Een goede, gerichte inzet van marketing in e-commerce is essentieel voor het succes van je webshop. Tegenwoordig is het erg lastig om op te boksen tegen de ‘grote jongens’. Daarom is het dus heel belangrijk dat je de juiste marketingactiviteiten inzet! Inmiddels bestaan er legio vormen van marketing en bestaat de kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om dit te voorkomen, zetten wij onderstaand de belangrijkste punten voor je op een rijtje.

Plaatje, praatje, video

Jouw website is zonder content natuurlijk niet compleet. Content is cruciaal om goed gevonden te worden op Google. Wanneer je de juiste content inzet op het juiste moment en voor de juiste doelgroep, geef je jouw website een echte boost.

Plaatje 📸

Zeg eens eerlijk: als je op een webshop komt met kwalitatief slechte foto’s, haak je dan sneller af? De meeste mensen wel! Daarom is het als bedrijf erg belangrijk om gebruik te maken van de juiste foto’s in de goede resolutie. Zet ook foto’s in waarop iemand het product gebruikt. Dit maakt het product aantrekkelijker. Niet alleen is het fijn voor de klant om een beeld van het bedrijf en de producten te krijgen, afbeeldingen zijn ook cruciaal voor je SEO. Dat ziet Google namelijk als een teken dat jouw website relevant is!

Praatje 🙊

De taal binnen een huisstijl heeft betrekking op de pay-off en de tone of voice. De pay-off vormt de belangrijkste boodschap van jouw bedrijf in één woord of korte zin. De tone of voice is de stem van jouw bedrijf en moet aansluiten bij de doelgroep. Denk dus goed na over hoe zij het liefste worden aangesproken. Dit is bepalend voor de schrijfstijl van bijvoorbeeld de website, mailing of op social media. Consistentie in schrijfstijl wordt vaak onderschat. Ook de productomschrijving is belangrijk. Als de productomschrijving ontbreekt, haakt de klant sneller af. Dat wil je natuurlijk niet. En als je eenmaal een aansprekende tekst hebt geschreven, moet deze ook nog SEO-technisch goed in elkaar zitten! Hoe beter de organische vindbaarheid van jouw pagina’s, des te beter jouw website gevonden wordt.

Video 🎥

Online een product bestellen kan ook complicaties met zich meebrengen. Door het plaatsen van slechts een paar foto’s, kan het soms lastig zijn voor de consument om te bepalen in hoeverre de foto’s kloppen met de werkelijkheid. Het plaatsen van een video is daarvoor de oplossing. Het helpt niet alleen bij het visualiseren van het product, maar ook voor je vindbaarheid in Google. Ook brengt het een stukje zekerheid met zich mee. Door het plaatsen van een video gaat de consument sneller over tot een aankoop. Dus heb je jouw product nog niet gefilmd? Pak dan snel die camera op!

Van bezoeker naar klant

Een gemiddelde bezoeker blijft maar korte tijd op jouw website. Daarom is het belangrijk dat je de klant al snel duidelijk maakt wat je verkoopt en waarom de bezoeker bij jou moet kopen. Het doel is natuurlijk dat elke bezoeker op jouw website een klant wordt. De relatie met je (tevreden) klanten warmhouden en uitbouwen is zelfs nóg belangrijker, omdat de klant dan vaker bij jou zal kopen. Vaak gaat de aandacht uit naar het werven van nieuwe klanten, maar wordt vergeten dat het behouden van een bestaande klant minstens zo belangrijk is. Tevreden klanten kopen meer en kunnen anderen aansporen om hetzelfde te doen.

Maar waar komen die bezoekers vandaan? Via welke kanalen komen ze bij jouw webshop en wanneer verlaten ze de website weer? Google Analytics vormt een basis voor conversieoptimalisatie binnen webshops en marketingkanalen. Het systeem verzamelt de data in duidelijke rapporten. Die data kan weer helpen om de strategie en werkzaamheden aan te passen aan het gedrag van jouw bezoekers en dus nog meer klanten te krijgen.

Customer journey

De customer journey is de visuele weergave van de ‘reis’ die een (potentiële) klant aflegt op jouw website bij de aankoop van jouw product of dienst. Deze reis wordt beschreven aan de hand van verschillende fasen die de klant doorloopt tijdens het aankoopproces. Het laat ook duidelijk zien op welke manieren, met welke middelen en langs welke kanalen de klant met jouw bedrijf in aanraking komt. Maar hoe creëer je nou de beste customer journey? De beste tip die we je kunnen geven is: hou het simpel! Klanten gaan sneller naar de concurrent als ze te veel stappen moeten doorlopen om uiteindelijk hun aankoop te kunnen voltooien. Maak het dus overzichtelijk, duidelijk en simpel. Door je als bedrijf zorgvuldig in jouw klant te verdiepen, zorg je ervoor dat je in alle fases van de customer journey vertegenwoordigd bent en met de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep in beeld bent.

Social selling

Steeds meer bedrijven starten hun verkoopproces via een of meer social mediakanalen. Door middel van social media kun je contact leggen met jouw potentiële klanten, relaties opbouwen en op die manier een verkoopproces starten. Het is belangrijk om waardevolle content te delen op de social mediakanalen waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Ook kun je reacties geven op de waardevolle content. Je geeft tips en plaatst foto’s, blogs of video’s. Het is ook belangrijk om de interactie aan te gaan met jouw volgers. Je kunt een klant ook vragen om zijn of haar mening te geven, een review te plaatsen of je bij een potentiële klant te introduceren. Oftewel, social media is key!

Wemessage helpt je verder!

Al met al zijn deze punten van groot belang voor het succes van jouw webshop. Kom je er toch zelf niet helemaal uit of wil je graag de gehele marketing uit handen geven? De specialisten van Wemessage staan voor je klaar om je verder te helpen. Heb je andere e-commercevragen? Geen punt! Neem ook dan gerust contact met ons op. Wij gaan graag samen met jou aan de slag!

Wemessage Danny

Danny

Head of Marketing

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Danny

Neem contact op met Danny
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: