ieder geval als een ware concurrent. As we speak is Instagram namelijk een nieuwe functie aan het testen, die wel verdacht veel lijkt op TikTok. Daarmee gaat de gigant de strijd aan met de inmiddels-niet-meer-zo-kleine speler. De nieuwe feature, Reels, wordt nu getest in Brazilië en functioneert als playback-video, wat één van de meest gebruikte formats is van TikTok. Instagram deed al eens hetzelfde toen Snapchat als platform begon te groeien, en introduceerde toen Instagram Stories. Dat belooft dus veel goeds voor wie nu inspringt in het opkomende TikTok.
Wemessage helpt bij een goede social mediastrategie
Weet je niet precies waar en wanneer je social media in moet zetten? Wemessage kan je daarbij helpen. Wij zetten een sterke social mediastrategie uiteen en creëren de perfecte content. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
P.S. Wemessage kon natuurlijk niet achterblijven en maakte een TikTok-video ter ere van haar 5-jarige bestaan!
Ellen
Head of Branding
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen