Social media rule, letterlijk. Als online marketeer kun (en mag) je niet meer om social media heen. Maar wat nou als jouw bedrijf nog niet zo bekend is met social media? Of met het inzetten van verschillende kanalen om jouw online zichtbaarheid te vergroten? Geen paniek, met deze tips ben jij snel on 🔝 of the game.
Kies het juiste platform
Voor iedere message die je aan de man wilt brengen, moet je goed overwegen hoe dat het beste kan. Je vergroot je bereik alleen als je het juiste social mediaplatform inzet. In 2019 zijn de vijf meest gebruikte sociale media in Nederland Whatsapp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Daarvan maakte Instagram ten opzichte van 2018 de grootste groei door (+20%). Het enige kanaal dat kromp, is Facebook (-6%). Vooral jongeren maken steeds minder gebruik van dit platform. Is je doelgroep dus jong? Dan kan je beter inzetten op Instagram; daar maakt Generatie Z namelijk steeds meer gebruik van. Het zakelijke LinkedIn is hét platform om B2B op te adverteren. Door voor een bepaald platform te kiezen kan je je heel specifiek richten op een bepaalde zakelijke doelgroep. Zo groeit je bereik sneller, mits je met je boodschap de juiste snaar raakt. Voor een groter bereik is het ook slim om meerdere platforms in te zetten. Verpak je Facebook-post nét iets anders, zodat het ook geschikt is voor bijvoorbeeld LinkedIn. Kom maar op met al die bezoekers!
Wees creatief
Klant is koning, ook in de wereld van online marketing. Je publiek neemt tegenwoordig geen genoegen meer met langzame content of met informatie die ze al kennen. Ze willen vermaakt en verrast worden, anders zoeken ze hun social mediashot ergens anders. Dat is waar jouw creativiteit om de hoek komt kijken. Entertain je doelgroep met mooi beeldmateriaal, een humoristische video, een gevoelige tekst of slinger eens een catchy hashtag de wereld in. Met unieke en persoonlijke content hengel jij binnen no time nieuwe volgers of bezoekers naar je website binnen. 🎣
Connect met je doelgroep
Wek de interesse van je doelgroep en bouw relaties met ze op. Je bent al over de helft als je bezoekers weet te binden en ze tot vaste volgers kan maken. Engage dus met je publiek! Stel ze gerichte vragen en antwoord op de gekregen reacties. Ga de dialoog aan, neem deel aan discussies en bedank je publiek ook vooral wanneer ze jouw content delen. Zo voelen ze zich gehoord en zullen ze vaker terugkomen. En je raadt het al: dat geeft jouw bedrijf in the long run weer een groter bereik.
Jouw bereik vergroten met Wemessage
Doe je nog zo je best voor een groter bereik, maar zie je de groei niet terug in je data? Wij kunnen jou helpen met het opzetten van een goede social mediastrategie en het creëren van de perfecte content. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Ellen
Head of Branding
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen