Wat houdt de AVG-privacywetgeving in?

Je hebt er vast al van gehoord, maar heb jij ook al de juiste acties ondernomen? Per 25 mei 2018 zal de Algemene Vordering Gegevensbescherming van toepassing zijn. Dit houdt in dat de huidige ‘Wet bescherming persoonsgegevens (WBP)’ niet meer geldig is.

Het doel van de AVG is om de persoonsgegevens te beschermen. Het is in werking gesteld om bezoekers te beschermen en om bezoekers meer zeggenschap te geven over hun eigen gegevens. Organisaties moeten de bezoeker de mogelijkheid geven om gegevens in te zien of te verwijderen. Daarbij wordt er van organisaties verwacht dat zij voldoen aan het verantwoordingsplicht. Dit betekent dat men moet kunnen aantonen dat er voldaan wordt aan de eisen die de AVG stelt.

Kort gezegd zorgt de AVG voor:

  • Versterking en uitbreiding van privacyrechten;
  • Meer verantwoordelijkheden voor organisaties;
  • Dezelfde, stevige bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders, zoals de bevoegdheid om boetes tot 20 miljoen euro op te leggen.

De gevolgen voor persoonsgegevens

De aanpassing in de wet heeft een impact op de manier waarop een bezoeker interactie heeft met jouw website. Een website verzamelt gegevens van de gebruiker middels pixels en cookies. Daarbij kan het zijn dat jouw website gegevens verzamelt via bijvoorbeeld een contactformulier en deze gegevens opslaat. De manier waarop er met data en gegevens omgegaan wordt, zal veranderen. Een gebruiker krijgt meer inzicht in de data die wordt verzameld, weet wat er met zijn data en gegevens gedaan wordt, met welk doel er data en gegevens verzameld wordt en heeft de mogelijkheid om data en gegevens te verwijderen of aan te passen.

Wat moet er veranderen aan jouw website?

Verzamel je persoonsgegevens en data van jouw bezoeker? Dan is het belangrijk om jouw website AVG-proof in te richten. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete die kan oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de omzet.

Kort gezegd stelt de AVG de volgende eisen aan jouw website:

  • Gebruikers hebben het recht om niet noodzakelijke cookies te weigeren;
  • Gebruikers hebben het recht om gegevens in te zien, voorkeuren aan te passen of gegevens te verwijderen;
  • Gebruikers moeten geïnformeerd worden wat er met gegevens/data gebeurt;
  • Om gegevens te verzamelen middels Google Analytics mag dit alleen zonder toestemming als de data geanonimiseerd wordt.

Volledig ontzorgt worden?

Wij hebben speciaal voor jou een pakket samengesteld die jouw website indekt. Wij inventariseren welke aanpassingen er gemaakt moeten worden en voeren deze door om te voldoen aan de eisen die de AVG stelt.

Volledig AVG-pakket

Eenmalig €599,-

Daarna maandelijks €9,-

Onduidelijkheden?

We begrijpen dat het overweldigend is. Daarom staan wij klaar voor vragen en willen wij graag jouw onrust betreft AVG-privacywetgeving wegnemen. Neem gerust contact met ons op.

Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland