De kunst van afbeelding optimalisatie

Afbeeldingen zeggen soms meer dan 1000 woorden. Maar wist je dat afbeeldingen ook een grote invloed hebben op SEO? Om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google is het belangrijk om de afbeeldingen op jouw website te optimaliseren. In deze blog neem ik je mee in de verschillende mogelijkheden voor het optimaliseren van afbeeldingen en geef ik je direct toepasbare tips!

Waarom afbeeldingen optimaliseren voor SEO?

Het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO is van cruciaal belang. Het is een investering voor de lange termijn die vooral invloed heeft op de ranking van jouw pagina’s in de zoekresultaten en de gebruikerservaring. Met geoptimaliseerde afbeeldingen zullen jouw pagina’s sneller laden, en een pagina die snel laadt heeft een lager bouncepercentage. Daarnaast begrijpen zoekmachines geoptimaliseerde afbeeldingen beter, hierdoor kan Google jouw pagina’s beter indexeren. Een betere indexering zorgt voor hogere posities in de zoekresultaten. En wanneer jouw pagina’s hoger in de zoekresultaten worden geplaatst, ontvang je ook meer organisch verkeer naar je website. Het optimaliseren van afbeeldingen is een echte strategische zet om je website meer op te laten vallen en meer organisch verkeer te verkrijgen.

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Afbeeldingen zijn dus niet alleen visueel aantrekkelijk, maar zijn ook cruciaal voor de prestaties van jouw website. We nemen de verschillende mogelijkheden voor het optimaliseren van afbeeldingen daarom graag met je door!

1. Juiste bestandstype

Een van de factoren die een grote invloed heeft op de ranking van jouw website, is de laadsnelheid. Wanneer je grote bestanden gebruikt op je pagina, zal de algemene laadtijd van de pagina flink stijgen. Met het juiste bestandstype heb je veel kleinere bestandsgroottes en dus een snellere pagina. Kies in plaats van JPEG en PNG voor een WebP-bestand. Met de tool Squoosh converteer je jouw afbeeldingen gemakkelijk naar WebP.

2. Alt tekst

Je vraagt je misschien af: wat is een alt tekst? Een alt tekst (alternatieve tekst) is een tekstuele omschrijving van een afbeelding. Deze tekst vul je in bij een afbeelding. Als de afbeelding om bepaalde redenen niet getoond kan worden, zal de alt tekst zichtbaar zijn. Een alt tekst wordt daarnaast ook gebruikt door bezoekers met een visuele beperking. Maar een alt tekst wordt niet alleen gebruikt door bezoekers, ook door zoekmachines. De alt tekst vertelt aan de zoekmachine wat er zichtbaar is op de afbeelding. Hierdoor kan een zoekmachine de afbeelding indexeren.

Een goede alt tekst voldoet aan verschillende voorwaarden:

  1. Beschrijvend: een goede alt tekst moet een nauwkeurige betekenis van de afbeelding geven.
  2. Kort en bondig: houd de alt tekst kort en bondig. Een goede alt tekst beschrijft in enkele woorden de afbeelding.
  3. Zoekwoorden: de alt tekst is ook een plek waar je de belangrijkste zoekwoorden van de pagina kan terug laten komen.

3. Titels toevoegen

Hetzelfde geldt voor het toevoegen van titels aan jouw afbeeldingen. Kies voor een informatieve titel, zodat zoekmachines deze gemakkelijker kunnen vinden.

We geven een voorbeeld. Als wij een afbeelding toe zouden voegen aan deze blog, zou een slechte of juist een goede titel er als volgt uitzien:

  • Slechte titel: 647364.jpg
  • Goede titel: Tips-afbeeldingen-optimaliseren.jpg

4. Juiste schaal

Naast het kiezen van het juiste bestandstype zijn er nog meer mogelijkheden om je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden qua bestandsgrootte. Door zoveel mogelijk de schaal/dimensies te gebruiken zoals de afbeelding wordt weergegeven op de pagina, houd je de bestandsgrootte zo klein mogelijk. Gebruik bijvoorbeeld geen afbeelding van 1500 x 1500 pixels als dat niet de grootte is die je gebruikt op je website.

5. Lazy loading

Wanneer je meerdere afbeeldingen wilt toevoegen aan een pagina, is het verstandig om lazy loading in te stellen. Lazy loading zorgt ervoor dat afbeeldingen die niet direct zichtbaar zijn, nog niet worden ingeladen. Pas wanneer de bezoeker de afbeelding gaat bekijken (en dus naar beneden is gescrold), wordt de afbeelding geladen. Hierdoor zal de laadtijd aanzienlijk verminderen.

6. Mobielvriendelijkheid

Mobiele pagina’s krijgen voorrang bij het indexeren in Google. Mobielvriendelijkheid is daarom enorm belangrijk. Dat betekent onder andere dat je niet te veel afbeeldingen op een pagina moet plaatsen. De user experience van bezoekers op mobiele apparaten wordt door het plaatsen van te veel afbeeldingen namelijk aanzienlijk verlaagt. Daarnaast is het belangrijk dat de afbeeldingen die je toevoegt er goed uitzien op verschillende schermen. Omdat meer dan de helft van de websitebezoekers een mobiel apparaat gebruikt, kun je niet alleen een design ontwerpen dat geschikt is voor desktop. Het ervoor zorgen dat jouw website er goed uitziet op zowel telefoons als laptops en desktops noemen we ook wel een responsive webdesign.

Aan de slag met het optimaliseren van afbeeldingen

Afbeelding optimalisatie is dus cruciaal voor SEO. Door de juiste bestandstypes te kiezen, alt teksten toe te voegen en de juiste schaal aan te houden, verbeter je niet alleen de laadsnelheid van je pagina’s, maar zorg je er ook voor dat de zoekmachines jouw content beter begrijpen. Met als uiteindelijk doel: groeiende online aanwezigheid, hoger in de zoekresultaten verschijnen en het verkrijgen van meer organisch verkeer.

Kan je ondanks mijn tips nog wel wat hulp gebruiken? Wij staan voor je klaar! Neem gerust contact met ons op en dan kijken we samen naar het verkrijgen van meer organisch verkeer naar jouw website.

Wemessage Milou

Milou

SEO Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Milou

Neem contact op met Milou

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

Inschrijven voor nieuwsbrief

Volg ons ook op: