Of het nu gaat om het maken van een bijzondere fashionfoto of een zelfportret, vroeg of laat komen veel fotografen op het punt dat ze geslaagde content willen creëren. Los van de fotograaf is het ook onwijs belangrijk dat jij over krachtige foto’s beschikt. Persoonlijke foto’s of foto’s op de werkvloer kunnen namelijk bijdragen aan de ontwikkeling van een sterk merk. Wil je een toegankelijk en sterk merk creëren? Of aan de gang met personal storytelling? Dan is goed beeldmateriaal niet meer weg te denken – het is juist superbelangrijk! Maar hoe pak je dit als model óf fotograaf op de juiste manier aan? Wij helpen je graag op weg!
Waar moet je beginnen? 🤷🏼♀️
Zoek je iemand die een fotoreportage voor je maakt, je producten fotografeert of die alle hoogtepunten van een feest voor je vastlegt? Dan moet je jezelf voorafgaand een aantal dingen afvragen. Waarom ben ik op zoek naar een fotograaf, met welk doel wil ik een fotoshoot en wat voor plaatjes wil ik creëren?
Fotograaf is een vrij beroep, wat betekent dat iedereen zich fotograaf mag noemen. Best lastig voor jou als model, want hoe weet je of iemand goed werk levert? Een goede fotograaf vinden is vaak moeilijker dan je denkt. Natuurlijk ga je niet zomaar met de eerste de beste fotograaf in zee. Door meerdere offertes van verschillende fotografen op te vragen, krijg je in ieder geval een idee van de prijzen en mogelijkheden bij jou in de buurt. Het werkt ook vaak om aan vrienden, familie en collega’s te vragen met wie zij goede ervaringen hebben. En onthoud: de juiste fotograaf bevestigt én versterkt altijd de boodschap die je over wilt brengen.
Zo trek je klanten aan
Ben jij fotograaf? Grote kans dat je dan benaderd wordt. Indien dit niet het geval is, is het belangrijk dat je de juiste klanten naar je toe trekt. Hoe je dit doet? Nou, daar zijn verschillende manieren voor! Het beste is om te starten met het inrichten van een volledige marketingfunnel. Hierbij adviseren wij ook zeker om met een goede e-mailmarketingstrategie, blogs en SEO-pagina’s aan de slag te gaan. Maar de allerbelangrijkste tool is toch écht social media!
Social media is van groot belang voor een fotograaf. Waarom? Je kunt je online portfolio laten zien, je klanten weten je zo gemakkelijk te vinden en weten ook voor welke stijl ze kiezen. Je bouwt aan je eigen merk. Net als een model kan een fotograaf zichzelf of zijn of haar bedrijf krachtig neerzetten door middel van de juiste foto’s. Hoe sterker je naam en naamsbekendheid, des te meer klanten je aantrekt. Als fotograaf moet je je niet op elk social mediaplatform focussen, dus kijk daarom goed naar jouw doelgroep en waar die zich bevindt.
Maak jij zakelijke portretfoto’s? Dan is LinkedIn jouw ideale platform! Focus jij je meer op lifestyle, dan mag Instagram absoluut niet vergeten worden. Wij zijn van mening dat je jouw portfolio óók op Instagram moet laten zien wanneer je de zakelijke doelgroep wilt bereiken. Instagram is namelijk, naast Pinterest, hét fotoplatform onder alle social mediakanalen. Een ideale manier om jouw online portfolio te showen, toch?! 📸
Wanneer je een (nieuwe) fotograaf bent en de klanten nog niet naar jou toekomen, weet dan waar je je op wilt focussen en welke beelden bij je passen om uiteindelijk meer naamsbekendheid op te bouwen. Wij weten zeker dat ze met een aantal aanpassingen, volgens de genoemde tips, binnen no-time in jouw DM sliden.
Communicatie
Bij een geslaagde fotoshoot is goede communicatie voor zowel de fotograaf als het model onmisbaar. Om te zorgen dat de fotoshoot en de samenwerking een succes worden, moet de communicatie soepel verlopen en moeten misverstanden voorkomen worden. Door goed met elkaar te praten en verwachtingen af te stemmen, kun je een efficiënt resultaat realiseren. Wees als model niet bang om een vraag te stellen en voor jezelf alles duidelijk te maken rondom de fotoshoot. Je weet dan wat er van je verwacht wordt. Een hele simpele manier om snel je doelen te bereiken en jouw fotoshoot tot een succes te maken. 🥇
Heb je jouw ideale klant bereikt en nemen ze contact met je op? Dan is het belangrijk om hen te blijven enthousiasmeren en niet geheel onbelangrijk: een goed gevoel te geven. Goede communicatie is dé key tot een succesvolle samenwerking tussen jou en de klant. Het is fijn om te weten waar jullie beide aan toe zijn. Bespreek daarom van tevoren alle wensen en maak dit eventueel visueel door een moodboard uit te werken. Hier zit misschien iets meer tijd in, maar het werpt echt zijn vruchten af! Je kunt het namelijk zien als een soort verwachtingsmanagement. Het vermindert de kans op teleurstelling achteraf én jouw klant voelt zich serieus genomen. Dit zorgt ervoor dat hij of zij zich tijdens de shoot iets meer op zijn of haar gemak voelt. Want, hoewel het voor de fotograaf soms een ‘easy peasy’ klusje is, kan je klant erg zenuwachtig zijn. Belangrijk om hier rekening mee te houden dus! Daarnaast is het belangrijk om vooraf een locatie en tijdstip af te spreken. Schakel daarbij ook een plan B in. Want wat als je een buitenshoot hebt en het regent pijpenstelen? Ai, dat willen we natuurlijk niet!
Tijdens de communicatie is het belangrijk dat je voldoende rekening houdt met de klant(en), maar desondanks moet jij ook nadenken over wat voor jou prettig voelt. Om teleurstellingen voor jezelf te voorkomen, is het slim om van tevoren duidelijk aan te geven hoe lang je gaat fotograferen, wat de exacte prijzen zijn en hoeveel foto’s je na die tijd bewerkt aflevert. Daarnaast is het belangrijk om al jouw regels en wetten goed te formuleren in een privacyverklaring. Wil je niet dat je klant een eigen filter over jouw bewerkte foto’s gooit? Dan kan je dit hiermee voorkomen.
What’s your inspiration? 🤔
Zodra je een fotograaf voor jouw fotoshoot ingeschakeld hebt, gaat de samenwerking van start. Elke fotograaf heeft een eigen stijl van fotograferen en heeft dus een bepaald beeld voor ogen dat hij/zij wil realiseren. Het makkelijkst is als deze creativiteit met jou als model gedeeld wordt, want dan heb jij ook een beeld van wat de fotograaf wil creëren. Door de inspiratie met elkaar te delen, bijvoorbeeld via Pinterest, worden ook deze verwachtingen op elkaar afgestemd.
Inspiratie is een erg grote factor bij fotografie. Als fotograaf is het namelijk belangrijk om een eigen stijl te hebben. Dit maakt je authentiek en onderscheidt jou van alle anderen. Hierom is het, zoals eerder al beschreven, belangrijk om jouw social mediakanalen volledig in jouw stijl in te richten en bij de communicatie alles duidelijk te communiceren met een moodboard.
Vind je het lastig om inspiratie op te doen? Kijk dan eens op het social mediaplatform Pinterest. Hierop worden dagelijks duizenden afbeeldingen en graphics gedeeld. Probeer hierbij vooral om juist buiten jouw veilige kaders te denken. Moet je een bruiloft fotograferen, maar kun je geen stijl kiezen? Kijk dan naar kleuren, texturen of inspirerende quotes. Voordat je het weet zit je bomvol inspiratie!
Gemak
Hoe meer jij je als model op je gemak voelt, hoe mooier de beelden zijn en hoe meer er gerealiseerd kan worden. Tijdens een fotoshoot is een goed gevoel dus cruciaal. Dit kan een fotograaf doen door het ijs te breken. Door duidelijke aansturing, humor en complimentjes gaat het model zich sneller ontspannen en groeit het zelfvertrouwen. Het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een ontspannen sfeer zal ervoor zorgen dat jij je als model fijn voelt voor de camera, zelfs als je de fotograaf pas net leert kennen.
Als fotograaf kun je tijdens de shoot spanning en twijfels voelen. Toch zijn deze niet te vergelijken met de gevoelens van jouw model op dat moment. In de meeste gevallen voelen mensen zich niet op hun gemak voor de camera. Begrijpelijk! Het is natuurlijk niet iets wat de meerderheid elke dag doet. Aan de fotograaf dus de taak om het model comfortabel te laten voelen. Probeer ze uit hun comfortzone te halen. Dit klusje is vaak niet in 5 minuten geklaard, maar geef je model ook vooral niet het gevoel dat dit wel zo moet zijn. Dit draagt namelijk écht niet bij aan de zelfverzekerdheid. Wat wel helpt? Het geven van complimenten en aanwijzingen! Zeg in welke houding ze moeten staan, dit helpt om het ijs te breken. Vertel daarna vooral dat ze het hartstikke goed doen en erg mooi op de foto staan. Na een tijdje zal je zien dat het ‘onzekere masker’ verdwijnt en fotografeer je de persoon zoals diegene echt is. You can do it! 💪🏼
Find your match 💥
De zoektocht naar de juiste fotograaf duurt soms wat langer, maar als diegene jouw boodschap bevestigt en versterkt, wordt de kans op succes aanzienlijk groter. En dat is natuurlijk wat je wilt als model!
Al met al zijn het tips waar jij je als fotograaf of model niet alleen mee kunt onderscheiden, maar ook kunt zorgen dat de klanten nog een keertje bij je terugkomen! Heb je nog extra vragen? Neem gerust contact met ons op. De specialisten van Wemessage helpen je graag verder.
Aniek
Social Advertising & Email Specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek