Emoji in online marketing: content om blij van te worden 😃

25 maart 2020

Wemessage blogs Blog

We zien ze dagelijks voorbijkomen op WhatsApp en social media, maar ook steeds vaker in campagnes en zelfs in een eigen film. Al sinds 1999 toveren emoji een lach op ons gezicht. Inmiddels worden ze dagelijks in allerlei soorten teksten geplaatst. Ze zijn zelfs zo populair dat er een Wereld Emoji Dag (17 juli) in het leven is geroepen! Wist je dat deze datum gekozen is omdat de kalender-emoji deze dag aangeeft? Wat dus ooit begon als een simpel pictogram, werd al snel een populaire taal. Maar zijn emoji ook geschikt om te gebruiken in je online marketingcontent? 🤔

Emoji in online marketing

Content met gevoel

Talloze mensen spreken de taal van emoji wanneer ze online zijn. Maar liefst 92% van de internetgebruikers gebruikt emoji in hun berichten. Het is tegenwoordig ook niet meer de vraag of, maar hoe je emoji kunt integreren in je marketing. Emoji hebben de kracht om emotie en gevoelens toe te voegen aan jouw boodschap en zijn sneller te verwerken dan tekst. Uit de praktijk blijkt dat wanneer je emoji aan je content toevoegt, jouw boodschap wordt versterkt. Dit komt doordat het menselijk brein een emoji op dezelfde manier ziet als een gezicht in real life, namelijk als een eigen persoonlijkheid. Daarnaast zien we dat steeds meer bedrijven emoji gebruiken in online berichten en campagnes. Sommige bedrijven gooien er zelfs nog een schepje bovenop door hun eigen emoji te ontwikkelen. 🤩

Zo spreek je in no time vloeiend emoji

Oké, emoji brengen dus meer gevoel in je content, maar je kunt daarin ook behoorlijk doorslaan. Zo moet je niet zomaar emoji in je content plaatsen als het geen meerwaarde heeft. Bij een teveel aan emoji creëer je hetzelfde effect als wanneer je jongeren aanspreekt met ‘gappie’. Oftewel, dat wordt niet gewaardeerd. Hoe kan je emoji dan het beste gebruiken? Wij geven een aantal tips over wat je wel, maar ook vooral niet moet doen:

Is het een match met het doel van jouw bedrijf, doelgroep en identiteit?

Voordat je halsoverkop emoji toe gaat voegen aan je content, is het belangrijk om na te gaan of emoji wel passen bij het doel van jouw bedrijf. Als je op een serieuze toon wilt communiceren, is het gebruiken van (veel) emoji af te raden. Bij verkeerd gebruik van emoji kan je je publiek namelijk verliezen. Is jouw doel het vergroten van interactie? Dan bieden emoji jouw bedrijf juist veel toegevoegde waarde, omdat ze een uitnodiging zijn voor reacties.

Ook is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed in beeld hebt en wat het emoji-gebruik van deze doelgroep is. Zitten er veel millenials in de doelgroep? Millenials zijn opgegroeid met emoji en zijn dus een zeer geschikte doelgroep om emoji bij te gebruiken. Bij een oudere doelgroep kun je je afvragen of emoji hun doel niet voorbijschieten.

Als je besloten hebt dat emoji aansluiting vinden bij je doel en doelgroep, ga je kijken of dit ook bij jouw bedrijf het geval is. Welke emoji passen het beste bij jouw identiteit en content? Je kunt ervoor kiezen om algemene en populaire emoji te gebruiken, maar ook voor emoji die meer over jouw bedrijf zeggen. Geen idee welke emoji je kunt gebruiken voor jouw bedrijf? Dan kan het zeker geen kwaad om een klein onderzoek uit te voeren over het emoji-gebruik in jouw doelgroep en welke zij bij jouw bedrijf vinden passen. Als je deze emoji dan in je content verwerkt, spreek je de doelgroep weer extra aan.

Gebruik emoji als versterker van je boodschap

Dit klinkt logisch, maar gaat in de praktijk nog wel eens fout. Ga bij ieder bericht na of emoji echt wat toevoegen. Gebruik ze bijvoorbeeld als je een sfeer of gevoel aan je boodschap wilt toevoegen. Als je bedrijf bijvoorbeeld een jubileum viert, kan een feestvierende emoji de feeststemming er nog meer inkrijgen.

Wat bedoel je?

Pas op met het gebruiken van emoji waarbij meerdere interpretaties mogelijk zijn. Gelukkig is er een handige tool waarmee je gemakkelijk kunt checken of een emoji wel echt betekent wat je denkt dat deze betekent. Je wilt natuurlijk niet dat je doelgroep een emoji verkeerd interpreteert. Zo kun je bijvoorbeeld het gebruik van de omgekeerde smiley beter vermijden. Veel mensen gebruiken deze als grappige variant op de gewone smiley, terwijl deze eigenlijk vertaald wordt met ‘whatever’. Niet de beste emoji om te gebruiken als je enthousiasme wilt uitstralen. Daarnaast zijn er nog meer alledaagse emoji die door veel mensen anders geïnterpreteerd kunnen worden. Neem een voorbeeld aan deze: 😬. Velen interpreteren dit als een breed lachende emoji. De echte emoji-expert weet echter dat dit een emoji is die wordt gebruikt in ongemakkelijke situaties.

Less is more

Als laatste tip doe je er goed aan om het emoji-gebruik van je bedrijf te doseren. Er zijn geen richtlijnen voor hoeveel emoji je per platform mag gebruiken. Wel adviseren we om maximaal twee tot drie emoji per bericht/post te gebruiken. Je kunt er natuurlijk meer toevoegen, maar dan moet je wel bij jezelf nagaan of emoji dan meerwaarde hebben en iets toevoegen.

Emoji toevoegen aan je content?

De feiten en cijfers liegen er niet om: het inzetten van emoji in je online marketing werkt echt! Dagelijks worden zo’n 700 miljoen emoji gebruikt in social mediaberichten. Het is natuurlijk geen verrassing dat dit aantal zo hoog is in social media content, maar wist je dat emoji er ook voor kunnen zorgen dat bijvoorbeeld jouw mailings vaker worden geopend? Dus, wil je emoji toevoegen aan je content? Vooral doen! Dit kan een positief effect hebben op de exposure van je content. Maar, vergeet niet om de juiste emoji te gebruiken. 😉

Happy content met Wemessage

Ook scoren met emoji, maar weet je niet waar je moet beginnen? Gelukkig kan het team van Wemessage hierin veel voor je betekenen. Samen met jou kijken we naar een passende strategie en hoe je emoji kunt toevoegen, zodat jij in een mum van tijd vloeiend emoji spreekt! Neem gerust contact met ons op, dan zorgen wij dat de lekkerste koffie van Deventer voor je klaar staat. ☕

 

Alle blogsTerug naar overzicht Doeltreffende e-mailmarketing