Marketing trends: 5 missers uit 2018

3 december 2018

We wemessage

Marketing trends komen en gaan. Om geen flater te slaan bij je doelgroep, is het belangrijk om scherp te blijven. Dut je als marketeer even in, dan kan het behoorlijk misgaan. Deze grote merken bewijzen dat fouten maken menselijk is en iedereen wel eens volledig de plank mislaat. 5 marketingmissers uit 2018.

1. Lekker joggen in Afghanistan met Strava

Marketing trends: misser van Strava Global Heatmap

Voor Stava begon het jaar meteen met een flinke blunder. De fitnessapp lanceerde in januari een nieuwe functie: de Global Heatmap. Hierin werden zo’n drie miljard GPS-locaties van gebruikers ingezet om te tonen in welke gebieden veel werd gerend en gelopen. Voordeel voor de gebruikers van Heatmap was dat zij dankzij de nieuwe functie wereldwijd konden checken waar zich mooie routes bevonden om te lopen en joggen. Strava was alleen even vergeten dat ook een flink aantal militairen gebruik maken van hun app. Op die manier werden o.a. militaire basissen en onherbergzame gebieden in Afghanistan gemarkeerd als toplocaties om te sporten. Foutje bedankt!

2. OM maakt tekenfilm over blokkeer-Friezen

In november 2017 liep de intocht van Sinterklaas in het Friese Dokkum uit op een blokkade van de A7. Tientallen Friezen blokkeerden de snelweg om tegenstanders van Zwarte Piet, die onderweg waren naar de intocht, tegen te houden. Vele maanden en discussies later moesten de ‘ blokkeer-Friezen’ zich voor de rechter verantwoorden. In de aanloop naar deze rechtszaak vond het Openbaar Ministerie (OM) het nuttig om een korte animatievideo over het incident op de A7 te maken met de titel: Waarom vervolgt het OM de personen die A7 blokkeerden? Het filmpje – van ongeveer 1 minuut – is te vergelijken met instructievideo en de kijker krijgt de situatie in Jip en Janneke-taal voorgeschoteld. Je voelt hem misschien al aankomen? De video valt niet echt in de smaak, in de media en op sociale kanalen gaat het los. Mensen noemen het misplaatst en vragen zich af waar het OM nog meer animatievideo’s van gaat maken.

3. Transavia ❤ Adviezen van Lize

Bij Transavia zaten ze begin dit jaar zonder inspiratie. In januari lanceerde de luchtvaartmaatschappij de serie Geen stress met Stef: een vriendelijke jongen, die via het YouTube-kanaal van Transavia adviezen gaf aan kijkers. “Goed concept, leuk bedacht”, zou je denken. Ware het niet dat het al lang bestond. Trouwe kijkers van het YouTube-kanaal van Lize Korpershoek – bekend van haar serie Adviezen van Lize – wezen haar op het nieuwe format van de luchtvaartgigant, waarna een enorme rel ontstond op Twitter. Lize, die ook de vriendin in van presentator Tim Hofman is, herkende in het format een complete copycat. Nu zou je nog kunnen denken dat dit puur toevallig is. Een marketingmedewerker heeft even niet gecheckt of hetgeen dat bedacht was al bestond. Maar als je ziet dat Lize in haar video’s Crocs draagt en Stef plastic waterschoenen, dan weet je dat ‘beter goed gestolen, dan slecht bedacht’ waarschijnlijk het uitgangspunt was bij Transavia. Het hele voorval kreeg extra aandacht doordat Tim Hofman zijn afschuw uitsprak op Twitter. Transavia heeft de video’s van Stef inmiddels verwijderd.

4. YouTube koppelt bekende merken aan nazi’s

Ook in 2018 lag YouTube weer onder vuur. Waar ze eerder al op de vingers werden getikt voor het vertonen van ongepaste content in kindervideo’s, haalden ze dit jaar de woede van bekende merken als Adidas, Netflix, Under Armour, Cisco, Facebook, Amazon en Amerikaanse regeringsinstanties op de hals. Reclamevideo’s van de merken werden vertoond bij video’s met Nationalistische, Nazistische, propaganda- en zelfs pedofiele boodschappen. De adverteerders waren op z’n zachts gezegd not amused. Under Armour en Nissan zetten voorlopig geen advertenties meer uit op YouTube en andere merken lieten weten ‘de zaak te gaan onderzoeken’.

5. De fake accounts van Dotan

Marketing trends: de misser van zanger Dotan

In april belandde zanger Dotan in een nationale rel toen uitkwam dat hij zijn succes een flinke boost had gegeven met 140 nepaccounts op sociale media. De nep-profielen gaven onder elke post van de zanger positieve en emotionele reacties. Het bekendste voorbeeld is de reactie van ene Karel Leegwater. Hij vertelde onder een bericht van Dotan in geuren en kleuren over een bezoekje van de zanger aan zijn terminale broer Aron. Na zijn concert in Ziggo Dome in 2015, zou Dotan Aron hebben bezocht. Niets van waar dus, net als van de honderden andere verhalen. Dotan trok het boetekleed aan. Hij wiste zijn social media-kanalen, liet in een videoboodschap weten spijt te hebben en verdween vijf maanden uit beeld. Inmiddels is hij weer aan het schrijven geslagen en heeft Dotan ook de publiciteit weer opgezocht.

Marketing trends: blijf up to date

Op de hoogte blijven van de nieuwste marketing trends? Missers voorkomen? Houd onze blog in de gaten of neem vrijblijvend contact op om met ons te sparren over de marketingmogelijkheden voor jouw onderneming.

Terug naar overzicht Doelgroep bereiken? Google Trends