Ooit begon Instagram als een platform waarop je snelle kiekjes en spontane selfies deelde met je vrienden. Dit sociale medium is inmiddels een serious business en barst van de perfecte plaatjes. Ben je ook altijd onder de indruk van al die Instagrammers met een prachtige feed? Alles sluit goed op elkaar aan en vormt een mooi geheel, van kleurstelling tot sfeer en onderwerp. Maar hoe maak je nu zelf een ‘perfecte’ Instagram feed? Het succes op Instagram wordt bepaald door de content die je deelt en daar komt meer bij kijken dan alleen het plaatsen van mooie plaatjes.

Een Instagram feed? Wat is dat?

Mocht je nu geen benul hebben waar dit over gaat, dan hier een kleine sidenote. Instagram is hét platform om je visueel te uiten. Niet alleen als persoon zelf, maar ook zeker als bedrijf. Het platform is erg populair bij de 16- tot 39-jarige social junkies. Het delen van foto’s en filmpjes gebeurt dagelijks, maar zomaar content plaatsen? Hell no! Er wordt over elke post nagedacht om zo de perfecte Instagram feed te creëren. Maar waarom doen we dit eigenlijk?

Is Instagram iets voor mijn bedrijf?

Als je doelgroep al op Instagram zit én je bereid bent om wat tijd en moeite te investeren in het vullen van een account en het creëren van goede content, dan is Instagram zeker interessant voor jouw bedrijf. Op Instagram kun je verschillend beeldmateriaal gebruiken om een groot publiek te bereiken. Deze content kan getoond worden aan potentiële klanten over de hele wereld. Je bepaalt natuurlijk zelf wat je deelt op Instagram, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden om je feed te verbeteren.

Een perfecte Instagram feed maken

Met beeldmateriaal kun je dus een groter publiek bereiken, maar hoe creëer je die eenheid en hoe maak je dus een goede Instagram feed? Mocht je Instagram inzetten als persoonlijk of zakelijk marketingkanaal, dan wil je ook graag dat (potentiële) klanten je berichten zien als je iets post. Naar aanleiding van de gedeelde content wordt het succes op Instagram bepaald en zoals al eerder gezegd, komt daar meer bij kijken dan alleen maar mooie plaatjes. Die geplaatste content moet natuurlijk wel interessant zijn voor jouw ideale klanten, want die wil je graag als volgers toevoegen aan jouw Instagram-netwerk.

Je wilt niet zoveel mogelijk volgers, maar de juiste!

Mensen willen je graag volgen als je aantrekkelijke content deelt of als je anderen weet te inspireren. Je bouwt een band met hen op als mensen je foto’s leuk vinden en erop reageren. Het ‘geven en nemen’-principe is erg belangrijk bij het opbouwen van een band. Mocht je dan eens een online training of een ander aanbod hebben, zullen jouw volgers vanwege de opgebouwde band sneller op jouw aanbod ingaan.

Instagram feed checklist

Instagram Stories spelen een steeds prominentere rol en gelukkig hoeft alles daar niet zo perfect te zijn. De Stories zijn krachtig om relaties op te bouwen en conversies te genereren. Mensen checken meestal wel eerst je Instagram feed voordat ze je gaan volgen op Instagram. Met de groeiende populariteit van Instagram is het dus belangrijker dan ooit om goede content te delen die opvalt tussen alle andere berichten. Hieronder staat een checklist om na te gaan of je op de juiste weg bent om je (potentiële) klanten aan te spreken.

#1 Kies een duidelijke focus

Volgers gaan je volgen om een reden, want zij hebben een bepaalde interesse. Zij willen meegenieten, geïnspireerd raken of de laatste nieuwtjes van je meekrijgen. Door je consistent te focussen op jouw onderwerp(en), geef je je volgers ook wat zij van jou verwachten. Mocht je altijd fitnessfoto’s delen en ineens een foto plaatsen van je hond, dan zitten je volgers daar meestal niet op te wachten. Uiteraard bepaal je zelf wat je plaatst, maar onthoud: hoe meer focus, des te groter de kans op succes.

#2 Gebruik sterk beeldmateriaal dat aansluit op je feed

Op Instagram kun je niets posten zonder een afbeelding. Let hierbij op de kwaliteit, eenheid en consistentie. Plaats jouw mooiste plaatjes op je feed en bewaar de wat minder perfecte foto’s voor de Stories. Instagram staat bekend als het ‘picture perfect’ platform en accounts die zich focussen op een thema en waarvan de feed geweldig is, hebben meer potentie om nieuwe volgers te krijgen.

#3 Besteed aandacht aan de look & feel

Mensen houden van consistentie van zowel het onderwerp als de look en feel van je feed. Hoe kun je van jouw Instagram-pagina één geheel maken? Je moet nadenken over hoe je samenhang kunt creëren. Dit doe je door een vaste kleur te gebruiken of de afbeeldingen allemaal op dezelfde manier te bewerken. Er zijn talloze manieren!

#4 Een aantrekkelijke beschrijving verricht wonderen

Het draait op Instagram natuurlijk om de beelden, maar aan de tekst bij je foto of video moet ook aandacht besteed worden. Gebruik hier zoekwoorden en hashtags zodat je ideale klanten je kunnen vinden. Benut de eerste 100 tot 150 karakters goed, want deze trekken de meeste aandacht. Wil je je volgers betrekken bij je berichten? Voeg dan een vraag aan je beschrijving toe waardoor mensen ook eerder gaan reageren.

#5 Voeg hashtags toe aan je comments

Dit is een mooie manier om beter gevonden te worden op Instagram. Je kunt er maximaal 30 gebruiken. Niet iedereen vindt het gebruik van hashtags even aantrekkelijk. Geldt dit ook voor jou? Zet dan de hashtags in de comments! Voor de ranking van je post zijn de eerste 15 minuten cruciaal. Dus wat extra ‘engagement’ door hashtags toe te voegen, kan je post een enorme boost geven.

#6 Tag merken en influencers

Vermeld de mensen op je foto of de producten die te zien zijn op je foto. De mensen en merken die in jouw bericht getagd worden, krijgen hier een melding van. De kans is groot dat zij dit bericht weer gaan delen met hun netwerk, waardoor steeds meer mensen je bericht te zien krijgen. Als jouw Instagram feed hen aanspreekt, is de kans groter dat ze je gaan volgen.

#7 Reageer op comments

Laat je volgers merken dat je luistert. Besteed tijd en aandacht aan mensen als zij de moeite nemen om op jouw bericht te reageren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien er best veel tijd in het bijhouden van je social mediakanalen gaat zitten. Maar zo stimuleer je mensen om dit vaker te doen en bouw je trouwe volgers op.

Wil je succesvol zijn met Instagram marketing? Dan is een aantrekkelijke feed onmisbaar. Verspreid goede content, zorg dat je vindbaar bent en dat mensen je willen volgen, zodat je een vertrouwensband met je ideale klanten opbouwt. Heb je hulp nodig met het creëren van een sterk merk? De specialisten van Wemessage helpen je graag. Neem contact met ons op!

Wemessage Aniek

Aniek

Social Advertising & Email Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Aniek

Neem contact op met Aniek
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland