Tips om je pagina snelheid te verbeteren

7 augustus 2018

We wemessage Blog

Afbeelding blog over paginasnelheid

Wetenschappelijk onderzoek heeft uit gewezen dat bezoekers van een website binnen 10 seconden beslissen of ze op de website blijven of niet. Als de website niet binnen 10 seconden is geladen is, verlaat de bezoeker zonder te kijken weer de website. In dit blog worden er een aantal tips gegeven om de website zo optimaal mogelijk in te laden.

Google heeft zeer strenge snelheid criteria voor websites opgesteld. Zo moet een website een maximale laadtijd hebben van een halve seconde. Naast een goede Google-ranking is een snelle website ook gunstig voor hogere conversies en tevreden klanten. Uit onderzoek is gebleken dat een geoptimaliseerde website tot 12% meer conversies kan opleveren.  Google beloont websites met een veel gebruiksgemak en daarnaast websites die snel zijn. De laadtijd heeft een zeer grote invloed op de rankings.

Verbeteren voor een snellere pagina snelheid

Inzicht krijgen in de pagina snelheid; om inzicht te krijgen in de snelheid van je website kun je de tool PageSpeed Insight van Google gebruiken. Door je website door deze tool te halen krijg je een snelheidspercentage en mogelijke optimalisaties. Daarnaast wordt er informatie gegeven hoe je deze aanbevelingen kan toepassen ook wordt er laten zien welke afbeeldingen of pagina’s geoptimaliseerd moeten worden.

– Afbeeldingen optimaliseren; door de afbeeldingen te optimaliseren bespaar je vele bytes van gegevens. Bij het optimaliseren van een afbeeldingen worden de afbeeldingen kleiner gemaakt zonder dat de afbeeldingskwaliteit significant wordt verslechterd.

– Goede hosting; een goedkoop hostingpakket betekent vaak veel websites op een server en een langere laadtijd. Het is daarom erg belangrijk om te investeren in een goede hosting.

– Gebruikmaken van browsercaching; bij het gebruik van browsercaching wordt er tijd bespaart wanneer een bezoeker meerdere keren de website bezoekt. De browser krijgt de opdracht om eerdere gedownloade bronnen van de lokale schijf te gebruiken in plaats van deze via het netwerk in te laden.

– HTML, CCS en JavaScript verkleinen; het verkleinen van HTML heeft te maken met het verwijderen van de onnodige bytes, zoals extra spaties, regeleinden en inspringing. Bij het verkleinen van de HTML wordt de download-, paseer- en uitvoertijd verkort.

– Reactietijd van server beperken; hierbij gaat het erom hoelang de server nodig heeft om de benodigde HTML te laden zodat de pagina kan worden weergegeven in de server. De reactietijd moet worden teruggebracht tot minder dan 200ms. Factoren die invloed hebben op deze reactietijd zijn: langzame app-logica, langzame databasequary’s, langzame routering, frameworks, bibliotheken, CPU gebrek voor resources of onvoldoende geheugen.

– Prioriteit geven aan zichtbare content; het allerbelangrijkste is dat de belangrijkste content als eerste wordt geladen. Hierbij is het essentieel dat de pagina zo gestructureerd wordt dat de initiële reactie van de server onmiddellijk de benodigde gegevens verzendt voor het weergeven van het essentiële deel van de pagina en de rest uitstelt (Diepeveen, maart 2017).

De snelheid van een pagina is zeer belangrijk bij het goed vindbaar zijn bij Google. Het is daarom essentieel om regelmatig de snelheid van je website te bekijken en eventueel zaken te optimaliseren. Wanneer je alle suggesties opvolgt van PageSpeed, zal de score stijgen. Door de Google PageSpeed te optimaliseren zorg je voor een betere Google Indexering, want snellere websites worden nou eenmaal hoger geïndexeerd.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over hoe u de pagina snelheid kan verbeteren? Neem dan snel contact op met info@wemessage.nl of 0570-594281. Wij denken graag met je mee hoe jij de website kunt optimaliseren.

Literatuurlijst

Diepeveen, R. (maart 2017). Google wordt strenger: verbeter juist nu de snelheid van je website. Geraadpleegd op 19 juni 2017 via. https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/01/google-wordt-strenger-verbeter-juist-nu-de-snelheid-van-je-website/

Terug naar overzicht Minder ruimte voor berichten van bedrijven op Facebook