De coronacrisis biedt naast problemen ook kansen, maar dat is voor sommigen onder ons wel een heel zwaar understatement. Ben jij actief op social media? Dan zal het je niet ontgaan zijn: vorige maand mocht rapper Tekashi 6ix9ine zijn gevangeniscel verruilen voor thuisdetentie omwille van het coronavirus. Niet dat opmerkelijke feit, maar zijn acties luttele weken na thuiskomst zorgden ervoor dat hij weer in één klap op de online kaart stond.

Twee social mediarecords in één klap

Slechts vijf weken na zijn ‘vrijlating’ lanceerde 6ix9ine afgelopen vrijdag een nieuwe track en videoclip, die opgenomen is terwijl hij in thuisisolatie zit. Heb je de video gezien, dan zag je ook zijn enkelband een aantal keer duidelijk in beeld komen. Met ‘Gooba’, de titel van het nummer, brak 6ix9ine dit weekend maar liefst twee records op social media:

  • YouTube: meest bekeken hip-hopvideo binnen 24 uur (43+ miljoen views)
  • Instagram Live: meer dan 2 miljoen kijkers tegelijkertijd

Terwijl 6ix9ine live ging op Instagram, praatte hij over de reden van zijn verkorte gevangenisstraf. Door te ‘snitchen’ heeft hij een deal kunnen sluiten waardoor hij nu slechts 2 jaar vastzit tegenover de eerder geëiste 27 jaar. Zijn live te bekijken ‘rant’ op Instagram trok meer kijkers dan er ooit op hetzelfde moment naar een Instagram Live video hebben gekeken.

Wat kunnen wij hiervan leren?

Je kunt hiervan vinden wat je vindt, maar één ding kunnen we allemaal leren van 6ix9ine: hoe je de wereld van social media in een dag compleet op zijn kop zet. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? Allereerst bevond 6ix9ine zich in een uitzonderlijke situatie waar veel van ons niet aan kunnen ‘tippen’ (en gelukkig maar). Hij werd veroordeeld, kreeg een hoop kritiek over zich heen van andere rappers, mocht in april naar huis in verband met zijn gezondheid en lanceerde vervolgens een enorm controversiële videoclip. Door die zonder aankondiging op social media te plaatsen en vervolgens zijn moment te pakken op Instagram Live, ‘brak’ hij zowaar het internet. Tot slot kreeg hij ook nog een podium van andere grote sterren, zoals Snoop Dogg die in een meme verwijst naar het verklikgedrag van 6ix9ine. Negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht.

Tips voor het gewone volk

Omdat ‘de gewone mens’ niet zo snel in de gevangenis zal belanden en ook niet zomaar een helpende hand van celebrities kan verwachten, zullen wij zo’n invloed op social media op een andere manier moeten klaarspelen. Maar ook dan kunnen we op bepaalde gebieden een voorbeeld nemen aan de social mediastrategie van 6ix9ine. Wat leert 6ix9ine ons?

Bouw je Personal Brand op en wijk daar niet van af

Je hoeft maar een blik te werpen op zijn Instagramaccount of te googelen op ‘6ix9ine’ en je ziet het meteen: deze jongen is een bepaalde versie van zichzelf. Hij heeft zichzelf ‘ontworpen’ en alles wat hij zegt en doet is met dat ontwerp in lijn. Het is een extreme vorm van Personal Branding. Jij bent je eigen merk en dat is iets wat hij goed lijkt te snappen. Hij gaat zelfs zo ver dat hij zichzelf nu op Instagram de naam ‘IM BACK AND THEY MAD’ heeft gegeven, een zin uit zijn nieuwe nummer die duidelijk refereert aan zijn huidige omstandigheden. Je Personal Brand kan je precies zo opbouwen als jij dat wilt; jij bepaalt hoe je met je publiek communiceert, hoe je bekend staat en wat bij jou past. Als je dat eenmaal hebt uitgedacht, houd je dat altijd in je achterhoofd en breng je jezelf altijd met jouw Personal Brand naar buiten. Mensen weten dan wie je bent, wie ze volgen en kunnen bepaalde dingen van jou verwachten. Dat geeft duidelijkheid en daarmee bouw je een overzichtelijke doelgroep op waarmee je uiteindelijk meer bereikt dan wanneer je lukrake uitingen op social media plaatst.

Denk na over gevarieerde opvolging

Social media ontplofte dit weekend door één enkele YouTube-video. Hoe houd je die aandacht vast? Door opvolging te geven aan je posts en aan je publiek. 6ix9ine bleef zijn volgers voorzien van variërende content over zijn nieuwe nummer en liet het niet bij die ene videoclip. Op Instagram post hij nog steeds korte video’s, maar ook memes en andere foto’s (uiteraard volledig vanuit zijn Personal Brand). Door je volgers constant nieuwe content te geven en te reageren op reacties vanuit het publiek, bouw je een hogere engagement op en willen mensen je blijven volgen.

Overtref alle verwachtingen

Heb je eenmaal een Personal Brand opgebouwd en opvolging gegeven aan je posts, dan blijven je volgers ook content van je verwachten. In het geval van 6ix9ine gingen er na zijn ‘vrijlating’ al geruchten dat er een nieuwe track zou komen, maar niemand verwachtte er veel van. De bom barstte volledig toen zijn nieuwe nummer een dikke hit bleek te zijn. Voldoe dus niet alleen aan de verwachtingen van je publiek, maar overtref ze ook. Blijf je volgers positief verrassen en laat ze nieuwsgierig blijven naar meer. Zo bind je ze eens en voor altijd aan je!

Wemessage helpt je met jouw social mediastrategie

Dat is allemaal makkelijk gezegd, maar hoe bouw je precies een Personal Brand op en creëer je een goede social mediastrategie? Wemessage kan je daarbij helpen. Wij bedenken jouw strategie en kunnen je social mediakanalen volledig uit handen nemen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Wemessage Ellen

Ellen

Head of Branding

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Ellen

Neem contact op met Ellen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Volg ons ook op:

    #2 Beste full-service digital agency van Nederland #2 Beste full-service digital agency van Nederland