Een developer die een blog schrijft… Voor alles een eerste keer! 😉 Maar geen zorgen, in deze blog ga ik mijn best doen om de technische wereld van development in Jip en Janneke-taal uit te leggen, zodat iedereen begrijpt dat alleen data verzamelen op je website niet voldoende is om jouw website optimaal in te richten. 

Tegenwoordig is de term data veel te lezen in artikelen over AI, Machine Learning, Big Data, enzovoorts. Dit zijn allemaal grote, complexe termen en thema’s. Echter, wat er in deze blog bedoeld wordt, is iets kleinschaliger. Wij gaan namelijk samen kijken hoe data voor extra conversies kan zorgen op jouw website. Lees snel verder! 

Wat bedoelen wij precies met data? 

Een van de eerste bedrijven waar iedereen vaak aan denkt bij het verzamelen van data, is Facebook. Facebook, of Meta zoals het overkoepelende bedrijf nu heet, is een van de grootste dataverzamelaars ter wereld. Met de grote social mediaplatformen en de daarbij behorende data die zij beheren, kan dit bedrijf nog nét geen kloon van je maken. Het overkopen van Facebook en Instagram om van hun data gebruik te kunnen maken, zal bij de meesten van jullie waarschijnlijk niet op de planning liggen. Om het makkelijk te maken, houden wij het daarom wat dichterbij huis. Laten wij ons focussen op de data die jouw eigen website op dit moment genereert. Denk hierbij aan data over paginabezoeken, termen die bezoekers on-site zoeken of de filters die bijvoorbeeld het meest worden gebruikt bij jouw diensten. 

Hoe verzamel je deze data? 

Als je nu uit volle borst “Google Analytics en Tag Manager!” roept, dan heb je al een paar pluspunten bij mij gescoord. Je hebt het zeker niet verkeerd. Om het heel beknopt te zeggen: Google Analytics verzamelt alle gebruiksinformatie (geen gebruikersinformatie!) die helpt bij het behalen van conversies. De website kan informatie opslaan die niet direct een verband heeft met conversies. Denk bijvoorbeeld aan zoektermen, toegepaste filters of accountinstellingen. Zodra een gebruiker in Drenthe zoekt op ‘administratieve diensten’, wordt dit op de site opgeslagen in de database. 

Waarom ik als developer gelukkig word van data 

Zoek je toevallig nog een verjaardagscadeau voor mij? Of misschien een kerstcadeau voor aankomend jaar? Bespaar de moeite! Geef mij maar een bulk aan data en ik kan niet gelukkiger worden. Als je een continue stroom aan gebruikers hebt, zegt de data die zij genereren veel over het effect van je website en hoe je dit effect kan optimaliseren. Beter wordt het toch niet?! Let wel: gebruikers zijn dom. Dat is nu eenmaal zo. Dat betekent ook dat bijna alle gebruikers met dezelfde intentie ook hetzelfde op de website doen. Bijna elke gebruiker die op zoek is naar administratieve diensten in Drenthe, zal dezelfde stappen ondernemen als zijn voorganger. Hier kun je natuurlijk op inhaken. Zo kun je prioriteit geven aan een van je diensten door deze bij ‘Drenthe’ en ‘administratief’ bovenaan te zetten. Dan zijn gebruikers eerder geneigd deze aan te klikken. Om deze logica dynamisch in een website te bouwen met de ondersteuning van de gegenereerde data, is een van de leukste uitdagingen voor een developer. Om even de nerd uit te hangen: denk aan alle eentjes en nulletjes die gebruikt moeten worden om de data op te slaan en te interpreteren! Dat is toch geweldig! 😉 

De vacaturecase die het verder uitlegt 

Misschien draaide ik zojuist iets door in de eentjes en nulletjes. Laten we teruggaan naar Jip en Janneke-taal. Om het nog verder duidelijk te maken, gebruik ik een voorbeeld: een vacaturebank. Stel je voor dat jij een vacaturebank hebt met daarop honderden vacatures voor duizenden bezoekers. Hoe gebruik jij deze data om de beste vacaturebank te zijn?  

Stel, je slaat anoniem de volgende gegevens van een gebruiker op:  

  • De provincie van de gebruiker 
  • De gebruikte filters 
  • De sollicitaties 
  • De datum en/of tijd van deze drie punten 

Hiermee kun jij direct zien dat er bijvoorbeeld in Noord-Holland op de dinsdagochtend het meest wordt gesolliciteerd op HR-vacatures. De volgende actie is ervoor zorgen dat op dinsdagochtend direct de beste HR-vacatures op de homepage staan, zodat de binnenkomende gebruiker direct zijn/haar interesse ziet. Solliciteert de gebruiker toch op een landbouwfunctie? Geen probleem! De site is zo ingericht dat de vacatures op de homepage voor deze gebruiker veranderen in de laatste landbouwvacatures. Voor de rest van de gebruikers op dinsdagochtend blijft de focus liggen op HR. Op deze manier gebruik je de data zodanig dat je conversieaantal omhoogschiet! 

Het gebruik van liquid content op je website 

Ben je een B2B-bedrijf? Dan heb je vast wel eens gehoord van Leadinfo. Dit is een tool die kan zien welk bedrijf jouw website heeft bezocht. Door middel van een bulk aan data weet Leadinfo welk bedrijf jouw website bezoekt, maar dat is niet de enige functie van Leadinfo. Leadinfo heeft ook een feature die ‘liquid content’ heet. Met liquid content geef je een personal touch aan je website. Leadinfo kan de basisgegevens van de bezoeker aanleveren. Denk hierbij aan de naam van het bedrijf, het logo en de plaats. Deze kun je vervolgens vertonen op je website in bijvoorbeeld een paginatitel. Van de titel ‘De beste websites voor jou’ maak je dan ‘De beste websites voor Wemessage’ (als ik de pagina zou bezoeken). Hoewel Leadinfo alleen B2B-toepassingen heeft, is een soortgelijk iets ook mogelijk voor particulier bezoek. Zoals hierboven genoemd kunnen we dit al regelen met een vakgebied bij een sollicitatie. Maar wat als we de naam van het sollicitatieformulier hergebruiken bij sommige titels? Dat triggert een gebruiker eerder dan een standaard titel.  

Nadelen van het verzamelen van data 

Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo ook het verzamelen van data. Hieronder staan de meest prominente valkuilen bij het verzamelen van data. 

De dataopslag blijft groeien 

Aangezien het aantal data entries blijft groeien, is er ook een grote dataopslag nodig. Misschien is de dataopslag op korte termijn wel te doen, maar hoe meer gebruikers er op je website komen, hoe meer data er gegenereerd wordt. En al die data moet ook opgeslagen worden. 

 Vertraging voor de gebruiker 

In de praktijk is dit punt niet heel prominent, maar hoe meer data je opslaat, hoe groter dit nadeel wordt. Bij het opslaan van de data is een extra actie vereist. Het kan voorkomen dat deze actie de responsetijd voor de gebruiker vertraagt. Normaliter hebben we het dan over milliseconden, maar bij een minder goede server kan deze responsetijd omhoogschieten. 

Hoe zit het met de AVG? 

Als je persoonsgegevens opslaat, is het van belang dat dit in de algemene voorwaarden en het privacybeleid van de website wordt benoemd.  

Staar je niet blind op de data 

Je website draait niet alleen om data. Je kunt misschien wel veel data genereren, maar als jouw teksten de gebruikers afstoten, dan is je conversiepercentage alsnog te laag. Zorg er daarom voor dat de basis van zowel je content als je website goed staat.

De conclusie van een developer 

Nu kan ik natuurlijk heel commercieel gaan doen en pluspunten scoren bij de grote baas door tegen iedereen te zeggen dat je dit moet doen! Echter, dat is niet het geval. Omdat het verzamelen van data en vervolgens het goed interpreteren daarvan geen kwartier werk is, blijft het wel een investering. Daarom zou mijn conclusie zijn: bespreek dit eens goed met zowel je marketingpartij als je developmentpartij. Samen kunnen ze een goede inschatting voor je maken. De marketingafdeling weet precies waar de focus moet gaan liggen en de developmentpartij kan aangeven wat de mogelijkheden zijn op jouw website. Een developer wordt meestal helemaal vrolijk van een goed uitgedacht plan in plaats van een ‘doe maar wat’-plan.

Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: