Generatie Z bereiken en behouden… Makkelijker gezegd dan gedaan!

Hoe schrijf je een sterke blog over het bereiken van Generatie Z? De generatie met een spanningsboog van een vlieg… 🐝 Oplossing: door het te laten schrijven door iemand uit Generatie Z. Daar zit ik dan, onderzoek te doen naar het bereiken van mijzelf. Aangezien ik geboren ben in 1995, val ik nog net binnen deze online generatie. De generatie van schermpjes, internet, social media en een minuscule concentratieboog.

Concentratievermogen

Generatie Z staat het meest bekend om de slechte concentratiespanne. De kans dat er nu nog een persoon uit Generatie Z aan het lezen is, zal ook vrij klein zijn. Deze generatie leest de intro en scrolt vervolgens naar onder om het antwoord te lezen. Alles moet snel. Over de effectiviteit van Gen Z valt dan ook niet te twisten, multitaksen is hun USP (unique selling point). Kom jij uit Generatie Z en vind je dit nonsens? Vraag jezelf dan eens af wanneer jij voor het laatst een film hebt gekeken zonder op je mobiel te kijken. Ik heb het gisteren geprobeerd… en het is niet gelukt. 😵💥💨

De online wereld van Generatie Z

Slim, ambitieus en digitaal zijn de belangrijkste kenmerken van Generatie Z. Voornamelijk ‘digitaal’ heeft betrekking op deze ‘whizzkids’. 🤓 Generatie Z is geboren met schermpjes en heeft Hyves, MSN, Facebook, Skype, etc. allemaal meegemaakt als tiener of puber. Per dag zit deze doelgroep gemiddeld 7,5 uur achter een scherm, waarvan minimaal 4 uur per dag op een smartphone. Dit maakt deze groep slim, ze lezen veel korte artikelen waardoor hun algemene kennis zeer gevarieerd is. Gen Z leeft hun leven zowel online als offline. Dit maakt het complex om ze te benaderen en aan je merk te binden.

Generatie Z is koning

Voor bedrijven is Generatie Z een lastige doelgroep. Ze kunnen één bepaald product online bij 100 verschillende webwinkels bestellen. Gen Z weet niet beter. Vroeger kon je alleen de stad in en waren de keuzes vrij beperkt. Generatie Z is dan ook ‘arroganter’ tijdens het winkelen. Ze willen een goed product, de laagste prijs, altijd kunnen ruilen, gratis verzending en gratis retourneren. Ga je niet mee? Dan kiezen ze een andere webshop. Wanneer je dit echter goed doet en het vertrouwen hebt gewonnen van deze doelgroep, zullen ze vanzelf bij jou komen om een bestelling te plaatsen. Generatie Z is misschien verwend of zeer kritisch, maar wanneer jij je best voor ze doet, is het een trouwe doelgroep.

Generatie Z bereiken en behouden

Welkom terug Generatie Z, hier kunnen jullie verder lezen. Het is tijd voor het antwoord op de ‘hoofdvraag’: op welke wijze bereik en behoud je Generatie Z? Gen Z is een groep die snel leeft en liever niet meer doet dan nodig is. Zonde van de tijd. Anderzijds is de algemene kennis hierdoor zeer breed en kunnen ze snel schakelen en multitasken. Korte marketinguitingen zijn ‘key’. Banners, korte video’s, pop-ups en ga zo maar door. Ze zien alles. Het draait om de kracht van herhaling, niet om de lengte van het contact. Cross-channel marketing is de verbindende factor tussen de online en offline aanwezigheid van Generatie Z in de samenleving. Maar nu deze doelgroep bereikt is, komt het lastigste: het behouden van Gen Z. Hier kan eigenlijk kort antwoord op worden gegeven: geef Generatie Z hun zin! Laat ze producten gratis retourneren en geef “mij” en Generatie Z altijd gelijk. Hierdoor bind je deze groep aan jou en zullen ze op termijn altijd bij jou terecht komen. Eigenlijk zijn we zo trouw als een hond. 🐕

Kom meer te weten over het bereiken van jouw doelgroep

Neem een kijkje bij onze andere blogs of neem vrijblijvend contact op om met ons te sparren over de marketingmogelijkheden voor jouw onderneming.

Danny Kosmeijer

Danny

Marketingcoördinator

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Danny

Neem contact op met Danny

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox.

Ik heb kennisgenomen van het privacybeleid *
Volg ons ook op: