Ben jij al een actieve pinner die urenlang op Pinterest kan scrollen? Of ben je nog niet bekend met het platform? Either way, we vertellen je graag meer over het platform en de mogelijkheden voor het adverteren op Pinterest!

Meer mogelijkheden!

Wij hebben je in een eerdere blog ook al wat verteld over het platform Pinterest. Onderhand hebben we een update voor je, want het platform ontwikkelt zich door. Je kunt namelijk naast het plaatsten van organische berichten ook advertenties plaatsen. Door een combinatie van deze twee kun je tot wel 3 keer meer conversies behalen dan met alleen het adverteren of organisch plaatsen.

Pinterest als marketing tool?

Voordat je van start kunt gaan met het adverteren op Pinterest, is er nog wel een aantal zaken van belang. Onder welke categorie ga je bijvoorbeeld content posten of adverteren? Pinterest heeft een hoop categorieën, het is dus van belang dat de content die je post aansluit op de categorie die je gekozen hebt. Anders loop je je doelgroep mis! De gebruikers van het platform kunnen zowel visueel zoeken als op zoektermen. Daarom is het gebruik van de juiste categorieën en zoekwoorden een belangrijk samenspel. Zorg ervoor dat de zoekwoorden die je bij je advertentie plaatst gerelateerd zijn aan de content. Tussen de 20 en 30 zoektermen is verbeterend voor je vindbaarheid. Daarnaast is het van belang dat jouw advertenties naadloos aansluiten op de organische pins die je plaatst. Dit doe je door middel van een herkenbare branding en huisstijl. Zo zorg je ervoor dat je advertentie minder opvalt als betaalde pin en verhoog je de kans dat gebruikers op jouw advertentie klikken.

Koopgedrag pinners

Pinterest wordt vaak vergeten als het gaat om het inzetten van marketingtools, maar het is toch écht een effectief platform! Waarom? Allereerst kun je bij het opstarten van jouw advertentie verschillende doelen voor ogen hebben.

  • Een grotere naamsbekendheid
  • Stijging in websitebezoekers
  • Meer conversies/aankopen

Voor het behalen van je doelen zijn er verschillende soorten advertenties voor op Pinterest, hiermee ga jij je doelen absoluut behalen. Is het jouw doel om meer conversies/aankopen te realiseren? Dan heb ik goed nieuws voor je.

Het blijkt namelijk dat 96% van de Pinterest-gebruikers regelmatig producten op zoekt op het platform. Hiervan schaft 87% van de gebruikers bij wie het product naar bovenkomt dit product ook echt aan. Dit is dus absoluut het koopgedrag dat je graag wilt zien bij de doelgroep die jij gaat benaderen. Naast dat het adverteren op Pinterest kan zorgen voor meer aankopen, kan het ook zorgen voor meer naamsbekendheid. Ook kunnen de bezoekers direct doorklikken naar je andere sociale mediakanalen. Dus welk doel je ook voor ogen hebt, deze ga je absoluut behalen door te adverteren op Pinterest!

Soorten Pinterest-advertenties

Op Pinterest kun je verschillende soorten advertenties plaatsen, afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt.

1. Gesponsorde pins – Deze advertentie ziet er net zo uit als een gewone pin, maar bevat een gesponsord label. Dit type pin komt sneller naar boven en wordt aan meer mensen getoond dan niet-betaalde pins. Als potentiële klanten op je pin klikken, worden ze direct naar je website doorgestuurd.

Verder kunnen gebruikers deze pins ook pinnen, op andere sociale media delen en erop reageren. En dat heeft zo z’n voordelen, want als anderen je pin delen verdwijnt het gesponsorde label. Dit zorgt voor gratis reclame voor jou!

2. Gesponsorde video’s – Dit zijn advertenties in de vorm van een video in plaats van een foto. Er zijn twee soorten video’s:

Video’s op standaardbreedte, deze hebben hetzelfde formaat als een normale pin.

Video’s op maximale breedte, deze zijn dubbel zo breed als een normale pin. Zo krijgt je pin dus extra veel aandacht. Je video neemt hierbij namelijk het grootste deel van het beeldscherm in beslag, waardoor gebruikers minder afgeleid zijn door andere pins.

3. Gesponsorde app-pins – Wil je een app promoten? Dat kan eenvoudig via gesponsorde app-pins! Deze pin bevat namelijk een knop waarmee gebruikers jouw app in een enkele klik kunnen installeren zonder de Pinterest-app te verlaten. Deze advertenties worden dan ook alleen in de Pinterest-app getoond.

4. Een gesponsorde carrousel – Bij deze advertentievorm zijn er 2 tot 5 foto’s waar pinners door kunnen ‘swipen’. Het is in feite een combinatie van verschillende advertenties, waarbij elke foto een eigen titel en beschrijving krijgt. Een carrousel is dus dé perfecte Pinterest advertentie om verschillende producten te promoten!

Ready to get started?

Voordat je van start kunt gaan met adverteren op Pinterest, moet je je huidige account overschakelen naar een bedrijfsaccount. Heb je nog geen account? Dan zul je deze eerst moeten aanmaken. Het overstappen naar een bedrijfsaccount brengt geen kosten met zich mee. Hierbij krijg je ook de vraag of je wilt adverteren op Pinterest of alleen organische pins wilt plaatsen.

Het adverteren op Pinterest kost tussen de €2 en €5 per 1.000 views. Wil je graag naamsbekendheid ontwikkelen? Dit kost je tussen de €0,10 en €1,50 per engagement. Gemiddeld leveren advertenties op Pinterest het dubbele aan conversies op voor 2,3 keer minder kosten per conversie vergeleken met andere sociale media platformen zoals Facebook en Instagram.

Dit is omdat veel bedrijven nog niet veel weten van de voordelen van Pinterest advertising. Jij weet dat nu wél! Nu kun je hier direct op inspelen. Met onze tips in je achterhoofd ga jij je doelen bereiken met behulp van Pinterest advertising! Heb je nog vragen of wil je graag sparren met een van onze professionals? Neem dan gerust contact met ons op. Ons team helpt je graag bij het behalen van jouw doelen!

 

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox.

Ik heb kennisgenomen van het privacybeleid *
Volg ons ook op: