‘No go’ voor een online 9 tot 5-mentaliteit

12 maart 2020

Wemessage blogs Blog

Werktijden: voer voor veel besproken discussies op de werkvloer. Vooral bij bedrijven die flexibel moeten zijn om inkomsten te genereren, zoals online marketingbureaus, is het belangrijk om na te denken over de werktijden. De één heeft scherpe werktijden, de ander heeft géén werktijden. De één vindt van 9 tot 5 werken ideaal en voor de ander bevalt de vrijheid in werktijden juist goed. Maar wat houdt een 9 tot 5-mentaliteit in voor de online marketingbranche?

9-5-mentaliteit

Geen 9 tot 5-mentaliteit in online marketing

In de online wereld moet je flexibel zijn om mee te gaan met de bewegingen van buitenaf. Door de mogelijkheden die het internet biedt, is stilstaan onverstandig. Je haalt het meeste uit je werk door constant vooruit te kijken. Stilstaan = achteruitgaan! Een sterk statement, maar het klopt wel. We hebben nu eenmaal continu met veranderingen te maken. Daarom moet je je als online marketeer flexibel opstellen om te voldoen aan de vraag van de branche.

Natuurlijk hebben bedrijven verschillende typen medewerkers. Voor de één is flexibel zijn een vereiste (bijvoorbeeld voor een online marketeer) en voor de ander niet (denk aan een administratief medewerker). Niet iedereen in de online wereld hoeft even flexibel te zijn. Wij leggen per type medewerker uit hoe jij je (flexibele) werkzaamheden het beste duidelijk kan maken bij jouw werkgever:

De 9 tot 5-werkers

Wees je bewust van de werkgewoonten van je collega’s en maak duidelijk wat voor jou werkt (denk bijvoorbeeld aan communicatie buiten werktijden). Stem ook goed af met je werkgever en anderen wat zij van je verwachten, om tegenvallers en frustratie te voorkomen.

De medium-flexwerker

Best of both worlds! Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met degenen om je heen. Ken de werkgewoonten, bijbehorende kwaliteiten en valkuilen van je collega’s, zodat je afspraken kunt maken over de vorm en de tijden van communiceren.

De 24/7-flexwerker

Jij bloeit op wanneer je flexibel kan zijn. Helaas werkt het niet voor iedereen op die manier, en moet je dus rekening houden met de werkgewoonten van je collega’s. Als je duidelijke afspraken maakt, is jouw werkwijze voor iedereen werkbaar. Zorg daarnaast dat je voldoende offline ontspanning krijgt om je mentale fitheid op pijl te houden. Plan niet alleen taken, maar ook rust en ontspanning in!

Voor- en nadelen van 9 tot 5-mentaliteit

Tegenwoordig zijn werkgevers vaak op zoek naar flexibele werknemers omdat dat nu eenmaal nodig is in de online wereld. Het is geen wonder dat je in veel vacature teksten zinnen vindt als: ‘Je hebt géén 9 tot 5 mentaliteit’ en ‘Je bent flexibel’. De 9 tot 5-mentaliteit wordt niet meer als van deze tijd gezien; er wordt liever afgeweken van het traditionele tijdsschema. Dat nieuwe werken heeft zo zijn voordelen, maar toch zijn er gegronde argumenten om een 9 tot 5-mentaliteit aan te houden. Wij leggen ze uit.

Voordelen

Het hanteren van 9 tot 5-werktijden geeft ons een routinegevoel en geeft ruimte om banden te creëren met collega’s. Dat routinegevoel is in de online marketing ver te zoeken, want we moeten continu kunnen schakelen. Maar die band met collega’s is voor de meeste werknemers een groot argument om toch voor 9 tot 5-werktijden te kiezen. Daarnaast is fysieke aanwezigheid op kantoor ook handiger en eenvoudiger voor de communicatie. Problemen kunnen sneller besproken en opgelost worden. Vooral in onze branche moet je goed communiceren met collega’s om snel samen te kunnen schakelen. Fysieke aanwezigheid maakt het voor iedereen een stuk makkelijker om met snelle en effectieve oplossingen te komen.

Nadelen

Een milieubewust nadeel van 9 tot 5-werktijden? De dagelijkse heen- en terugreis met de auto betekent veel CO2-uitstoot die voorkomen kan worden wanneer er géén strikte werktijden worden gehanteerd. Als het werk online vanuit huis uitgevoerd kan worden, is dat niet alleen beter voor sommige werknemers, maar ook voor het milieu. Daarnaast geeft thuiswerken je de vrijheid om jouw werk zelf over een dag te verdelen. Uit onderzoek blijkt dat je je hierdoor beter kan concentreren op het werk dat op dat moment jouw focus verdient.

Wemessage staat altijd voor jou klaar!

Om jou en onze klanten te voorzien in antwoorden en oplossingen, zijn wij als online marketingbureau altijd flexibel. Wemessage wil haar klanten niet laten wachten, want wij weten als geen ander dat alles in beweging blijft, zeker online. Stilstaan is dus geen optie! Om op online veranderingen in te spelen, kan je altijd bij ons terecht. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op!

Alle blogsTerug naar overzicht WhatsApp is een E-commerce platform!