Hoewel ik, Daan, als stagiair behoorlijk veel heb geleerd, kreeg ik niet altijd de meest uitdagende taken toebedeeld. Logisch ook: over een maand loop ik hier weer triomfantelijk de deur uit, bedank ik voor de kans en zie ik mijn collega’s nooit weer. Of nou ja, dat klinkt wel erg melancholisch, maar daar komt het waarschijnlijk wel op neer. ‘Maar Daan,’ hoor ik je smachtend naar antwoord denken, ‘is je stage bij Wemessage dan wel leuk?’ Absoluut, zeker met de sfeer die er op ons kantoor hangt. En ja, ik zei ‘ons’. Want zo voelt het.

Verantwoordelijkheid, input en vrijheid

Een prettige werksfeer vergroot het plezier waarmee jij naar je werk gaat. Je raakt gemotiveerder en dat verhoogt je productiviteit. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven met een goede interne sfeer beter presteren dan bedrijven die dat niet hebben. Klinkt aannemelijk, niet? Het al dan niet kunnen lachen met je collega’s is misschien wel de meest bepalende factor daarin. Maar goed, dat heb je niet altijd in eigen hand. Bedrijven hebben daarentegen wel invloed op de volgende zaken:

  • Verantwoordelijkheid. Mijns inziens het krachtigste middel voor een goede werksfeer. Wanneer jouw leidinggevende je een bepaalde verantwoordelijkheid geeft, werkt dat twee kanten op. Enerzijds ervaar je het als beloning voor jouw harde werk, anderzijds motiveert het je om het vertrouwen uit te betalen. Keep the positive vibes going!
  • Input. Sta als bedrijf niet alleen ópen voor de inbreng en ideeën van je medewerkers, maar doe er ook daadwerkelijk wat mee. Neem elkaar serieus. Betutteling resulteert immers in het gevoel van onderwaardering en levert irritaties op.
  • Vrijheid. Mensen en iets moeten: het is geen gelukkig huwelijk. Mede daarom voerde Wemessage flexibele werktijden in. Je kunt zelf bepalen hoe laat je op kantoor bent, zolang je maar aan je uren komt. Met vrijheid bedoel ik bovendien de mogelijkheid om ergens tegenin te gaan, over te discussiëren of het niet mee eens te zijn.

Een juiste invulling van deze drie factoren zorgt voor een gemotiveerd team. Dan pas kun je echt genieten van dat ene potje poolen tussen de middag. Dan pas kun je ouwehoeren over wie dit keer de bestelling bij Broodbode op zich neemt. En dan pas kun je er om lachen wanneer het geschreeuw tijdens een potje FIFA in de pauze zo hard is, dat de collega’s beneden elkaar niet meer kunnen verstaan. Althans, zo heb ik dat ervaren. ?

Maak er gebruik van

De juiste werksfeer is prettig voor medewerkers en voordelig voor de bedrijfsresultaten. Helaas vergeten veel bedrijven er marketingtechnisch gebruik van te maken. Dat is zonde, zeker gezien de vele voordelen die het kan opleveren. Hoe vaak zie je ‘een gezellig team’ in de ‘wat bieden wij jou´-opsomming van een vacature staan? Juist. Afgezaagder krijg je ze niet. Benoem waarom het team zo gezellig is of plaats een bedrijfsvideo waarin je sfeerbeelden van een werkdag laat zien. Potentiële sollicitanten hebben zo direct een stukje affiniteit met jouw bedrijf.

Ditzelfde effect geldt in mindere mate voor klanten. Wanneer klanten bij jou over de werkvloer komen, doen ze altijd een eerste indruk op. Als die goed is, zal de kans op een mooie samenwerking een stuk groter zijn. Geef ze bijvoorbeeld een rondleiding door het pand en sta zowel letterlijk als figuurlijk stil bij de plekken waar het hardst gewerkt wordt of waar de meeste gezelligheid doorschemert.

Een ander voorbeeld van marketingtechnisch gebruik is het combineren van werknemersplezier en marketing. Zo deelde Wemessage in december sportkleding uit aan mij en mijn collega’s. Een trainingsjack, -shirt en -broek, uiteraard bedrukt met ons logo, doen inmiddels de ronde op de sportvelden in Deventer en omstreken. Je geeft iets weg, maar krijgt er waardering en reclame voor terug.

Hulp nodig?

Voor een betere werksfeer op jouw kantoor kunnen wij uiteraard niet zorgen. Wees creatief en verzin zelf leuke tools om je werknemers met (nog meer) plezier naar het werk te laten gaan. Waar wij je wel bij kunnen helpen, zijn alle bijkomende online marketingactiviteiten. Van branding en strategieën tot het bouwen van websites en het realiseren van conversie. Alhoewel, wij? Ikzelf begin over een maand aan mijn afstudeerstage in Hengelo. Hopelijk komt mij daar net zo’n fijne werksfeer als hier tegemoet!

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox.

Ik heb kennisgenomen van het privacybeleid *
Volg ons ook op: