AI, AI, AI 

Soms is een passende titel niet heel lastig. De kop van deze alinea is niet alleen driemaal het onderwerp van deze blog – Artificial Intelligence –, maar ook een spreekwoordelijke kreet van ongenoegen: ai, ai, ai… Weer een nieuwe Artificial Intelligence-tool. Deze keer is het echter een tool van een belangrijke bron. Google lanceerde op 10 mei 2023 hun antwoord op OpenAI’s ChatGPT. “Bard” is een large language model (LLM), net als ChatGPT. Maar wat is nu de onderscheidende factor? Is het een goed alternatief? Wat betekent dit voor de kunstmatige intelligentie én SEO-omgeving? Dit zijn allemaal vragen die we in deze blog gaan tackelen. Lees daarom gauw verder! 

Wat is Google’s Bard AI? 

In de basis doet Bard exact waar het naar vernoemd is: teksten schrijven en produceren/opdragen. In het verre verleden waren bards de lyrische dichters van het hof. In zekere zin maakt Google’s Bard zijn naam daarin waar. Binnen een handomdraai spuwt Bard complete ‘unieke’ teksten uit. 

De oplettende lezer weet dat ChatGPT met éxact dit koude kunstje golven maakte in de media en hele sectoren op de kop zette. ChatGPT bracht vooral veel teweeg in de marketing. LinkedIn werd gelijk overspoeld met “AI-experts” die pronkten met complete prompt-strategieën. In theorie heel handig, maar in de praktijk was er destijds nog veel onzekerheid over de manier waarop Google met AI-content om zou gaan. Met de lancering van Bard kunnen we zeker stellen dat ook Google de kracht en toekomst van AI rooskleurig inziet. 

“Een door Google ondersteunde AI? Dat kan niet anders dan een succes zijn!” De potentie van Bard is heel groot. Maar op dit moment maakt Bard deze potentie nog niet waar. ‘Haastige spoed is zelden goed,’ komt direct in me op. Zowel in de spreekwoordelijke zin als in de letterlijke zin.  

Spreekwoordelijk gezien is Bard nog volop in ontwikkeling. Het lanceren van deze LLM is in mijn ogen iets te vroegtijdig gebeurd. Het was onvermijdelijk dat Google met hun eigen AI zou komen, maar deze versie staat nog in de kinderschoenen. Dat is al te zien met het invoeren van een aantal ‘makkelijke prompts’. Wanneer je Bard iets vraagt, praat deze wel eens over ‘volgens mijn bronnen is X en Y zo omdat Z,” maar wanneer je vraag wat die bronnen zijn, geeft Bard het antwoord: “I’m just a language model, so I can’t help you with that.” 

Zoals gezegd maakt Bard ook het bovenstaande spreekwoord letterlijk waar. Bard, in tegenstelling tot ChatGPT, spuwt in één klap het antwoord uit. Het zou alleen fijn zijn als Bard iets langer over de vraag, het voorafgaande gesprek en de insteek van de gebruiker na zou denken. Het antwoord zit veelal vol met fouten. Zo lijkt Sigrid Kaag nog lang geen premier te worden en heeft Arsenal helaas niet de Premier League gewonnen in 2023.  

 

Bard vs. GPT 

De kracht van Bard ligt uiteindelijk in de verbinding met het internet en de steeds recentere datasets. Op 14 juli 2023 wist Bard dat Christian Pulisic een transfer had gemaakt naar AC Milan op 13 juli 2023. GPT is ook gebaseerd op een grote dataset, maar deze is gelimiteerd met data tot september 2021.  

Bard kan ook gebruik maken van Google’s hoofddienst en nevendiensten. Na elk antwoord dat Bard verschaft, is er de optie om het antwoord nog eens te googelen als een soort failsafe dat men hun informatie nog eens zelf verifiëren bij een bron. Mocht je Bard willen vragen voor een lijst met prospects of een zoekwoordonderzoek, dan kan Bard het antwoord ook gemakkelijk opmaken en exporteren naar Google Sheets, zodat je het gelijk kunt exporteren of versturen. Ideaal voor marketing- of salesdoeleinden.  

Toch blijft het belangrijkste verschil, en tevens de reden dat ik vooralsnog bij GPT blijf als mijn go-to AI-tool, de betrouwbaarheid. De ontwikkelingen van Bard zijn het meer dan waard om te volgen, maar in de praktijk schiet Bard nog tekort.  

 

Gevolgen voor AI-tools 

Bard is wel écht een nieuw hoofdstuk voor AI. Ondersteund door een globale partij en verbonden met het internet. Wat betreft kunstmatige intelligentie in de kantoorsferen wordt Bard in mijn optiek dé tool voor marketing, sales en copywriting teams. Google staat erom bekend dat ze blijven experimenteren, updaten en optimaliseren. Het doorvoeren van patches op Bard om het te verheffen naar een Bard 2.0 zou ervoor kunnen zorgen dat ze op het niveau van GPT3.5 kunnen komen.  

Het is wel zaak dat dit met enige snelheid gebeurt, gezien OpenAI de eerste versie van GPT4 aan het uitrollen is. Deze versie van ChatGPT zou namelijk een van de USP’s van Bard; ‘een menselijke gesprekspartner,’ nog beter kunnen vervullen dan Bard. 

Los hiervan is de cross-platform aard van Bard geweldig. Hier zitten naar mijn mening de meeste kansen voor de lyrische dichter van Google.  

 

Gevolgen voor SEO 

Als SEO-specialist kijk ik ook graag naar de repercussies van zo’n tool voor mijn vak. SEO-specialisten werden bij het lanceren van ChatGPT direct verdeeld in twee kampen: de sceptisi en de optimisten. Google gaf in het verleden veel aan dat SEO praktijken zoals scrapen niet werden gedoogd. Feitelijk is AI-content een vorm van automatisch scrapen met een vleugje kunstmatige creativiteit. Dit zorgde voor verdeeldheid. Wordt AI-content goedgekeurd door Google, of wordt het later allemaal geidentificeerd als duplicate content, plagiarised content of spam?

Kort voor de lancering van Bard liet Google al weten dat ze een ander beleid zullen aannemen voor AI-content: het is geen probleem dat delen van AI content worden gebruikt, zolang het duidlijk is geschreven dóór mensen vóór mensen. Met de komst van Bard is het al helemaal duidelijk dat Google toekomst ziet in AI content.  

Tot slot is er nóg een waardevolle komst met Bard. Waardevol vanuit een SEO perspectief uiteraard. Bard biedt voor elke prompt aan dat je het kan Googelen. Voor Wemessage en de klanten die wij vertegenwoordigen op het gebied van online marketing biedt dit veel kansen. Mijn vragen waren namelijk gelijk “hoe beslist Bard welke zoektermen te tonen en hoe beslist Bard welke sites als bronnen te tonen?”  

Wat blijkt? Veel van de factoren die we al kennen spelen mee in de besluitvorming van Bard.  

  • Relevantie 
  • Kwaliteit van de content  
  • Hoe populair is de site 

Maar er sprong één factor uit die mij verbaasde en waar we wellicht nog wel op in kunnen spelen. Bard maakt het heel duidelijk dat de functie “Google it” gebruik maakt van de zoekgeschiedenis en voorkeuren van de gebruiker! Omdat je moet inloggen met je Google account, heeft Bard toegang tot je Google voorkeuren en je zoekgeschiedenis. Geniaal of angstaanjagend, beslis het zelf, maar het is vanuit een SEO perspectief zeer veelbelovend.  

 

Onze conclusies 

In het kort: Bard belooft veel, maar kan het nog niet waarmaken. ChatGPT en met name de komst van GPT4 biedt veel concurrentie aan de huidige dichter van Google. Maar het de nevendiensten van Bard zijn top! We zien ook steeds meer dat onze klanten vragen hebben rondom AI content en hoe wij het inzetten en of het problematisch is. Bard helpt ons deze vraag te beantwoorden. Heeft u ook vraagstukken op het gebied van content, SEO of zelfs AI-content en de gevolgen voor uw SEO? Schroom niet, neem contact op met de specialisten van Wemessage.  

Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: