We schreven het al eerder toen LinkedIn Stories werd gelanceerd: Stories zijn op social media niet meer weg te denken. Sinds kort beperkt het zich zelfs niet meer tot de bekende social kanalen. Ook online gigant Google biedt nu de mogelijkheid om Stories te plaatsen met hun Web Stories. Maar hoe is dit alles eigenlijk begonnen? En hoe heeft het zich door de jaren heen ontwikkeld? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder!

Once upon a time…

Het begon allemaal in 2011. Toen werd Snapchat door studenten van Stanford University opgericht en gelanceerd in de Verenigde Staten. Met de gloednieuwe app kon je foto’s en filmpjes maken en die direct delen met je Snapchat-vrienden. In 2013 werd Snapchat uitgebreid met de Stories-functie. Dit gaf je de mogelijkheid om foto’s aan je verhaal toe te voegen. Die foto’s verdwenen na 24 uur weer. Little did we know then dat er nog velen zouden volgen met deze functie…

Goed voorbeeld doet volgen

Na Snapchat was Instagram het eerste platform dat ook een Stories-functie lanceerde. Dit deden ze in het najaar van 2016. Al na een paar maanden ging Instagram Snapchat voorbij in het aantal gepubliceerde Stories, waarmee ze de strijd wonnen. Want ja, dat was het toch wel een beetje.

Ook Facebook bleef niet achter. Vanaf april 2017 konden we daar aan de slag met het plaatsen van Verhalen. Rond dezelfde tijd werd WhatsApp Status geïntroduceerd. Hiermee hebben we de mogelijkheid gekregen om onze status te laten zien aan onze contacten door middel van foto’s, video’s en GIFs. Na 24 uur verdwijnt het zowel van jouw telefoon als van die van de ontvangers. YouTube is uniek met de in 2019 geïntroduceerde Stories, omdat ze niet één, maar zeven dagen blijven staan op je kanaal. Ze zijn bovendien zichtbaar voor iedereen, abonnee of niet.

En er volgden er meer

En toen was daar in het voorjaar van 2020 LinkedIn Stories. Kort na de lancering wijdden we hier al een blog aan. Hierin gaven we aan dat wij overtuigd waren van de meerwaarde, onder andere om leads te genereren. Je ziet namelijk wie jouw Stories heeft bekeken en je kan van daaruit gelijk een bericht sturen naar de kijker in kwestie. We zien de meerwaarde nog steeds, maar in de praktijk lijkt het erop dat er niet volop gebruik wordt gemaakt van de functie. Bovenin onze schermen blijft het een groot deel van de tijd angstvallig leeg. Hebben we gewoon wat tijd nodig om eraan te wennen? Of slaat het echt niet aan? De tijd zal het leren.

Hebben we dan alles gehad? Nee zeker niet! Ook Twitter en Pinterest wilden niet langer achterblijven. Twitter test sinds het voorjaar van 2020 met hun Fleets. Ze hopen met deze functie te bereiken dat mensen die zich niet fijn voelen bij het delen van tweets, Fleets gaan gebruiken om hun gedachten te delen. Een stuk laagdrempeliger dus. Op 23 september 2020 volgde de bètaversie van Story Pins op Pinterest. Zowel Fleets als de Story Pins zijn in Nederland helaas nog niet beschikbaar. We zullen dus nog even geduld moeten hebben!

Last but not least

En nu is er Google Web Stories Dit zijn slides met foto’s, video’s en/of teksten die op een webpagina een verhaal vormen. Tik op de Story en je gaat naar de volgende slide. Als je het goed aanpakt, kunnen jouw Verhalen zelfs de top van Google bereiken. Groot verschil met de andere Stories-varianten: de Google Web Stories verdwijnen niet na een bepaalde tijd. Hoe het werkt? Het begint met het downloaden en installeren van de bèta-plugin voor WordPress-websites. Ook als je met een ander CMS werkt, kun je ermee aan de slag, maar hiervoor is (nog) geen plugin beschikbaar.

Is het installeren gelukt? Mooi! Dan kun je aan de slag met het leukste werk, namelijk het maken van de Web Stories. In het menu links in WordPress ga je naar de tab Stories. Selecteer een template of ‘create new story’. In de editor kun je vervolgens alles naar wens bewerken. Bedenk je van tevoren wel goed wat je boodschap is. Tevreden met het resultaat? Publiceren maar!

Jouw Verhaal op je socials met hulp van Wemessage

Vind je het lastig om jouw social mediakanalen optimaal te benutten? Of wil je er nu eindelijk eens serieus mee aan de slag, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wemessage helpt je hier graag bij! Onze specialisten gaan met jouw input aan de slag met knallende content voor jouw kanalen. Meer weten? Let’s contact! Onder het genot van de lekkerste koffie van Deventer (of eigenlijk heel Nederland) vertellen wij je wat we voor jou kunnen betekenen.

Wemessage Marleen

Marleen

Content Specialist

Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Marleen

Neem contact op met Marleen
Wij helpen je verder

Neem contact op

    Naam *

    E-mailadres *

    Vraag of opmerking

    Ontvang de nieuwste blogs in je inbox

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Volg ons ook op: