Het moge uiteindelijk geen verrassing zijn, maar ‘de vrees’ van marketeers is dan toch realiteit geworden. De Google Analytics UA properties zullen binnen afzienbare tijd niet meer voorzien worden van nieuwe data. Dat betekent dat we moeten overstappen op een nieuw analytics platform. Google heeft in een eerder stadium – oktober 2020 – al Google Analytics 4 gelanceerd als opvolger van de Google Analytics UA properties. De overstap naar Google Analytics 4 is de snelste stap naar een nieuw analytics platform.
Waarom is Google Analytics 4 gelanceerd?
Google heeft over het voorbije decennium vele updates gehad met het oog op Google zoekresultaten, dataverzameling, optimalisatie en alles wat bij vindbaarheid in Google komt kijken. Deze continue ontwikkelingen hebben ertoe bijgedragen dat de machine learning van Google steeds beter en geavanceerder is geworden en dat de data-inzichten steeds beter zijn geworden.
Een ander belangrijk issue was en is de privacy. Vanuit het privacy oogpunt en de ontwikkelingen rondom cookies was Google Analytics UA niet meer toekomstbestendig genoeg. Waar in 2018 in Europa de AVG-wetgeving al van kracht werd, begon het later ook te rommelen met betrekking tot de cookies en alle onlinedata die verzameld werd en wordt door Google. Deze signalen vormden een andere belangrijke factor om een verbeterde Google Analytics omgeving te lanceren.
Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?
Waar in het beginstadium veel kritiek werd geleverd op Google Analytics 4, de lay-out en de zichtbare data, kunnen we concluderen dat Google Analytics 4 toch veel voordelen heeft ten opzichte van Google Analytics UA properties.
Van leadbased data naar event-based data
Het belangrijkste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de basis voor de dataverzameling. Waar we met Universal Analytics data verzamelden op gebied van leads, wordt met Google Analytics 4 de focus gelegd op events. Dit zijn zeer uiteenlopende gebeurtenissen op de website. Dit kan al een sessiestart of het scrollgedrag zijn, maar dit kunnen ook gepersonaliseerde gebeurtenissen zijn, zoals een offerte-formulier of het maken van een afspraak.
Google Analytics 4 is slimmer dan Universal Analytics
Aangezien de artificial intelligence van Google en de continue ontwikkeling van machine learning (deels) ten grondslag lagen aan het lanceren van Google Analytics 4, is deze veel slimmer dan Universal Analytics. Op basis van de massa aan data is Google Analytics 4 in staat om zowel veel meer nuttige inzichten te geven, als voorspellingen te doen voor de toekomst. Denk hierbij aan gebruikersgedrag, zoals verhoogde kans op terugkerende klanten.
Een verbeterde koppeling met Google Ads
Een verbeterde koppeling met Google Ads in combinatie met het slimmere platform maakt een gouden combinatie voor adverteerders in Google. Aangezien Google Analytics 4 in staat is om trends te achterhalen en voorspellingen te doen voor de toekomst, kunnen bedrijven hier hun voordeel uit halen via Google Ads. De potentiële doelgroepen komen veel beter in zicht, waardoor (gepersonaliseerde) advertenties veel beter tot hun recht zullen komen en er veel betere remarketing ingezet kan worden.
Doelgroepmogelijkheden
Waar Universal Analytics de eigen doelgroepen van Google vertoont, kun je met Google Analytics 4 heel gericht doelgroepsegmenten zelf opbouwen. Op deze manier is het eenvoudiger om doelgroepen te filteren om uit te sluiten ofwel om juist een zeer strakke focus op aan te brengen. Dit maakt dat de opties om zeer gericht advertenties te vertonen steeds uitgebreider worden. De manier waarop Google Ads budget wordt geïnvesteerd, wordt op deze manier alleen maar beter ingezet.
Oogkleppen op en gaan?
Is alles over Google Analytics 4 dan alleen maar rozengeur en maneschijn? Dat is nog maar de vraag. Het oorspronkelijke probleem van de Universal Analytics zit ‘m in de third party cookies. Dit zijn de tracking cookies van Google. Met name de targeting op in-market doelgroepen en affiniteitsdoelgroepen – de doelgroepen die juist nu het meest interessant zijn – zijn in strijd met de third party cookies. Deze worden binnenkort verboden, waardoor interessante data ineens niet meer toegepast kan worden in de marketing. Laat dat nou nog wel mogelijk zijn met Google Analytics 4. Het is nog steeds mogelijk om in-market doelgroepen te segmenteren en te targeten met Google Ads en Google Analytics 4.
Het feit dat Google Analytics 4 ooit in het leven is geroepen met het oog op de privacywetgeving en aanpassende regels omtrent cookies maakt echter dat het toekomstbestendig zou moeten zijn. Dat de optie op het adverteren op in-market doelgroepen op termijn waarschijnlijk zal verdwijnen, is een doorn in het oog van marketeers. Het feit dat het mogelijk is om buiten deze segmenten heel gericht overige doelgroepsegmenten samen te stellen zorgt ervoor, dat Google Analytics 4 de komende jaren alsnog zeer ondersteunend zal zijn en voor velen zal worden en zal blijven om gericht marketing te kunnen uitvoeren.
Christian
Performance Manager
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Christian