Heeft de titel van deze blog je getriggerd om erop te klikken, dan ben je hoogstwaarschijnlijk bekend met Google’s ‘Core Web Vitals’. Deze drie parameters zijn sinds 2021 onderdeel van de rankingsfactoren, waarmee Google bepaalt hoe hoog jouw webpagina’s in de zoekresultaten verschijnen.

In maart 2024 voert Google echter een update door, waarbij een van deze parameters wordt vervangen: FID (First Input Delay) wordt INP (Interaction to Next Paint). Bereid jouw website daar nu alvast op voor, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan!

Even opfrissen: wat is FID ook alweer?

FID, of First Input Delay, is een van de drie Core Web Vitals. De Core Web Vitals zijn indicatoren waarmee je gebruiksvriendelijkheid kunt meten en hebben betrekking op de laadsnelheid van elementen op je website. Zoals je weet, duurt het even voordat een webpagina in z’n volledigheid geladen is (zeker op mobiel). Middels de Core Web Vitals deelt Google dit ‘laden’ op in drie onderdelen.

LCP – Largest Contentful Paint

Google meet jouw LCP-score aan de hand van tijd. De LCP-score is namelijk de tijd tussen het laden van de webpagina en het moment dat het grootste contentelement* op die webpagina geladen is. Hoe korter deze tijd, hoe sneller je website, hoe beter Google jouw website beoordeelt. Het grootste contentelement op deze webpagina zal bijvoorbeeld – helaas 😉 – de foto van mij achter m’n laptop zijn.

*Het gaat hier alleen om de contentelementen die in je viewport geladen worden. Oftewel, alle contentelementen die je ziet zonder naar beneden te scrollen.

CLS – Cumulative Layout Shift

Je hebt vast wel eens per ongeluk ergens op geklikt – zonder dat je dit wilde – doordat bepaalde elementen op een (schijnbaar) geladen webpagina tóch nog versprongen. Dit fenomeen probeert Google af te straffen door webpagina’s te beoordelen op CLS. Jouw CLS-score bepaalt Google niet aan de hand van tijd, maar aan de hand van verschuivingspercentages. De titel van deze blog in acht nemende, zal ik je de rekensom achter deze CLS-score voor nu besparen.

FID – First Input Delay

Dan de parameter waar het om draait: FID. Jouw FID-score is de tijd tussen een bezoekersinteractie (zoals het klikken op het winkelwagentje of het verzenden van een formulier) en het moment waarop de browser deze interactie verwerkt. Goed om te benadrukken: binnen deze tijdspanne neemt een websitebezoeker dus geen visuele wijzigingen waar.

INP – Interaction to Next Paint

Eigenlijk wordt het proces achter FID in 2024 niet vervangen, maar verlengd. Waar FID namelijk bestaat uit twee stappen – (1) een interactie en (2) een verwerking –, voegt INP daar nog een extra stap aan toe: (3) een zichtbare terugkoppeling. De definitie van jouw INP-score luidt daarom als volgt:

De tijd tussen een bezoekersinteractie en het moment waarop de bezoeker het effect van deze interactie daadwerkelijk visueel kan waarnemen.

De oplettende lezer concludeert dus dat websites met een slechte FID-score hoogstwaarschijnlijk ook een slechte INP-score zullen hebben.

Het grote verschil zit ‘m in de focus. Die verschuift van gebruiksvriendelijkheid voor de browser naar gebruiksvriendelijkheid voor de websitebezoeker. Logischerwijs verlengt Google de streefwaarden waarop ze de INP beoordeelt:

FID

  • 0 – 100 milliseconden: goed
  • 100 – 300 milliseconden: ruimte voor verbetering
  • 300 + milliseconden: slecht

INP

  • 0 – 200 milliseconden: goed
  • 200 – 500 milliseconden: ruimte voor verbetering
  • 500 + milliseconden: slecht

Google baseert de INP-score van een webpagina niet op basis van een gemiddelde, maar neemt de interaction die het langst duurt (lees: het slechtst presteert) om jouw score te bepalen.

Hoe los ik INP-problemen op?

Aan issues met Interaction to Next Paint kunnen meerdere redenen ten grondslag liggen. Het is daarom belangrijk om te identificeren waar in het proces de issue optreedt. Mogelijke oplossingen zijn te vinden in het minimaliseren van overbodige JavaScript-code, het wijzigen van de prioritering in renderen en interactiviteit en het verbeteren van de server responstijd. Ben je echter geen webdeveloper? Dan raad ik aan om hier een specialist voor in te schakelen.

Waarom INP in lijn is met andere Google-updates

Dat deze update eraan zit te komen, is niet zo gek. Hij ligt namelijk volledig in lijn met andere updates die Google de laatste jaren doorvoert, alle in het teken van Google’s missie: het aanbieden van kwalitatieve content dóór mensen, vóór mensen. Zo is het leuk en aardig dat de browser een bepaalde interactie snel kan verwerken, maar daar heeft een bezoeker niets aan – die is pas tevreden als hij er zélf wat van merkt!

In het spectrum van Search Engine Optimization is de overgang van FID naar INP slechts een minuscuul onderdeel. Wil je écht impact maken op de zoekresultaten, dan dien je nog veel meer elementen van het ‘spel’ te beheersen. En daar helpen ik en mijn collega’s jou graag bij!

Wemessage Daan

Daan

Digital Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Daan

Neem contact op met Daan

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

Inschrijven voor nieuwsbrief

Volg ons ook op: