Profiteren van Long tail zoekwoorden

4 april 2019

WE Wemessage Logo Blog

‘Long tail SEO’, een term die we steeds vaker tegenkomen in marketingland. Het geeft je webteksten, blogs en landingspagina’s meer kracht en zorgt uiteindelijk voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Hoe dan?

Profiteren van Long tail zoekwoorden

Wat zijn long tail zoekwoorden?… Deze vraag is dus long tail SEO. Long tail zoekwoordgroepen zijn zinnen van meer dan drie woorden. Het voordeel van deze zoekwoorden is dat er in de meeste gevallen weinig concurrentie is. Hierdoor kan je dit ‘laaghangend fruit’ redelijk gemakkelijk plukken zonder dat er uren optimaliseren aan te pas hoeft te komen. Er zit namelijk vaak wel een aantrekkelijk zoekvolume op deze long tail zoekwoorden. Daarnaast pak je ook gelijk zoekwoorden mee die als combinatie verwerkt zitten in deze long tail termen. Win-win dus🏆!

De kracht van Long tail SEO

Op Long tail zoekwoorden zit minder concurrentie dan op Short tail zoekwoorden. Hierdoor kan je gemakkelijker schrijven op deze woorden en behaal je sneller een hoge positie in de zoekresulten. Daarnaast beschrijft een Long tail zoekwoordengroep een vraag waar een bezoeker of potentiële klant antwoord op zoekt. Hierdoor behalen de juiste Long tail zoekwoorden een hogere conversie dan Short tail zoekwoorden.

Bedrijf X gebruikt een Short tail zoekwoord met een zoekvolume van 400 zoekopdrachten per maand. Ze staan in de Google zoekresultaten op plek 14 met dit woord. Dit levert tien bezoekers op en één conversie. Naar een Long tail variant wordt maar 50 keer per maand gezocht, maar hiermee staat Bedrijf X wel op plek 3 in de zoekresultaten. Door zijn hogere positie levert deze zoekterm ook 10 bezoekers. De long tail variant is echter veel specifieker geformuleerd en sluit beter aan op de behoefte van de klant. Deze levert twee conversies op.

Zoals te zien in bovenstaand voorbeeld kan het bij zoekwoorden met een hoge concurrentie dus winstgevender zijn om het zoekwoordonderzoek te verdiepen naar Long tail. Let op: dit geldt natuurlijk niet in iedere casus. Wel is het zo dat Long tail teksten en Short tail teksten elkaar ook versterken wanneer er om de zelfde termen wordt geschreven. Long tail is dus winst!

Long tail vs Short tail

Short: Dartbord
Long: Welk dartbord kopen

Short: Cementdekvloer
Long: Wat kost een cementdekvloer

Short: Zonwering
Long: Zonwering in Haarlem

Tools voor het vinden van Long tail zoektermen

Voor het vinden van long tail zoekwoorden kan je verschillende tools gebruiken. De eerste tool die je altijd moet gebruiken is je eigen brein! Leef je in. Wat zou de klant in Google intypen als hij zoekt naar jouw product of dienst? Deze Long tail zoektermen kan je gemakkelijk verifiëren in de Google Zoekwoordplanner. Noteer in deze tool wat er in je op komt en laat je verrassen door de resultaten. Daarnaast kan de zoekbalk van Google ook enige verlichting bieden. De zoekbalk van Google visualiseert namelijk suggesties, tijdens het typen, op basis van de zoekgegevens. Hierdoor is het gemakkelijker om de juiste long tail zoekwoorden te identificeren🔍.

Long tail SEO voor gevorderden

Ben je gevorderd in het gebruik van Long tail zoekwoorden? Dan raden wij je aan om is een kijkje te nemen op de site van Answer the Public. Deze tool geeft een uitgebreid overzicht van Long tail zoekwoorden op basis van het zoekwoord dat jij hebt ingevoerd. De tool van Answer the Public kan je twee keer per dag gratis gebruiken. Als je de tool vaker wilt gebruiken kan je een abonnement afsluiten. In onderstaande afbeelding zie je de werking van de tool.

Long tail zoekwoorden

Benieuwd wat Long tail zoekwoorden jou kunnen brengen?

Wij gaan graag in gesprek om de mogelijkheden samen te bespreken. Neem vrijblijvend contact met ons op om te sparren over de long tail zoekwoorden of andere marketingmogelijkheden voor jouw onderneming.

Terug naar overzicht Lente, dé tijd voor een seizoens-aanbieding