Met het bewerkingsprogramma Illustrator creëer je de mooiste logo’s. Althans, dat zou moeten kunnen. Afgelopen maand ging ik, Daan, er enthousiast mee aan de slag, maar al snel bleek dat ik me had verkeken op de complexiteit van het vormgeven. Een vak apart, klaarblijkelijk. Hoe maak ik nu een aansprekend en professioneel logo, dat ook nog eens aansluit bij de wensen van de klant en zijn of haar doelgroep? Ik ging ervoor te rade bij onze vormgever, Cody Dix.

Het proces

Eerst ga ik met de klant om tafel zitten. Daar bespreek ik de doelgroep en bekijken we logo’s van concurrenten,’ reageert Cody als ik vraag waar het proces begint. Soms moet je doelgroepen combineren. ‘Een kinderopvang wil bijvoorbeeld jeugdigheid uitstralen, maar ook ouders aanspreken. Het zijn immers niet de peuters, die zichzelf moeten opgeven voor buitenschools verblijf. Het logo zal dus moeten bestaan uit een combinatie van kinderlijke, maar zakelijke en vertrouwelijke elementen.’

Oké, dat is helder. Maar dan? ‘Als het doel van het logo voor mij duidelijk is, doe ik wat ideeën op. Ik maak een soort mindmap met allerlei woorden en beelden. Dan pas begin ik met schetsen.’ Het schetsen doet Cody vaak op papier, maar hij schakelt al snel over naar Illustrator – het programma waarin hij de logo’s maakt. De eerste krabbels veranderen in concrete vormen en letters. Vervolgens stemt hij de typografie en kleuren af op de doelgroep en begint hij aan de complete uitwerking.

‘Wanneer mijn eerste ontwerp af is, heb ik een contactmoment met de opdrachtgever. Ik presenteer het logo, waarbij ik de totstandkoming uitleg. Waarom heb ik bepaalde kleuren gebruikt? Wat is de gedachte achter het logo? Et cetera.’ Als het logo goedkeuring krijgt, begint Cody aan het huisstijlhandboek. Dat is een rapport waarin hij de huisstijl creëert en dieper ingaat op verschillende zaken. Om de zichtbaarheid te handhaven, zullen de kleuren van het logo op een zwarte achtergrond bijvoorbeeld moeten verschillen van die op een witte achtergrond. ‘Na de presentatie van het huisstijlhandboek zit mijn werk wat betreft logodesign erop,’ besluit Cody zijn redevoering. ‘Als de klant ook een website wil, word ik daarna nog ingezet voor het webdesign.’

Praktijkvoorbeeld

Allemaal leuk en aardig, zo’n heel proces. Maar hoe komt dit tot uiting in de praktijk? NRGZ is een bedrijf dat andere bedrijven helpt met groeien. Omdat NRGZ een gloednieuw bedrijf is, hadden ze behoefte aan een logo. Cody hielp ze daarbij.

Nrgz Logo Blog

Ik heb gekozen voor een bold lettertype, omdat de klant dit een mooie stijl vindt en het onderscheidend is van andere lettertypes in deze branche. De letters zijn afgebogen om het logo vriendelijker over te laten komen. Hoekige letters zijn wat directer.’ Ook over de blauwe strepen heeft Cody nagedacht. De bovenste streep staat namelijk voor de missie en visie van NRGZ. Omdat die over de lange termijn gaan, is deze streep het dikst. Dan volgt de streep die staat voor de strategie. Strategie gaat, je raadt het al, over de middellange termijn. Tot slot staat de onderste streep voor de operationele activiteiten op de korte termijn, waardoor deze streep het dunst is. De strepen laat Cody terugkomen in de N, zodat het logo een geheel vormt. Benieuwd waarom de strepen blauw zijn? Check dan Nicholas’ blog over kleurgebruik binnen de marketing.

Tips & tricks

Inmiddels heb je een idee bij het proces van logodesign. Voordat je jezelf verder gaat verdiepen in deze wereld, raad ik je aan de volgende tips in acht te nemen:

  • Laat je niet leiden door wat jíj mooi vindt. Het logo moet immers jouw doelgroep aanspreken. Heb je een winkel met kleding voor oudere dames? Vraag je oma of moeder eens welke logo’s ze mooi vinden. Erbij vertellen waarom je dat vraagt kan overigens gevoelig liggen in dit specifieke geval. 😉
  • Zorg voor voldoende witruimte in en rondom het logo. Het is superbelangrijk dat mensen het logo goed kunnen lezen en identificeren.
  • Contrasterende kleuren halen het mooiste in elkaar naar boven. Maak daarom gebruik van de kleurencirkel en bepaal welke kleuren goed met elkaar samengaan. ‘Orange and teal’ is een van de meest populaire kleurcombinaties en wordt vaak gebruikt in films of als filter over foto’s. Teal (een bepaalde kleur blauw) en orange staan lijnrecht tegenover elkaar in de kleurencirkel en contrasteren daarom enorm.
  • Kerning, of eigenlijk overhang, is het dichter bijeen- of verder uiteenschrijven van individuele letters en symbolen. Bij sommige lettercombinaties is de standaardkerning net iets minder mooi, dan wanneer je deze aanpast. Op method.ac kun je spelenderwijs oefenen met kerning, kleurgebruik of andere skills die van pas komen bij het vormgeven van logo’s.
  • Een grid is een raster van horizontale en/of verticale lijnen. De hulplijnen vormen samen een stramien waarbinnen je moet blijven werken. Door je aan het grid te houden, zal het logo er clean en gestructureerd uitzien.

Conclusie

Kortom, het creëren van een goed logo is niet eenvoudig. Tussen het bepalen van je doelgroep en het uiteindelijk publiceren van je logo zitten nog talloze stappen. Neem de gegeven tips & tricks in acht en probeer het eens – nu is het aan jou!

Mijn inmiddels opgedane kennis over Illustrator en het maken van logo’s valt nog in het niet bij de expertise van Cody en onze andere designers. Bovendien resulteert het hedendaagse belang van branding en vormgeving erin dat een aantrekkelijk en professioneel logo key is. Kun je daarom onze hulp wel gebruiken? Neem gerust contact met ons op. Wij gaan maar al te graag voor je aan de slag!

Wemessage Daan

Daan

SEO Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan

Neem contact op met Daan
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: