User friendliness is een krachtterm in de online sferen. “Alles moet zo veel mogelijk UX-geoptimaliseerd zijn,” schreeuwt iedere teamleider vanuit hun stoel. Echter, wát is UX optimalisatie? Wát kunnen we aanpassen waardoor onze klanten beter kunnen navigeren op onze website?
We hebben allemaal weleens een verhaal gehoord over een grote multinational die vier marketinggenieën voor 40 uur per week inhuurt om een – voor de meeste bedrijven -onrendabele keuze te maken. Allemaal onder de noemer UX-optimalisatie. De opdracht verschilt per verhaal, maar voor onze versie hebben we het over het vraagstuk: moet de ‘check out’-button lichtblauw, babyblauw of kobaltblauw worden? Een totaal belachelijk vraagstuk dat hooguit verhoging van het conversiepercentage van 2% heeft gebracht. Echter, over de miljarden die het bedrijf in kwestie per annum verdient, is het inzetten van die vier marketinggenieën dan toch rendabel geworden.
Maar simpel gezegd hebben wij, onze klanten en veel andere marketeers geen vergelijkbare hoeveelheid conversies. Dus hoe kunnen wij alsnog onze UX tracken en meetbaar optimaliseren? Door goede tools. Tools zoals het onderwerp van vandaag: Microsoft Clarity.
Wat is Clarity?
Clarity is een tool die inzichten biedt over het gedrag van de gebruiker. Binnen Clarity kun je tools gebruiken zoals heatmaps, sessie-opnames of het analytisch dashboard om deze inzichten op te doen. Zo kun je – mits je een representatieve steekproefgrootte hebt – conclusies trekken uit de data die weergeeft op welke manier gebruikers omgaan met jouw website. Hierin kun je dus aspecten zoals mapping, posities van belangrijke content en de kracht van afbeeldingen meten en optimaliseren.
Heatmaps
Heatmaps zijn afbeeldingen van jouw pagina’s. Deze pagina’s krijgen dan een overlay met data. Deze data kunnen bijvoorbeeld zijn hoe ver men scrolt op de pagina en tot waar de bezoekers blijven lezen. Anderzijds wordt er ook gemeten hoe vaak men op een link of button klikt per pagina. Deze data zijn extreem handig om erachter te komen waar je de belangrijkste content op je pagina moet plaatsen en aan welke button je bezoekers het meeste waarde hechten. Zo kun je je pagina’s en content optimaliseren om meer bezoekers naar die punten te leiden.
Sessie-opnames
Volledig volgens AVG-wetten worden er schermopnames gemaakt van de sessies van bezoekers. Deze sessie-opnames zijn ideale tools om bepaalde hypotheses te testen. Het is glashard bewijs van hoe bezoekers op jouw pagina’s navigeren.
Analytics
Clarity weergeeft ook verschillende metrics die van belang zijn bij het vormen van een hypothese. Clarity houdt bijvoorbeeld bij:
- Hoeveel boze clicks er zijn geweest
Dat is het aantal keren dat een bezoeker uit frustratie razendsnel klikt.
- Hoe vaak een bezoeker overmatig scrolt
Overmatig scrollen kan een uiting van frustratie zijn wanneer je website niet snel genoeg doorlaadt.
- Kliks die nergens naartoe leiden
Dit segment weergeeft waar jouw bezoekers verwachtten een link of button te zien. Ze zoeken een klikbaar element, maar komen van een koude kermis thuis.
- Hoeveel QuickBacks er zijn
Een metric die uniek is voor Clarity. Het is een metric die weergeeft hoe vaak het voorkomt dat een bezoeker ‘per ongeluk’ klikt op een element dat de bezoeker naar een andere pagina brengt, zonder dat zij dat willen en daarom vrijwel direct terug klikken naar de vorige pagina.
- Welk browsers er werden gebruikt en op welk apparaat
Verschil Clarity en Hotjar
Het meest belangrijke verschil tussen Clarity en Hotjar is voor ons als agency het prijsverschil. Voor hetgeen we Microsoft Clarity gebruiken is het prijsverschil schrijnend. Waar we voor een soortgelijk abonnement van Hotjar rond de €32 per maand zouden uitgeven per account, betalen we voor Clarity helemaal niets. Zo kunnen wij voor onze verschillende uiteenlopende klanten dashboards inrichten, informatie verzamelen en conclusies trekken gebaseerd op hun eigen KPI’s.
Verder bieden de verschillende tools eigen opties. Waar je bijvoorbeeld bij Hotjar makkelijk bestanden kunt downloaden en enquêtes kunt afnemen bij je bezoekers, kun je met Clarity weer dieper filteren om een specifieke niche door te spitten. Dat laatste – het specifiek filteren – is voor ons een belangrijke. Zo kunnen we snel hypotheses testen. Dus voor ons is Clarity de beste keuze. Echter, mocht je veel data moeten doorspitten binnen hetzelfde segment of voor één bedrijf om er vervolgens een kwalitatief onderzoek (met behulp van Hotjar-enquêtes) aan te wijden, dan kan het waardevol zijn om in de buidel te tasten voor een Hotjar-abonnement.
Wemessage optimaliseert met Clarity
Bij Wemessage werken we al een poosje met Clarity. Nadat we onze dashboards optimaal hadden ingericht, begonnen we bij een van onze klanten eens kritisch te kijken naar de opgenomen sessies. De hypothese was dat de bezoekers van de website feilloos door de funnel konden, zonder dat ze bleven haken. Toch zagen we dat er een enkele bezoeker bij het samenstellen van het product verschillende onderdelen oversloegen. Dit gaf bij de knop ‘toevoegen aan winkelwagen’ een foutmelding. De oplossing die we als eerste hebben getest bleek veel te verhelpen. We besloten de stappen voor het bestellen van het product te nummeren. Hierdoor vielen de verschillende stappen meer op.
Bewapend met deze initiële successen, hebben we meer domeinen toegevoegd aan ons Clarity-account. Zo kunnen we alvast veel data verzamelen. Mochten we in de toekomst een vraagstuk van onze klant krijgen, of zelf inzien dat er ergens in de funnel iets gestroomlijnder kan, dan kunnen we dat gelijk testen en tackelen. Wil jij ook meer inzichten in het gebruiksgemak van je website? Neem contact op met de specialisten van Wemessage.