Nee, je komt niet meer onder dat lekkere kopje koffie in een Story of die interessante take-over van een coole functie uit. Steeds vaker laten bedrijven een kijkje achter de schermen zien en wij als Wemessage hebben hier ook een handje van. Maar waarom doen we dit eigenlijk en hoe komt 🤔 Yes, het is tijd om de diepte in te gaan! 🤓
Eventjes lekker binnenkijken…
Oké, als ik naar mezelf – de social media fanaat – kijk, vind ik het stiekem best wel interessant om te zien wat er zich bij iemand anders afspeelt. ? Maar toch denk ik dat ik absoluut niet de enige ben. Ik gok dat ook jij jezelf minstens één keer hebt betrapt op diezelfde nieuwsgierigheid. Want, wees nu eerlijk… Jij wilt toch ook wel weten wat er gebeurt achter die ene deur van dat extreem coole kantoor? Gewoon, lekker binnenkijken en eventjes spieken.
Maar waar komt die nieuwsgierigheid toch vandaan?
Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm van nieuwsgierigheid eigenlijk best normaal is en regelmatig voorkomt. Het heeft allemaal te maken met de sociale vergelijkingsoriëntatie en dat komt voort uit ons bewustzijn. Bewust en onbewust willen we onszelf graag vergelijken met anderen. In tegenstelling tot dat wat mensen veelal denken, heeft dit niet te maken met het feit dat wij ergens tegenop kijken of graag dat andere leven willen. Nee, soms is het gewoon even prettig om jezelf te vergelijken op het persoonlijke vlak of juist op werkgebied, het kan namelijk zorgen voor nieuwe inzichten. 💪
Dat ene kijkje achter de schermen wekt niet alleen nieuwsgierigheid op, maar creëert ook betrokkenheid. Hey, that’s interesting! De vergelijkingen zorgen niet alleen voor nieuwe inzichten, maar kunnen ook resulteren in het ‘willen identificeren met’. Dit zorgt voor betrokkenheid en dat is nu net wat je graag wilt bereiken op jouw socials! Want meer betrokkenheid betekent een hogere ranking in het algoritme, en dus meer engagement.
Ik wil dit! Maar hoe pas ik het op de juiste manier toe?
Er zijn geen duidelijke regels voor het gebruik van behind the scenes-beelden. Sterker nog, er is op heel het internet geen tip te bekennen! 😲 Tijd om hier verandering in te brengen. Het gebruik van behind the scenes-beelden is voor ieder bedrijf natuurlijk anders. Niet elk bedrijf levert dezelfde diensten of producten, en gelukkig maar! Want stel je voor, dan zou er wel heel veel creativiteit gevergd moeten worden en is de kans op betrokkenheid wel erg minimaal. Maar dit is niet het geval, dus let’s go:
Analyseer de mogelijkheden
Niet iedereen heeft alle tijd om de social mediakanalen up-to-date te houden, laat staan om druk bezig zijn met behind te scenes-beelden. Met social media kan Wemessage jou natuurlijk bijstaan, maar de behind the scenes-beelden moet je toch echt zelf realiseren. Dus kijk naar wat mogelijk is voor jou. Heb jij werknemers in dienst waarbij de telefoon niet uit de handen te slaan is? Wellicht is dit dé geschikte persoon om het op te pakken! Brainstorm daarna samen met een aantal collega’s over nieuwe ideeën; wat doen jullie regelmatig op kantoor en is dit leuk om te showen? Zijn er binnenkort nog leuke uitjes of coole meetings?
Stel rubrieken op
Voor je het weet zijn er al zoveel leuke ideeën naar voren gekomen, dat je ze misschien wel kunt labelen onder een bepaalde rubriek. Veel feestjes op en buiten het kantoor of kom je door je werk op gave plekken? Maak hier een rubriek van en zet dit bijvoorbeeld vast in de highlights van je Instagram Stories!
Wees jezelf!
Blijf dicht bij wie je bent en probeer jezelf zo min mogelijk te vergelijken met hoe andere bedrijven de behind the scenes aanpakken. Om de meeste betrokkenheid te genereren, is het van belang dat je eerlijk bent. Mensen willen zien hoe jij te werk gaat en hoe het er echt bij jullie aan toe gaat achter de schermen. Op deze manier creëer je je eigen doelgroep, die uiteindelijk zal gaan groeien.
Durf
Jup, dat het gebruik van behind the scenes-beelden behoorlijk spannend kan zijn, dat ga ik zeker niet ontkennen. Je geeft jezelf toch op een bepaalde manier een beetje bloot. Maar durf en varieer! Een filmpje van jezelf delen? Lekker doen!
Be creative
Profileer jouw bedrijf achter de schermen op diverse manieren, ga lekker los en experimenteer! Maak Instagram Stories, IG tv’s, plaats berichten op Facebook, schrijf blogs, vlog en TikTok er maar op los.
Waarom het werkt?
Nou, omdat zowel jij als ik graag wil zien waar iedereen mee bezig is! Waarom? Gewoon omdat het kan en er gebleken is dat ons bewustzijn dit prettig vindt. Ik zou zeggen, speel hier als bedrijf lekker op in. Bij de behind the scenes-beelden gaat het vooral om de boodschap en uiteindelijk het kijkje achter de schermen. Dus zijn de berichten of Stories niet zó perfect? Don’t worry! Want vergeet niet, uiteindelijk gaat het om het generaliseren van meer engagement.
Succes! En klinkt dit alles als muziek in de oren, maar heb je ondanks de tips toch net iets meer hulp nodig? Bij Wemessage ben je altijd aan het juiste adres! Neem gerust contact op.
Aniek
Social Advertising & Email Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek