Stories zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het social medialandschap. We maken er met zijn allen massaal gebruik van. En zeg nu zelf, het is toch heerlijk om door je Stories te scrollen en te kijken wat anderen bezighoudt? In navolging van Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp heeft ook zakelijk netwerk LinkedIn nu deze functie gelanceerd. Nederland is het eerste Europese land waar LinkedIn wordt getest. Benieuwd naar hoe het werkt en wat je ermee kunt voor jezelf en voor je bedrijf? Wij nemen je mee in de splinternieuwe wereld van LinkedIn Stories.

Wat houdt het in?

In de basis werkt LinkedIn Stories hetzelfde als de Stories van bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Ook hier staan ze prominent bovenin je feed. Je plaatst je Stories eenvoudig door je foto of video te uploaden en voilà, vanaf dat moment is ‘ie voor anderen 24 uur lang zichtbaar. Na die 24 uur wordt je Story automatisch verwijderd. Net als op de andere platforms kan je zien hoe vaak je Story is bekeken en door wie.

Waarom LinkedIn Stories?

De Stories-functie is volgens LinkedIn ideaal om je pagina een meer menselijke en informele kant te geven. LinkedIn-redacteur Pieter Cranenbroek schreef dat ons werkleven veel verder gaat dan de werkdag van acht uur. We vieren onze prestaties en projecten, we overleggen en discussiëren over het nieuws met onze collega’s en we delen aan het einde van een werkdag met elkaar hoe we die avond gaan relaxen. Door de beperkingen voor de manier waarop we werken als gevolg van de impact van het coronavirus, is het versterken van verbindingen nog nooit zo belangrijk geweest volgens hem. Technologie kan ons samenbrengen terwijl we fysiek niet bij elkaar zijn.

Screenshot Linkedin

Do’s & don’ts

Misschien heb je je bedenkingen bij de Stories-functie van LinkedIn. Gaan we niet te veel onzinnige dingen delen, waardoor het platform straks niet meer wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is? Dat moeten we zien te voorkomen. Daarom onderstaand een paar nuttige tips over hoe je de Stories in kunt zetten en een advies wat vooral niet te doen.

Tips

  • Deel foto’s of video’s van projecten waar je mee bezig bent.
  • Werk je thuis door de gevolgen van de coronacrisis? Laat je volgers zien hoe je dit doet.
  • Laat zien dat je aanwezig bent bij een zakelijk event, ook als het een online event is.
  • Geef je volgers een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf.
  • Deel kennis of praktische tips die nuttig kunnen zijn voor je netwerk.

Advies

Voor het gebruik van LinkedIn Stories geldt één belangrijke don’t: gebruik de Stories op LinkedIn niet op dezelfde manier als de Stories van je andere social mediapagina’s. Op Instagram en Facebook delen we bijvoorbeeld wat we eten en drinken, wat we doen in onze vrije tijd en welke nieuwe dingen we gekocht hebben. De Stories op LinkedIn zijn niet in het leven geroepen om je persoonlijke leven met je zakelijke netwerk te delen. Het is dus zaak om uit te kijken dat je niet in die val trapt. De insteek is en blijft zakelijk, maar dan met een persoonlijke touch. Laat dus alleen dingen zien die daar betrekking op hebben.

Wij zijn overtuigd!

Wij zijn ervan overtuigd dat LinkedIn Stories een belangrijke toegevoegde waarde is. Het biedt een laagdrempelige manier om kort maar krachtig met je netwerk te delen wat je bezighoudt op zakelijk gebied. Je ziet bovendien niet alleen de likes en de comments, maar ook wie je content heeft bekeken. Van daaruit kun je ook direct een bericht sturen naar de kijkers. Een extra kans om nieuwe business te genereren dus!

Meer weten over het gebruik van LinkedIn en LinkedIn Stories?

Wij helpen je graag om meer uit je LinkedIn-pagina te halen en om aan de slag te gaan met LinkedIn Stories. Met onze eigen Academy  bieden we ook diverse trainingen aan op het gebied van Social Selling op LinkedIn. Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen hoe we jouw profiel naar the next level kunnen tillen.

Wemessage Marleen

Marleen

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Marleen

Neem contact op met Marleen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland